• EpicF

    Vad äter ni andra barnfamiljer för typ av mat på kvällarna?

    För många är det en skillnad på middag och kvällsmat. Kvällsmat som man äter på kvällen är oftast sk "frukostmat" medans middag som äts tidigare är varmmat. 

    Vi äter varmmat/middag vid 17 tiden och sedan ibland även kvällsmat vid 19.30-20 tiden och då "frukostmat". 

    Middagen är vanlig varm mat som köttbullar, pasta/potatis och sallad, lassange på älgfärs, fisk etc etc. 

  • EpicF
    Anonym (Teolina) skrev 2024-04-26 06:23:33 följande:
    Förlåt en kanske dum fråga, men vad är riktigt potatismos? Eller rättare sagt: vad är potatismos som inte är på riktigt? 
    Pulvermos är potatis mos som inte är "riktigt"
  • EpicF
    Dr Nail skrev 2024-04-26 07:25:07 följande:

    Alltså, tillagad mat senare på kvällen kallas för supe, oavsett när eller om mat åt middagen.


    Supé kallas det efter kl 20 och är en festmåltid. Dvs inte samma sak som middag (som äts på kvällen) eller kvällsmat.
  • EpicF
    Anonym (Jocke) skrev 2024-04-26 14:39:30 följande:

    Vi äter lagad, varm mat till middag, som är färdig mellan 18 och 19 på vanliga vardagar. På helger och lov kan det bli lite senare, 19-20. Även nattmacka är standard på vardagar. 

    Våra barn är 4, 5, 8 och 10. 
    Barnen äter på en dag frukost vid 6.30, frukt på fsk vid 9.30, lunch runt 12, mellanmål vid 14, middag vid 18 och nattmacka vid 20.30. Gäller vardagar. 


    Äter även 4 och 5 åringen nattmacka vid 20.30?n
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2024-04-27 04:48:40 följande:
    Menar du lasagne? 
    Seriöst? 
  • EpicF
    Anonym (J) skrev 2024-04-27 04:50:44 följande:
    äter ni vid 15-tiden? Det kallas inte middag utan snarare en sen lunch. 
    Eller middag, beroende på när man äter lunch. 
  • EpicF
    Anonym (U) skrev 2024-04-28 21:20:02 följande:
    Vad är problemet? Det heter lasagne.
    Vad är ditt problem? 
  • EpicF
    BeBey skrev 2024-04-28 10:21:56 följande:

    Jag är jätteförvånad att ni äter så mycket köttbullar och korvar! Det är inte den hälsosam mat, även om den är varm!  // Förvånad

    Vi äter hälsosam hemmagjorda mat -

    kyckling med ris/pasta/potatis/kuskus + mixad salad och grönsaker

    samma varianter och kombo med grisskött, nötkött, köttfärs eller lax! 

    Mycket sällsynt köper jag färdiga köttbullar och korvar.
    De har jättemycket salt och onödiga saker! 


    Så du antar helt automatiskt att köttbullar = käpeköttbullar. Du vet att man kan göra köttbullar själv... 
  • EpicF
    BeBey skrev 2024-04-29 00:15:08 följande:
    Nej, jag vet att man kan göra köttbullar själv. Varför då mest folk här skriver inte att hemmagjorda köttbullar eller kotletter? Om man skriver bara köttbullar och korv, då förstås man tänker det är halvfabrikater, eller hur?
     
    Också mer som jag förstår inte - korvbröd! Vad är så gott med torr tjockt bröd med endast korv inuti och ketchup?! Hur kan man äta bara bröd och korv och ge det till barn till fest och ännu vanliga dagar!? Varför till exempel ännu Leos Lekland bjuder festbord med ohälsosam kombo av korvbröd och burgare för BARN?! Varför inte mer hälsosam recepten?

    Om den här ohälsosam recept skulle kompletteras med smör, ost, sallad - då det smakar inte så torrt och ännu jättebra, och ännu kan vara acceptabelt att äta någon gång (någonting som Subway).
     
    Princesstårta - hur kan ni äta sockermassa med bara vispgrädde och inte smaklig köpte tårtbotten som liknar tvättsvamp? Varför vispgrädde som kräm är så populärt här och det känns att vet ni inga andra kräm? Det finns MASSOR av smakliga annorlunda kräm för tårtor, varför folk är så glad med bara vispgrädde (också mest inte äkta)? 
     
    Varför äter ni så mycket lösviktsgodis som är JÄTTEohälsosam? Varför inte bra prime choklader? Varför bjuder man på kalas för barn massor av lösviktsgodis men inte chokladgodis med mindre eller ej socker istället då?! 
     
    Också kyckling nuggets. Om man gör själv - jättebra, det är ingen mening vilken form äter du kyckling, men det är äkta fågelkött. Tvärtom med halvfabrikater där mesta tillverkare har blandad massa och äkta % av kött är mycket mindre. Bästa ingredienser som jag testade var Max kyckling nuggets som har 100% kyckling och smakar på riktigt som hemmagjorda. 
     
    Så det beror jättemycket vad du menar med "varm mat" och också bra näring i generellt.
    Varken korv med bröd eller hamburgare behöver inte alls vara onyttigt. 

    Och princesstårta äter knappast folk till middag eller kvällsfika. Och även princesstårta kan man göra själv nästan helt från grunden. Tja, traditionella princesstårta är det bästa för många. Om du inte gillar det så behöver du inte äta det heller. 

    Lösviktsgodis tillhör kalas. Och även det behöver inte vara onödigt?

    Hur kan man vilja äta Prime Choklad som är den äckligaste choklade som finns? Urk
  • EpicF
    BeBey skrev 2024-04-29 11:47:31 följande:
    Kanske missförståelse, för att jag menade inte en märke "Prime", men bara bra och högkvalitativ choklader och godis, till exempel, olika dyrare svenska Eco, Coops Änglamark osv. som har bättre innehåll, såväl choklader och godis från Lindt produktion, KarlFazer Geisha godis eller choklader, ännu Raffaello som passar utmärkt till kalaset.... Allt smakar bäst än lösviktsgodis!

    Varför ni gillar inte kvalitetsgodis, men billiga "gummi"? :-/

    Jag menar här småbarnsföräldrar. Ok, vuxna väljer själv, men varför bryr folk inte så mycket om sina och andras barn när det gäller kalas?

    När jag bjuder på kalas, då jag tänker jättemycket om hälsosam (och gott!) mat, bjuder med dyrare godis... inte lösviktsgodis och banal korvbröd o Princesstårta. 
    Med andra ord de absolut äckligaste godis och chicklad märkena som finns. Nej tack, det serverar jag inte på kalas eller till mina barn. Om du vill göra det så varsågod. 

    Jag bjuder det barna äter på kalas. Det mina barn önskar att bjuda på. Det innebär dock inte att det är onyttigt. Mycket av det vi serverar har vi bakar från grunden. Är nog endast korv (om vi inte har fått från sambons farmor) och godis som vi inte gör själva (även om det har hänt att vi gjort gelégodis själva). 

    Men alla bjuder på vad de vill på sina kalas. 
  • EpicF
    BeBey skrev 2024-04-29 11:47:31 följande:
    Kanske missförståelse, för att jag menade inte en märke "Prime", men bara bra och högkvalitativ choklader och godis, till exempel, olika dyrare svenska Eco, Coops Änglamark osv. som har bättre innehåll, såväl choklader och godis från Lindt produktion, KarlFazer Geisha godis eller choklader, ännu Raffaello som passar utmärkt till kalaset.... Allt smakar bäst än lösviktsgodis!

    Varför ni gillar inte kvalitetsgodis, men billiga "gummi"? :-/

    Jag menar här småbarnsföräldrar. Ok, vuxna väljer själv, men varför bryr folk inte så mycket om sina och andras barn när det gäller kalas?

    När jag bjuder på kalas, då jag tänker jättemycket om hälsosam (och gott!) mat, bjuder med dyrare godis... inte lösviktsgodis och banal korvbröd o Princesstårta. 
    Nu finns det faktiskt kvalitetsgodis även som lösgodis... 
Svar på tråden Vad äter ni andra barnfamiljer för typ av mat på kvällarna?