Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    Barn ledigt klämdag, pappan arg

    Vi har tre barn som bor vv. Igår ringde skolan och frågade om den yngsta ska vara ledig på klämdagen nästa vecka. Av vana sa jag ja. Det här är första året sen vi separerade. Vi har bytdag på fredagar, så halva den dagen blir min, men han har förmiddagen. De äldre syskonen (högstadiet) är lediga, så i min värld är det självklart att nioåringen också är det.

    Nu är pappan arg och säger att det inte var mitt beslut att ta! Men varför ska han tvinga iväg henne när de andra ändå är hemma? Han skulle inte ens sköta lämning och hämtning själv, sånt överlåter han på syskonen.

  • Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg
  • Anonym (Mamma)
    Alexi skrev 2024-04-30 15:31:45 följande:

    Men varför är pappan arg? För att du bestämde? 


    Ja, han tycker på ren princip att han hade rätt att bestämma, skitsamma vad barnen vill.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2024-04-30 15:37:57 följande:

    Den som har barnet bestämmer.  


    Båda har den dagen och det finns ingen anledning för henne att gå annat än att han vill det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Biggan) skrev 2024-04-30 15:39:34 följande:

    Det är nog inte VAD du bestämde han är sur för utan ATT du bestämde. Och det tycker jag att han har rätt i. Du borde ha svarat för din del av dagen och bett dem ringa honom och fråga om hans. 


    Han tar alla chanser som finns att lämpa över barnen på andra, så nja, han är upprörd över båda delarna. Jag tänkte inte något djupare över svaret, läraren väckte mig och jag svarade.
  • Anonym (Mamma)

    Det här är en man som försökte få in högstadieeleverna på sommarfritids på sina veckor förra året. Han är väldigt självisk och sätter alltid sina egna intressen först. Han har bannat mig från att träffa ena barnet på dess födelsedag för att den infaller på hans vecka, bara för att trycka till mig. Han vill absolut inte att jag ska träffa hans nya, han är nog rädd att vi ska lära känna varandra.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (SL) skrev 2024-05-01 07:39:03 följande:
    Fast allt det där hör ju inte hit...

    Du fattade beslut över något du inte hade rätt att fatta beslut över, dvs hans tid med barnen.
    Nej, men det visar hur han är som person.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (V) skrev 2024-05-01 07:53:01 följande:

    Jag förstår att du är frustrerad över att du och ditt ex inte har en fungerande och hälsosam relation efter separationen men det betyder inte att alla hans, enligt dig, felanden gör det rätt för dig att köra över honom. 

    Du bestämde något utan att höra med honom. Du gjorde fel. Att han sedan är världens sämsta pappa som aldrig vill vara med sina barn hör inte hit. Du kan inte tvinga ditt ex till att bli en bättre pappa. Du ansvarar för dig och hur du ter dig mot andra och hur du tar hand om dina relation. Han kommer troligtvis vakna upp när barnen är stora och undra varför de inte hör av sig eller väljer att spendera högtider med dig. 


    Fast jag "bestämde" inget egentligen. Jag blev väckt av samtalet och greppade först inte vad det handlade om. Jag svarade att hon ska vara ledig av ren vana, inget jag tänkte djupare över. Pappan har haft flera veckor på sig att fylla i frågan om ledighet på skolplattformen, men har struntat i det. Han lämnar alltid sånt åt mig och då blev det som det blev.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2024-05-01 08:02:36 följande:

    Jobbar pappan den klämdagen på förmiddagen så kan han ju tycka att barnet ska gå på fritids då, om inte de äldre syskonen sagt att dom tar hand om 9 åringen den dagen. Men dom kanske vill ha sovmorgon, träffa kompisar eller annat.
    Man kan ju inte räkna med att dom äldre syskon automatiskt ska ta hand om
    sitt småsyskon men om dom sagt att det är ok när man frågat dom så kan naturligtvis 9 åringen vara hemma. 
    Men nu är det första året efter separationen och du antog att det var ok men 
    faktiskt kan du inte ta beslut för pappan på hans tid och speciellt inte om han jobbar och då tycker att 9åringen ska vara på fritids.
    Vad vill 9 åringen själv? gå på fritids eller vara hemma? om hemma är det då ok
    om storasyskon inte är med 9 åringen utan gör annat?


    Han är ledig, men han har inga som helst problem med att lämna barnen ensamma hela dagar när han känner för det. Nioåringen vill inte vara på fritids. Storasyskonen är väldigt hemmakära, de är inte alls mycket för att gå ut.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (V) skrev 2024-05-01 08:05:13 följande:
    Fast vad menar du att du gjorde då? Du bestämde. Vad än ditt sinnestillstånd var under stunden så bestämde du. Det kommer du inte ifrån, hur mycket du än svartmålar ditt ex här. 
    Jag menar att det inte var så att jag aktivt tänkte ta ett beslut över hans huvud, det bara blev så. Han har som sagt haft lång tid på sig att svara skolan själv.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-01 08:09:06 följande:
    Det spelar ingen roll vad du tycker, känner eller tänker. Är barnen hos honom är det hans beslut att ta. Inte ditt.
    Och det beslutet borde han ha tagit för länge sen. Han visste att skolan väntade på svar. Hade han tagit sitt ansvar där hade de inte ringt mig.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-05-01 08:09:21 följande:
    Då tycker jag att du ska ta kontakt med familjerådgivning för att få honom att förstå att han måste ta hand om sina barn. 
    Barnen vill bo hos mig på heltid, men de vågar inte ta det steget än.
  • Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2024-05-01 08:25:54 följande:

    Nästa gång som du blir tillfrågad ang. något som inte bara rör sig, hänvisa till pappan. 
    Byter ni på fredagar, så är det väl bara att säga det och hänvisa till att förmiddagen är pappans tid, och att de behöver fråga honom, som om din EGEN plan.

    Man kan inte unna sig att "bestämma" på någon annans tid som separerad. Det fungerar inte. Du missade nu dessutom möjligheten att få skolan lite uppmärksam på att han inte "fungerar". 


    Det vet skolan redan... barnen har berättat mycket om honom där. Barnen kan komma hit direkt på morgonen om det är så omständigt för honom. Då blir det ingen skillnad mot om de hade varit i skolan.
  • Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2024-05-01 11:04:33 följande:
    Jag har då väldigt svårt att förstå varför du inte är mer uppmärksam på hur det du själv gör uppfattas? Det framstår i min värld tämligen absurt att du så slött själv hanterar samarbetet.

    Min åsikt är att man inte kan unna sig att vara barnslig och inte be om ursäkt i situationer där man gjort mindre bra, i föräldraskapet, och att du ju uppenbarligen inte verkar förstå detta. Om detta är något du behöver be om ursäkt för, bestämmer du naturligtvis själv. 

    Precis som jag sa, hänvisa saker till pappan, när det är hans tid och lär dig av detta. 
    Va? Du vet verkligen ingenting om hur jag hanterar samarbetet. Det blev en tabbe den här gången och vanligtvis hänvisar jag till pappan när det är hans vecka, men den här gången gick jag på autopilot. Som sagt så kan barnen komma hit direkt på morgonen om det skapar problem... vilket jag vet att det egentligen inte gör, men hur som helst så får de gärna komma hit tidigare. Han använder mig redan som den han kan lämna barnen hos när han har andra planer, så det blir egentligen ingen skillnad.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-01 12:02:25 följande:
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-01 08:06:56 följande:
    Han är ledig, men han har inga som helst problem med att lämna barnen ensamma hela dagar när han känner för det. Nioåringen vill inte vara på fritids. Storasyskonen är väldigt hemmakära, de är inte alls mycket för att gå ut.

    Vad är det för fritids ni har som tar hand om barnen när föräldrarna har ledigt?

    Men hur som helst håller jag med de i tråden som säger till dig att backa och låta pappan sköta sitt. Ja, det är tramsigt av honom, men han har rätten på sin sida och det han vill göra gör ingen större skada för barnen, så bara låt honom hållas.
    Just det här är en liten del i en väldigt stor bild av att han inte är någon bra pappa, så även om det låter litet för er så är det enormt triggande för mig.

    Skolan har ingen aning om vad vi gör om dagarna och har aldrig frågat, brukar de det?
Svar på tråden Barn ledigt klämdag, pappan arg