• Anonym (Martin)

    Dottern utnyttjad

    Dottern har blivit sexuellt utnyttjad. Hon är minderårig och den som gjorde det över 15. Vet inte riktigt vem det är, men dottern vet. Hon vill sannolikt inte gå vidare. Vad skulle ni göra?

  • Svar på tråden Dottern utnyttjad
  • Anonym (B)
    Anonym (M) skrev 2024-05-08 17:45:23 följande:

    Du har fått ett par svar som är helt motsatta. Den ena ångrar att den anmälde och den andra att den inte gjorde det. Hade de agerat tvärtom kanske bägge fortfarande ångrat sig.

    Låt gärna din dotter Läsa svaren, eller prata med henne om att man kan ångra vilket som och det går inte att veta i förväg vad som känns bäst om 10 år.
    Visa att du stöttar henne hur hon än vill göra, men låt henne välja.


    Bästa svaret! 


    Ts, hoppas din dotter mår bättre snart oavsett vilken väg hon tar. 

  • Anonym (Amerikanen)

    Jag kommer kanske inte bli omtyckt för detta, men vet att jag skriver det ur ett annat perspektiv än det svenska och pga saker jag sett i mitt hemland. 

    Vem är det som säger att flickan blivit utnyttjad? Hon själv? Då är det en sak, och att anmäla bör övervägas starkt.

    Är det så att i verkligheten har hon som tonåring haft sex med en annan tonåring helt frivilligt och entusiastiskt fast hon vara var 13-14 och han var 15-16 och du som förälder gått i taket för att han var äldre än 15 så tycker jag att du sa andas lite och prata med din dotter om skydd och frivillighet och så vidare i första hand. 

  • Anonym (Martin)
    Anonym (Amerikanen) skrev 2024-05-08 18:17:27 följande:

    Jag kommer kanske inte bli omtyckt för detta, men vet att jag skriver det ur ett annat perspektiv än det svenska och pga saker jag sett i mitt hemland. 

    Vem är det som säger att flickan blivit utnyttjad? Hon själv? Då är det en sak, och att anmäla bör övervägas starkt.

    Är det så att i verkligheten har hon som tonåring haft sex med en annan tonåring helt frivilligt och entusiastiskt fast hon vara var 13-14 och han var 15-16 och du som förälder gått i taket för att han var äldre än 15 så tycker jag att du sa andas lite och prata med din dotter om skydd och frivillighet och så vidare i första hand. 


    Bra synpunkt. Jag hade aldrig övervägt det om det hade framkommit att hon enbart hade haft sex när hon är under 15. Vi har flera saker som stöder hennes berättelse och hon säger att hon inte ville men vart tvingad och verkar bara vilja glömma bort det.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Amerikanen) skrev 2024-05-08 18:17:27 följande:

    Jag kommer kanske inte bli omtyckt för detta, men vet att jag skriver det ur ett annat perspektiv än det svenska och pga saker jag sett i mitt hemland. 

    Vem är det som säger att flickan blivit utnyttjad? Hon själv? Då är det en sak, och att anmäla bör övervägas starkt.

    Är det så att i verkligheten har hon som tonåring haft sex med en annan tonåring helt frivilligt och entusiastiskt fast hon vara var 13-14 och han var 15-16 och du som förälder gått i taket för att han var äldre än 15 så tycker jag att du sa andas lite och prata med din dotter om skydd och frivillighet och så vidare i första hand. 


    Förstår vart du vill komma....men jag tycker art vi får utgå ifrån det som delges oss och att TS har koll på begrepp och terminologi. Så skriver TS som TS gör så får vi utgå ifrån det.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Martin) skrev 2024-05-08 18:26:31 följande:
    Bra synpunkt. Jag hade aldrig övervägt det om det hade framkommit att hon enbart hade haft sex när hon är under 15. Vi har flera saker som stöder hennes berättelse och hon säger att hon inte ville men vart tvingad och verkar bara vilja glömma bort det.
    Det gör ont i mig att lösa detta.....
    Och för din kännedom, en person över 15 som har sex med en person under 15 riskerar åtal för våldtäkt mot barn. 
    Fundera på det..
  • Anonym (Martin)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-05-08 18:38:48 följande:
    Det gör ont i mig att lösa detta.....
    Och för din kännedom, en person över 15 som har sex med en person under 15 riskerar åtal för våldtäkt mot barn. 
    Fundera på det..
    Jo exakt. Detta även om det är en relation, fast straff uteblir. Som sagt, hade aldrig gjort något om hon sa att hon hade bf. Försöker mer säkerställa att allt sköts säkert, men det blir ju svårt när det vart med tvång.
  • Anonym (Dina)
    Anonym (Martin) skrev 2024-05-08 17:19:29 följande:
    Är inne på det, men ville bara fundera lite om jag borde tänka på något innan.
    Att polisanmäla och gå igenom rättegång var det största misstaget jag har gjort. Har ångrat det i alla år. Vet fler brottsoffer som känner så. Förstår och tycker att det är bra att anmäla men tänk er noga för först. Din dotters psykiska hälsa och framtid måste komma först.
  • Anonym (Dina)
    Anonym (Martin) skrev 2024-05-08 18:26:31 följande:
    Bra synpunkt. Jag hade aldrig övervägt det om det hade framkommit att hon enbart hade haft sex när hon är under 15. Vi har flera saker som stöder hennes berättelse och hon säger att hon inte ville men vart tvingad och verkar bara vilja glömma bort det.
    Ibland är det bättre att försöka glömma och gå vidare. 
  • Anonym (Pappa)

    Om det varit min dotter så hade jag i följande situation anmält.

    Om det inte var frivilligt (oavsett ålder hade jag övervägt att slå xxxxx personen först)
    Om de var en äldre person.

    I följande fall hade jag inte anmält

    Om de var nästan lika gamla (båda högstadie) och det var frivilligt.

    Sen tänkte jag också att oavhängt vilken väg ni går så är det väl så att om hon inte var med på det kan hon ha stort behov av stöd av att bearbeta händelsen och det blir inte bättre "om det läggs under mattan".

Svar på tråden Dottern utnyttjad