• Deedeeramone

    Vill rädda en relation som är påväg att ta slut

    Kan börja med att säga att jag har aldrig mått så här dåligt i hela mitt liv. Är helt förstörd, äter och sover dåligt, gått ner 7kg på 2v nu.

    Allt började för 2v sedan när min sambo droppade bomben om hur hon vill att vi ska gå vidare, att hon har fått känslan att hon är lyckligare själv.

    Vi har haft diskussionen förr om att vi som par inte haft det så bra sedan vi fick barn, 2 barn, 3 och 6 år, vi har tappat bort varandra påvägen lite grann och inte hjälpts åt med samma saker.

    Jag har ett jobb där jag ligger borta 7 dagar för att sedan vara hemma 7. Hon har dragit ett tungt lass när jag jobbat, något som jag varit väldigt noga med att berömma henne för.

    Vi har som sagt pratat ibland att vi måste börja hjälpas åt mer hemma, jag har varit ganska dålig på att hjälpa till, dels för att jag också mått dåligt stundtals av vår relation. Jag har tex inte kännt mig riktigt älskad, vet att hon älskar mig, men spontanpussar och kärleksord är sånt jag saknat och även sagt till henne. Sexet under dessa barnår har varit nästintill obefintlig, något som tagit hårt på mig då det betyder mycket för mig.

    Hon säger att hon kännt sig ensam många gånger när jag varit hemma, att hon har fått kämpa för att försöka få det bra. Vi har pratat om problemen ibland och hon har alltid sagt att hon är rädd att hon kommer till en punkt där hon inte orkar mer.

    Denna punkt är nu nådd. Jag vet inte om jag tagit det riktigt på allvar vad hon har sagt för jag har alltid vetat om att det alltid kommer vara vi två, tänkt att "det löser sig nog, småbarnsåren är jobbiga".

    Jag har fått en snyting utan dess like av detta, när jag kommer till insikt vad jag verkligen håller på att förlora, vi har två underbara barn, ett fint hus och allt är egentligen bara så bra.

    Jag har av denna smäll blivit en ny person, jag är villig att göra vad som helst för att få saker bra igen, under dessa två veckor jag verit hemma nu så har jag gjort allt för att visa vad jag vill, sånt som hon har irriterat sig på, jag har städat, dammsugit, tagit tvätt, disk, gått upp med barnen varje morgon (något jag varit extremt dålig på).

    Färdigställt massa i huset som jag vet hon tyckt varit jobbig att det inte blir gjort.

    Hon märker på mej att jag förändrats och vill detta,

    Men hon tycker att min kamp kommit försent.

    Hon är rädd för att det har gått för långt för henne för att det ska bli bra igen.

    Hon mår extremt dåligt över detta också, enda svaren jag får är att "jag vet inte vad jag vill", hon mår jättedåligt över att hon känner som hon gör och vill inte ha denna känslan.

    Jag har öppnat upp mej om vad jag är redo att kämpa för att detta ska bli bra, om hon vill ge det en ärlig chans att försöka, där båda är med på notorna, inte bara en som det varit senaste tiden enligt henne.

    Men hon vet inte om hon vill, säger bara att det gått för långt.

    Hon säger fortfarande att hon älskar mig och det finns ingen annan, men att hon just funderar på att om hon är lyckligare själv, att hon inte mått bra av detta.

    Jag vill ge henne tid, därför pallrade jag mej till jobbet för att försöka ge henne det, även fast jag mår piss här och bara vill hem till mina barn.

    Jag har föreslagit en nystart, där vi båda jobbar på sakerna som vi missat under åren, prata med varandra, lyssna på varandra, respektera varandra, hjälpas åt, visa kärlek. Sånt som inte fungerat.

    Men hon vet som sagt att hon inte vet om hon vill.

    Någon som har råd? Vad bör jag göra? Är det kört?

  • Svar på tråden Vill rädda en relation som är påväg att ta slut
  • Walter888
    sextiotalist skrev 2017-03-27 10:51:21 följande:
    Eller är det helt enkelt så att en del kvinnor hellre lever själva än i ett förhållande de inte mår bra i.
    Ts fru mår uppenbarligen inte bra i förhållandet, hon kanske upplever att förhållande suger energi, ts däremot har mått bra (ända tills hans fru inte ville leva ihop med honom längre).

    Jag tvivlar starkt på att det är bristen på det perfekta förhållandet som är orsaken om jag läser allt rätt. Jag tolkar det som att ts fru upplever att hon bara gett och gett och förhållandet bara suger energi.

    Du kommer alltid med dina egensnickrade teorier. Gå och jobba istället för att sitta hemma på datorn. Städa trapphus eller vad som helst.

  • Anonym (M)
    Deedeeramone skrev 2017-03-26 13:07:23 följande:

    Behöver bara hjälp att förstå en sak.

    -hon säger att hon älskar mej

    -det finns ingen annan för henne

    -hon ser att jag ändrat på mej

    Varför vill man inte ge det ett försök? Både för oss och barnens skull, hon har själv sagt att det är ju optimalt om alla bor under samma tak.

    Denna tanke snurrar runt i mitt huvud konstant, drömmer tom om det.


    Hur går det, håller du ihop? Hoppas att du tar dig igenom den värsta chocken snart.

    Jag tror absolut att hon älskar dig, men det behöver tyvärr inte betyda att hon kan se en framtid tillsammans med dig just nu. Hon älskar kanske det ni har haft tillsammans, din personlighet och tryggheten i ert liv, hon älskar små egenheter och så vidare, men hon har trots det lämnat relationen (åtminstone i huvudet) eftersom hon inte känner att hon fått sina behov uppfyllda i relationen. Allt har ju inte alltid varit dåligt.
     

    Varför vill hon då inte försöka, nu när du har insett vad som hänt och jobbar på att förändra? Jag tror att hon har försökt att nå fram till dig under en lång tid för att "ge det ett försök", men som du skrev så insåg du inte allvaret i det då. Hon har kanske ställt sig lite av samma fråga när hon påtalat problemen: "Varför försöker han inte att göra något så att vi kan ge oss en chans?" Hon har försökt, men inte nått fram. Och då vaknar man någon morgon och känner att man har gjort allt man kan, och att man nu bara kan se en väg. När man har kommit till det stadiet är det "för sent" att den andre börja ändra sig, hon har slutat kämpa och gett upp. Hon har sörjt relationen medan hon fortfarande var i den, har känt att hon inte kan vara kvar i den och må bra och börjat gå vidare.

    Så svar på din fråga om varför hon inte vill försöka: Hon har nog försökt, men när hon inte nått fram har hon gått vidare. Hon är tyvärr flera månader före dig i processen.

    Behöver det betyda att ni aldrig kan hitta tillbaka? Nej. Men det är oerhört mycket svårare att få någon som redan lämnat en relation i huvudet efter att ha försökt få till förändring att "komma tillbaka" än när man är kvar i relationen och försöker rädd den genom förändring. Vad du kan göra är att jobba på bli den du vill vara vare sig hon finns i ditt liv eller inte. Gör inga förändringar enbart för henne - utan gör de förändringar som du vill göra för att det är sån du vill vara. Fortsätt att visa henne vem du vill vara och fortsätt att visa henne att du älskar henne och vill satsa på er relation. Om hon visar intresse för att fortsätta med dig: Fråga henne vilka behov hon har i relationen och vad du kan göra för att tillgodose dem och berätta för henne vilka behov du har och hur hon kan tillgodose dem. 

    I bästa fall tar ni er stärkta ur det tillsammans. I värsta fall blir du den du vill vara och hittar din trygghet i det framöver. Either way - du kommer att bli lycklig igen, jag lovar. Även om det tar tid.

    PS. Jag har inte läst hela tråden, bara dina inlägg. Så jag ber om ursäkt om jag upprepar det andra har sagt eller missförstår något.
  • Anonym (Ffff)
    Värst skrev 2017-03-28 23:07:24 följande:

    Grejen är att vi för en proxy diskussion här, eftersom det mesta vi skriver riktar sig egentligen till den kvinna som vi bara känner till genom TS beskrivning. Det som klart framgår att den här kvinnan är innerligt älskad av en ofullkomlig man, som fortfarande inte har gett upp trots att han inte heller upplevt relationen som perfekt och trivsamt för egen del heller. Men han tror på att det går att göra det bättre, bara man bestämmer sig för att vilja det. Förlåta varandra för allt som man inte lyckats göra perfekt i den första vändan, ta vara på lärdomar man dragit av sina tillkortakommanden, och satsa igen, lite visare den här gången, lite mindre vis än nästa och nästnästa gång, men så är det att vara människa och så har man en chans att bygga kärleken på lång sikt. 


    Det är den insikten som gör honom i mina ögon värd att uppskatta, lyssnas på och älska. Det är bara min åsikt, den kan jag inte tvinga på vare sig andra som kommenterar, eller hans sambo. 


    Ensamlivet kan te sig attraktivt och spännande, inifrån en till synes utmattad parrelation (fast man undrar på vilket sätt det skulle bli lättare att vara ensamstående mamma med 2 barn, när missnöjet tycks bero på att mannen inte hjäper till tillräckligt, visst, hon skulle slippa tvätta hans kalsonger), men det är lika stor risk att nyhetens behag bleknar och vardagsledan infinner sig på samma sätt som i parförhållandet. Det framstår ju föga sannolikt att en kvinna i 30-årsåldern ska leva resten av sitt liv ensam, eftersom hon blev sååå besviken på alla män efter att ha levt med ett exemplar som TS? Då får hon starta från ruta noll igen med en ny person så småningom. Tänk om han sedan också visar sig ha fel och brister? 


    Jag tror säkert att TS fru var förälskad i sin man i början och trodde på att relationen skulle hålla för att de skulle se sina barn växa upp tillsammans. Nu är förälskelsen över och där drömprinsen fanns står nu en människa. Som vill försöka igen, som framförallt vill ändra på sig själv och inte på sin partner. Istället för att kräva upprättelse för gamla oförrätter? Han vill något, istället för att passivt vänta på att rätt känsla ska infinna sig av sig själv. I min värld är det kärlek och jag tycker synd om den som bara kastar ifrån sig en sådan kärlek.


    Plus att leva med att ha slitit en annan persons kärlek ur sitt hjärta, sin egen kärlek också för den personen som dessutom är förälder till ens barn? ja, alla som vill får gärna skratta ut mig, men jag tror faktiskt inte att man nånsin blir riktigt hel efter en sådan sak. Friheten har ett pris. 


    Från en som gått igenom precis samma situation som ts och hans fru går igenom nu: Jo, det är mycket lättare att leva ensam med (i mitt fall) tre barn. Man slipper nämligen lägga energi på en person som suger energi från en (genom att inte bidra till det gemensamma hushållsarbetet om man inte tjatar sig blå i ansiktet). Det blir en massa energi över till barnen istället, och i min värld är det mycket viktigare.

    Det sorgligaste i den här historien är att ts och hans fru inte är ensamma om att hamna här. De är inte unika på något sätt. De följer bara samma mönster som så många andra par, mannen lever bekvämt och bidrar med litegrann hushållsarbete och leker/passar barnen till och från, medan kvinnan drar det absolut tyngsta lasset för både hushåll och barn. Kvinnan försöker påtala att det inte är okej, hon försöker få honom att ta sin del av ansvaret, hon försöker få honom att fatta att hennes kärlek dör av att han låter henne slita ut sig, men mannen tror att hon bara är lite gnällig och pms:ig så han kör en maskin tvätt och tror att hon ska bli nöjd. Till slut har det gått så långt att kvinnans kärlek är slut, hon har inget hopp kvar för relationen och hon har tappat respekten för mannen som bara tittat på medan hon har slitit i flera år. Och först i den stund som hon talar om för mannen att nu är det slut så vaknar han och förstår att hon är missnöjd på riktigt. Men då är det redan försent, hennes kärlek och respekt är borta, det finns inget att laga längre.

    Om man tittar på de förhållanden som håller i längden så bygger de på att paret är ett team som stöttar varandra. Ett team där båda spelarna är viktiga och där båda spelarna tar sin del av ansvaret. Om du jämför med ett hockeylag så funkar det inte i längden att en av backarna står i ett hörn med mobilen och sedan kör ett varv på isen när den andra backen tjatar på honom. Till slut kommer den andra backen kräva att få byta ut honom.

    Och ska jag vara ärlig så verkar det inte som att ts varit speciellt lycklig i relationen heller så han vinner förmodligen på att gå ut ur relationen och hitta sig själv och sin egen lycka. Inte första veckorna, men om något år så mår han bättre än han gjort i relationen.
  • sextiotalist
    Walter888 skrev 2017-03-28 23:09:59 följande:
    Du kommer alltid med dina egensnickrade teorier. Gå och jobba istället för att sitta hemma på datorn. Städa trapphus eller vad som helst.
    Tack för tipset, men jag arbetar för fullt. Däremot har jag många telefonmöten där jag mest lyssnar.
  • Deedeeramone

    Nu är det slut. Igår tog vi av oss ringarna :(

    Igår mer eller mindre krävde jag ett beslut, för det gör oss bara illa att gå runt som vi gör nu.

    Hon sa att hon varken kommit framåt eller bakåt under dessa veckor.

    Hon mår så fruktansvärt dåligt, ibland säkert värre än mig själv, hon är så ledsen att hon har denna känslan och får dåligt samvete för det. För hon ser på mig att jag har förändrats och fått en annan syn på saker, men det har som sagt gått för långt för henne.

    Hon vill vara själv och hitta tillbaka till sitt lyckliga jag.

    Jag respekterar hennes känsla till 100% och det har jag sagt till henne, även fast det gör ont.

    Mitt enda hopp nu är att blicka framåt och hoppas vi kan hitta tillbaka när hon börjar må bättre i sig själv, för hon är den enda för mej ?

  • Anonym (..)
    Deedeeramone skrev 2017-03-31 11:42:06 följande:

    Nu är det slut. Igår tog vi av oss ringarna :(

    Igår mer eller mindre krävde jag ett beslut, för det gör oss bara illa att gå runt som vi gör nu.

    Hon sa att hon varken kommit framåt eller bakåt under dessa veckor.

    Hon mår så fruktansvärt dåligt, ibland säkert värre än mig själv, hon är så ledsen att hon har denna känslan och får dåligt samvete för det. För hon ser på mig att jag har förändrats och fått en annan syn på saker, men det har som sagt gått för långt för henne.

    Hon vill vara själv och hitta tillbaka till sitt lyckliga jag.

    Jag respekterar hennes känsla till 100% och det har jag sagt till henne, även fast det gör ont.

    Mitt enda hopp nu är att blicka framåt och hoppas vi kan hitta tillbaka när hon börjar må bättre i sig själv, för hon är den enda för mej ?


    Tänk så många äktenskap/förhållanden som kunde ha räddats bara männen kunde ta sina kvinnor på allvar och lyssnat på henne. Istället för att alla inblandade blir olyckliga..
  • Värst
    Anonym (..) skrev 2017-03-31 18:11:55 följande:
    Tänk så många äktenskap/förhållanden som kunde ha räddats bara männen kunde ta sina kvinnor på allvar och lyssnat på henne. Istället för att alla inblandade blir olyckliga..
    Tänk så många äktenskap / förhållanden som kunde räddas bara fler kvinnor var kapabla till bara hälften av den självrannsakan och ödmjukhet som de kräver av sina män.
  • Anonym (..)
    Värst skrev 2017-03-31 21:35:50 följande:
    Tänk så många äktenskap / förhållanden som kunde räddas bara fler kvinnor var kapabla till bara hälften av den självrannsakan och ödmjukhet som de kräver av sina män.
    Det är inte kvinnorna som egoistiskt låter männen dra det tyngsta lasset med barn osv..
  • Värst
    Anonym (..) skrev 2017-04-01 00:57:46 följande:
    Det är inte kvinnorna som egoistiskt låter männen dra det tyngsta lasset med barn osv..

    Det som skrämmer mig i många reaktioner här är den totala begreppsförvirringen mellan prestation och kärlek. Riktig kärlek försvinner inte bara för att motparten inte dammsuger x antal gånger. Det verkar som många kvinnor är oförmögna att göra skillnad på riktiga svin till män och välvilliga, ofullkomliga sådana som har den medfödda klokheten att veta, att en relation inte är perfekt av sig själv, den måste byggas gemensamt. Inser man att något inte fungerar, så försöker man lösa det, göra på ett annat sätt. Det är precis som TS försöker göra. Läs hans inlägg, inte en enda gång har han skrivit illa om sin sambo, trots att hon gör honom ensamt ansvarig för allt, trots att hon har tydligen psykat honom i veckor, trots att han också mått skit. Det som är skevt är bara för att han tar ansvar, dvs, agerar som vuxen och tar hänsyn till sina familjemedlemmar, sin sambo och sina små barn, anses han inte må tillräckligt dåligt för att förtjäna sympati. Detta tycker jag är helt sjukt, och målar ingen smickrande bild över oss kvinnor i allmänhet. Jag känner mig rent av äcklad av den här inställningen, faktiskt. 


    Givetvis lider jag med frun också, har inte alls svårt att fatta att hon också mår fruktansvärt dåligt, och behöver stöd och förståelse. Det är inget bra sinnestillstånd att fatta livsavgörande beslut i. Det stöd och förståelse som hon får av den som är mest relevant, avvisar hon och väljer att vara kvar i problemen och fortsätta skylla på sin man. Nu har hon uppenbarligen tagit steget att bryta upp. Det är så fruktansvärt sorgligt. Vilka konsekvenser det får, inte bara för mannen som älskar henne, utan framförallt för två små barn som ska utsättas för en uppslitande skilsmässa, flytt, två föräldrar som mår skit på varsitt håll, sämre ekonomi, en vecka här-en vecka där pingpongboende för resten av sina barnaår? allt det här liksom, självklart att hon, ensam, ska få utsätta sina närmaste för, bara för att hon mår dåligt och egentligen inte ens vet vad hon vill. Var finns garantin att hennes dåliga mående vips, upphör, när hon separerar? Det står inget heller om att hon skulle försökt söka professionell hjälp för att ärligt ta reda på vad som fattas henne, innan hon bara låter äktenskap/samboförhållande och familjeliv spolas ner i avloppet? Ändå är det hon i egenskap av kvinna, som av de flesta här, anses vara den som agerar rätt, till och med, vara bättre förälder än sin man. Herregud, vi pratar verkligen äpplen och päron?

  • Anonym (Ffff)
    Värst skrev 2017-04-01 09:00:12 följande:

    Det som skrämmer mig i många reaktioner här är den totala begreppsförvirringen mellan prestation och kärlek. Riktig kärlek försvinner inte bara för att motparten inte dammsuger x antal gånger. Det verkar som många kvinnor är oförmögna att göra skillnad på riktiga svin till män och välvilliga, ofullkomliga sådana som har den medfödda klokheten att veta, att en relation inte är perfekt av sig själv, den måste byggas gemensamt. Inser man att något inte fungerar, så försöker man lösa det, göra på ett annat sätt. Det är precis som TS försöker göra. Läs hans inlägg, inte en enda gång har han skrivit illa om sin sambo, trots att hon gör honom ensamt ansvarig för allt, trots att hon har tydligen psykat honom i veckor, trots att han också mått skit. Det som är skevt är bara för att han tar ansvar, dvs, agerar som vuxen och tar hänsyn till sina familjemedlemmar, sin sambo och sina små barn, anses han inte må tillräckligt dåligt för att förtjäna sympati. Detta tycker jag är helt sjukt, och målar ingen smickrande bild över oss kvinnor i allmänhet. Jag känner mig rent av äcklad av den här inställningen, faktiskt. 


    Givetvis lider jag med frun också, har inte alls svårt att fatta att hon också mår fruktansvärt dåligt, och behöver stöd och förståelse. Det är inget bra sinnestillstånd att fatta livsavgörande beslut i. Det stöd och förståelse som hon får av den som är mest relevant, avvisar hon och väljer att vara kvar i problemen och fortsätta skylla på sin man. Nu har hon uppenbarligen tagit steget att bryta upp. Det är så fruktansvärt sorgligt. Vilka konsekvenser det får, inte bara för mannen som älskar henne, utan framförallt för två små barn som ska utsättas för en uppslitande skilsmässa, flytt, två föräldrar som mår skit på varsitt håll, sämre ekonomi, en vecka här-en vecka där pingpongboende för resten av sina barnaår? allt det här liksom, självklart att hon, ensam, ska få utsätta sina närmaste för, bara för att hon mår dåligt och egentligen inte ens vet vad hon vill. Var finns garantin att hennes dåliga mående vips, upphör, när hon separerar? Det står inget heller om att hon skulle försökt söka professionell hjälp för att ärligt ta reda på vad som fattas henne, innan hon bara låter äktenskap/samboförhållande och familjeliv spolas ner i avloppet? Ändå är det hon i egenskap av kvinna, som av de flesta här, anses vara den som agerar rätt, till och med, vara bättre förälder än sin man. Herregud, vi pratar verkligen äpplen och päron?


    TS sambo skyller inte på ts. Hon konstaterar att kärleken långsamt tagit slut. Sambon har i flera år agerat vuxet och försökt rädda förhållandet medan ts har stoppat huvudet i sanden. Efter att i åratal ha mötts av en partner som inte brytt sig om att lyssna på henne och som inte varit intresserad av att rädda förhållandet har sambons kärlek till ts försvunnit.

    Det du (och ts) behöver förstå är att det här inte händer över en natt. Det är inget lättvindigt beslut. Och när det har gått så här många år så finns det inget kvar att rädda. Om ts hade insett allvaret för två år sedan hade de förmodligen varit lyckliga nu, men nu är det som det är. Och det är ett ansvar som är gemensamt, båda två bär ansvar för att inte ha arbetat på förhållandet i tid.
  • fcederberg
    Anonym (Ffff) skrev 2017-04-01 10:11:51 följande:

    TS sambo skyller inte på ts. Hon konstaterar att kärleken långsamt tagit slut. Sambon har i flera år agerat vuxet och försökt rädda förhållandet medan ts har stoppat huvudet i sanden. Efter att i åratal ha mötts av en partner som inte brytt sig om att lyssna på henne och som inte varit intresserad av att rädda förhållandet har sambons kärlek till ts försvunnit.

    Det du (och ts) behöver förstå är att det här inte händer över en natt. Det är inget lättvindigt beslut. Och när det har gått så här många år så finns det inget kvar att rädda. Om ts hade insett allvaret för två år sedan hade de förmodligen varit lyckliga nu, men nu är det som det är. Och det är ett ansvar som är gemensamt, båda två bär ansvar för att inte ha arbetat på förhållandet i tid.


    Nu kommer jag inte ihåg allt som står i tråden, men har ts nån gång skrivit att hans sambo har sagt till honom rakt ut utan krusiduller vad det är som inte funkar? Och ts har vägrat lyssna på det?
  • Anonym (Ffff)
    fcederberg skrev 2017-04-01 11:01:25 följande:
    Nu kommer jag inte ihåg allt som står i tråden, men har ts nån gång skrivit att hans sambo har sagt till honom rakt ut utan krusiduller vad det är som inte funkar? Och ts har vägrat lyssna på det?
    Han skriver det redan i trådstarten. "Vi har haft diskussionen förr om att vi som par inte haft det så bra sedan vi fick barn, 2 barn, 3 och 6 år, vi har tappat bort varandra påvägen lite grann och inte hjälpts åt med samma saker."

    Sedan undrar jag vad som räknas som "utan krusiduller"? Räcker det med att säga "jag orkar inte göra allting själv, du behöver ta din del av ansvaret för barn och hushåll"? Eller måste man hota för att det ska räknas "jag lämnar dig om du inte tar din del av ansvaret"? Och sen undrar jag varför man idiotförklarar män genom att säga att de inte förstår om man inte är övertydlig? På jobbet klarar de av hyfsat luddiga formuleringar, men så fort det är frun som pratar så klarar de inte av annat än övertydlighet, eller? Personligen litar jag på att män har samma intelligensspann som kvinnor och att de förstår vanlig vuxen svenska. Om de sedan väljer att tycka att kvinnan är pms:ig istället för att ta henne på allvar är knappast kvinnans ansvar.
  • fcederberg
    Anonym (Ffff) skrev 2017-04-01 11:15:56 följande:

    Han skriver det redan i trådstarten. "Vi har haft diskussionen förr om att vi som par inte haft det så bra sedan vi fick barn, 2 barn, 3 och 6 år, vi har tappat bort varandra påvägen lite grann och inte hjälpts åt med samma saker."

    Sedan undrar jag vad som räknas som "utan krusiduller"? Räcker det med att säga "jag orkar inte göra allting själv, du behöver ta din del av ansvaret för barn och hushåll"? Eller måste man hota för att det ska räknas "jag lämnar dig om du inte tar din del av ansvaret"? Och sen undrar jag varför man idiotförklarar män genom att säga att de inte förstår om man inte är övertydlig? På jobbet klarar de av hyfsat luddiga formuleringar, men så fort det är frun som pratar så klarar de inte av annat än övertydlighet, eller? Personligen litar jag på att män har samma intelligensspann som kvinnor och att de förstår vanlig vuxen svenska. Om de sedan väljer att tycka att kvinnan är pms:ig istället för att ta henne på allvar är knappast kvinnans ansvar.


    Om det är på det sättet det har sagts så är det utan krusiduller. Det jag menar är folk som säger att dom är irriterade på nånting men inte säger vad det är rakt ut utan förutsätter att motparten ska veta vad det är. Det är inte bra kommunikation enligt mig. Är det nåt jag har lärt mig i livet så är det att man måste vara tydlig. Och det gäller alla situationer inte bara i relationer.

    Sen det som står att de har haft diskussioner om att de inte har haft det så bra. Säger ju ingenstans att det bara a var ts sambo som tog upp det. Kan lika gärna va så att TS också har känt det.
  • Anonym (Ffff)
    fcederberg skrev 2017-04-01 11:41:02 följande:
    Om det är på det sättet det har sagts så är det utan krusiduller. Det jag menar är folk som säger att dom är irriterade på nånting men inte säger vad det är rakt ut utan förutsätter att motparten ska veta vad det är. Det är inte bra kommunikation enligt mig. Är det nåt jag har lärt mig i livet så är det att man måste vara tydlig. Och det gäller alla situationer inte bara i relationer.

    Sen det som står att de har haft diskussioner om att de inte har haft det så bra. Säger ju ingenstans att det bara a var ts sambo som tog upp det. Kan lika gärna va så att TS också har känt det.
    Men iom att ts skriver att de har diskuterat sitt förhållande tidigare så kan det inte komma som en blixt från klarblå himmel.
  • fcederberg
    Anonym (Ffff) skrev 2017-04-01 11:43:48 följande:

    Men iom att ts skriver att de har diskuterat sitt förhållande tidigare så kan det inte komma som en blixt från klarblå himmel.


    Man kan ju ha diskuterat och sen uppleva att det blev bättre och jo då kommer det som blixt från klar himmel.
  • Deedeeramone

    Jag vill bara förklara för er.

    Mitt problem till varför jag mått dåligt är att jag inte har fått känslan av att jag är älskad, även fast jag vetat om att hon älskar mej. Jag har blivit olycklig av det.

    Men hon i sin tur har inte orkat visa känslor pga de fel jag har gjort, vi har liksom borrat in oss i två olika hål där den enes brister tär på den andre.

    Efter mycket tänkande så förstår jag till 100% varför hon har tröttnat, jag har varit dålig på mycket, inte fattat helt ut att man måste prioritera bort vissa saker när man skaffat barn.

    Hon säger att mitt utejobb inte varit problemet, men undermedvetet tror jag det har tärt på vår relation.

    Det låter klyschigt, men jag är en helt annan person efter denna smäll, det var bra för mej oavsett hur det blir för mig att fått denna.

    Jag tänker annorlunda, jag känner mej som en lugnare snällare människa, jag mår bra av saker jag tyckt varit jobbigt innan som gör nytta i vardagen.

    Tyvärr är det för sent för att rädda det just nu, men hoppas att hon någon gång vill satsa på detta igen med den personen jag är idag.

    För just nu blickar jag bara framåt, göra allt för att mina barn ska få det så bra som möjligt

  • Anonym (q)
    Värst skrev 2017-03-31 21:35:50 följande:
    Tänk så många äktenskap / förhållanden som kunde räddas bara fler kvinnor var kapabla till bara hälften av den självrannsakan och ödmjukhet som de kräver av sina män.
    Det är ju precis det många gör! Man påtalar problemen åratal innan krisen är ett faktum men (oftast mannen) fattar inte hur partnern menar, brys sig inte eller kan inte ta in hur illa det faktiskt är. Just denna tråd är ett klassiskt exempel på just det. 

    Många av de här (oftast, kan vara män ibland förstås)) kvinnorna rannsakar och är ödmjuka tills de slår knut på sig själva. De gör nästa vad som helst för att barnen ska ha det bra, inte märka att mamma och pappa inte har det så bra, gör saker själv för "det blir enklast så", man sparar energi och man vill undvika att mannen eller barnen hamnar i trångmål. Är inte det att rannsaka och att vara ödmjuk? 
    Samtidigt mår de själva allt sämre när energi går ut men de får inte in ny , vilket ju ett ett måste för oss alla.  

    Det är just det som är kärnan i många fall. Din kommentar visar att du är en av de personer som verkligen inte förstår processen. Du ser en kvinna som "plötsligt" säger hon inte orkar mer, är deprimerad, vill skiljas, man blir sjuk av relationen så att säga, medan det varit år av försök att prata med sin partner. 
  • Värst
    Anonym (q) skrev 2017-04-02 10:29:53 följande:
     Din kommentar visar att du är en av de personer som verkligen inte förstår processen. 
    Det är helt och hållet en tolkningsfråga vad jag förstår eller inte förstår. Jag förstår nog andra saker än många här i tråden, inklusive dig. Myten av allmänt kvinnligt martyrskap biter inte på mig.
  • Anonym (H)
    Deedeeramone skrev 2017-04-01 23:01:16 följande:

    Jag vill bara förklara för er.

    Mitt problem till varför jag mått dåligt är att jag inte har fått känslan av att jag är älskad, även fast jag vetat om att hon älskar mej. Jag har blivit olycklig av det.

    Men hon i sin tur har inte orkat visa känslor pga de fel jag har gjort, vi har liksom borrat in oss i två olika hål där den enes brister tär på den andre.

    Efter mycket tänkande så förstår jag till 100% varför hon har tröttnat, jag har varit dålig på mycket, inte fattat helt ut att man måste prioritera bort vissa saker när man skaffat barn.

    Hon säger att mitt utejobb inte varit problemet, men undermedvetet tror jag det har tärt på vår relation.

    Det låter klyschigt, men jag är en helt annan person efter denna smäll, det var bra för mej oavsett hur det blir för mig att fått denna.

    Jag tänker annorlunda, jag känner mej som en lugnare snällare människa, jag mår bra av saker jag tyckt varit jobbigt innan som gör nytta i vardagen.

    Tyvärr är det för sent för att rädda det just nu, men hoppas att hon någon gång vill satsa på detta igen med den personen jag är idag.

    För just nu blickar jag bara framåt, göra allt för att mina barn ska få det så bra som möjligt


    Finns det någon uppdatering på hur det har gått? 


    nu svarar jag eftersom jag är i samma sitts som din sambo och har sagt att jag vill skiljas och har redan börjat söka lägenheter. Detta är efter att jag har fått göra exakt det som du beskriver i tråden som din sambo har fått göra. 

    du skriver att du inte kännt dig älskad? även fast du vet att hon gör det inners inne. Jag tror problemet ligger nog hos dig att du söker bekräftelse ifrån din kvinna hela tiden och att du verkar inte kunna bekräfta dig själv som älskad. Jag söker svar på varför männen beter sig såhär igenom att googla upp trådar för att förstå hur en man egentligen tänker i allt detta dem gör av att låta än få dra allt lass hemma som är otroligt påfrestande psykiskt, det är som daglig psykisk misshandel, som att man inte är någonting värd ? det är den värsta känslan tror jag en kvinna kan känna i ett förhållande. Att du inte känner dig älskad ? vad tror du inte hon gör? Du visar ju inte ett skit vad hon är värd? Det gör så fruktansvärt ont och skulle nog kunna klassas som ren mobbning/psykisk misshandel det du har hållit på med. allt för att bevara din stolthet som du inte kan släppa? Eller något typ av ego av att du skulle vara bättre än henne? 


    Droppen kom för mig när min hund gick bort i en tragisk olycka och när jag grät mig till sömns varje natt fick höra att jag borde sluta tycka så jävla synd om mig. 


    Jag är rätt stolt över din kvinna som är stark nog och inser att hon kommer må bra utan dig. 

    men bara för att du har självrannsakat dig så ska jag ge dig några goda råd, eftersom jag själv har suttit och undrat vad han skulle behövt göra för att någonsin få tillbaka min kärlek till honom eller minst sagt bara tiliten som inte ens finns kvar där längre eftersom jag känner mig så otroligt kränkt utav den som påstår skulle älska mig mest. Men nu tycker du säkert mina råd är lika dumma som ditt ex försökt säga till dig i flera år. 


    men varsågod i hopp om att det går in så borde du dra hela lasset hemma nu och speciellt ett år framöver för att bara känna på själv hur det känns och kan få en upplevelse där du känner empati för en annans människas situation och inte minst gottgöra de åren hon har fått gå miste, detta är ju ändå något du kommer behöva göra som singel så ta nu din chans. Sen vore det ju fint att du slösade bort dina pengar på lite gester , resor , och blommor för att visa tacksamhet för allt hon har gjort för dig och dessutom berätta ordagrant hur tacksam och snällt det har varit av henne att hon har gjort allting själv. Sen tycker jag du inte ska kunna kräva ett skit på ett tag , för du har bara blivit serverad och det är din tur att jobba nu. dessutom borde du kämpa och inte ta henne på orden när det kommer till att hon vill ha egentid osv , vi tjejer säger oftast en sak för att se sedan hur du handlar. så säger hon låt mig va, så säger du , nej jag älskar dig så mycket och tänker kämpa och kommer inte låta dig va. När vi blir sårade så går vi in i attackmode och det borde du se som ett alvarligt tecken och inte som att hon bara försöker klanka ner på dig eller få dig känna dig otillräcklig(som är min sambos sjuka bortförklaring) när jag försöker berätta vad som står fel till.

    vet ej om jag ska känns empati eller inte men män har inte kontakt med sina känslor verkar det som.. tråkigt men det blir era misstag i slutändan! 


    jag hoppas alla kvinnor I tråden som läser detta att ni vågar ta steget fri ifrån psykisk misshandel i ert förhållande! 

    Jag hoppas endå allting löser sig för er tillslut, blir bara väldigt arg och ledsen av att läsa vad du har utsatt henne för. 

  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2024-05-06 20:46:24 följande:

    Finns det någon uppdatering på hur det har gått? 


    nu svarar jag eftersom jag är i samma sitts som din sambo och har sagt att jag vill skiljas och har redan börjat söka lägenheter. Detta är efter att jag har fått göra exakt det som du beskriver i tråden som din sambo har fått göra. 

    du skriver att du inte kännt dig älskad? även fast du vet att hon gör det inners inne. Jag tror problemet ligger nog hos dig att du söker bekräftelse ifrån din kvinna hela tiden och att du verkar inte kunna bekräfta dig själv som älskad. Jag söker svar på varför männen beter sig såhär igenom att googla upp trådar för att förstå hur en man egentligen tänker i allt detta dem gör av att låta än få dra allt lass hemma som är otroligt påfrestande psykiskt, det är som daglig psykisk misshandel, som att man inte är någonting värd ? det är den värsta känslan tror jag en kvinna kan känna i ett förhållande. Att du inte känner dig älskad ? vad tror du inte hon gör? Du visar ju inte ett skit vad hon är värd? Det gör så fruktansvärt ont och skulle nog kunna klassas som ren mobbning/psykisk misshandel det du har hållit på med. allt för att bevara din stolthet som du inte kan släppa? Eller något typ av ego av att du skulle vara bättre än henne? 


    Droppen kom för mig när min hund gick bort i en tragisk olycka och när jag grät mig till sömns varje natt fick höra att jag borde sluta tycka så jävla synd om mig. 


    Jag är rätt stolt över din kvinna som är stark nog och inser att hon kommer må bra utan dig. 

    men bara för att du har självrannsakat dig så ska jag ge dig några goda råd, eftersom jag själv har suttit och undrat vad han skulle behövt göra för att någonsin få tillbaka min kärlek till honom eller minst sagt bara tiliten som inte ens finns kvar där längre eftersom jag känner mig så otroligt kränkt utav den som påstår skulle älska mig mest. Men nu tycker du säkert mina råd är lika dumma som ditt ex försökt säga till dig i flera år. 


    men varsågod i hopp om att det går in så borde du dra hela lasset hemma nu och speciellt ett år framöver för att bara känna på själv hur det känns och kan få en upplevelse där du känner empati för en annans människas situation och inte minst gottgöra de åren hon har fått gå miste, detta är ju ändå något du kommer behöva göra som singel så ta nu din chans. Sen vore det ju fint att du slösade bort dina pengar på lite gester , resor , och blommor för att visa tacksamhet för allt hon har gjort för dig och dessutom berätta ordagrant hur tacksam och snällt det har varit av henne att hon har gjort allting själv. Sen tycker jag du inte ska kunna kräva ett skit på ett tag , för du har bara blivit serverad och det är din tur att jobba nu. dessutom borde du kämpa och inte ta henne på orden när det kommer till att hon vill ha egentid osv , vi tjejer säger oftast en sak för att se sedan hur du handlar. så säger hon låt mig va, så säger du , nej jag älskar dig så mycket och tänker kämpa och kommer inte låta dig va. När vi blir sårade så går vi in i attackmode och det borde du se som ett alvarligt tecken och inte som att hon bara försöker klanka ner på dig eller få dig känna dig otillräcklig(som är min sambos sjuka bortförklaring) när jag försöker berätta vad som står fel till.

    vet ej om jag ska känns empati eller inte men män har inte kontakt med sina känslor verkar det som.. tråkigt men det blir era misstag i slutändan! 


    jag hoppas alla kvinnor I tråden som läser detta att ni vågar ta steget fri ifrån psykisk misshandel i ert förhållande! 

    Jag hoppas endå allting löser sig för er tillslut, blir bara väldigt arg och ledsen av att läsa vad du har utsatt henne för. 


    Ajuste glömde säga även att fan ta bort luren ur dina händer även sen, sluta upp med reels och radera appar som tar din tid ifrån att fokusera på det du egentligen vill ha i ditt liv. Du bara flyr ifrån verkligheten med det.. 
Svar på tråden Vill rädda en relation som är påväg att ta slut