• Anonym (Städ)

    Hur gör man om man inte vill betala för dåligt utförd tjänst?

    Long story short: Jag anlitade en städfirma för att göra en storstädning hos mig, tyvärr med uruselt resultat. Jag meddelade att jag inte har för avsikt att betala för en städning som inte öht genomförts enligt överenskommelse, varpå de sa att de skulle återkomma när de sett över ärendet. Sen har jag inte hört ett pip från dem angående detta, trots upprepade påminnelser från mig. Däremot har de skickat en räkning på städningen.

    Nu undrar jag vad som gäller - kan jag låta bli att betala räkningen tills de bemöter mina klagomål, eftersom jag har meddelat dem att jag inte tänker betala för ett jobb som inte gjorts, samt gett dem hur många möjligheter som helst att bemöta mina klagomål, eller hur fungerar det?

    Obs! Det jag undrar är alltså inte om jag har rätt att slippa betala - det får ju bli en sak för mig och städfirman att komma överens om när (om!) de väl hör av sig - utan det jag undrar är om jag kan anses begå ett fel om jag inte betalar så länge de inte bemöter mina klagomål.

  • Svar på tråden Hur gör man om man inte vill betala för dåligt utförd tjänst?
  • Anonym (Nej)

    Nej det räcker inte att du haft ett samtal. Man måste skriftligen bestrida fakturan. Då kan du hänvisa till undermåligt resultat och att du fortfarande inväntar ett svar från företaget.

    Om du bara struntar i att betala så kan företaget bara luta sig tillbaka och skicka fakturan till inkasso. Ert samtal finns inte dokumenterat, det går inte att bevisa. Även om du hade spelat in samtalet så räcker det ändå inte. Man måste bestrida skriftligt.

  • Anonym (Mia)

    Du måste bestrida fakturan skriftligt. Sedan hoppas jag att du tagit foton som bevisar att det inte blev rent. Svårt för dig att slippa betala om du inte har några bevis. Du skulle bett dom komma och inspektera städningen, och du skulle gjort det skriftligt. 

  • Björkenli

    Du måste bestrida fakturan skriftligt innan den har förfallit,  och ange en motivation. 

    Jag bestred dock en faktura för sent men de ändrade ändå slutsumman så det löste sig. Men obehagligt var det. Fick massa otrevliga mail om att jag måste betala innan de gav med sig. 

  • Anonym (Städ)
    EnAnonumius skrev 2024-04-27 05:12:49 följande:

    Kontakta "Hallå Konsument" och hör hur du skall gå till väga.

    Hittade lite nyttig info på deras sida om "städning'"..

    Glöm inte att skrolla....

    www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/problem-med-stadfirma/

    (Du får nog markera länken och kopiera och klistra in i adressfältet)


    Tack! Ska kolla!
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-27 08:33:46 följande:

    Nej det räcker inte att du haft ett samtal. Man måste skriftligen bestrida fakturan. Då kan du hänvisa till undermåligt resultat och att du fortfarande inväntar ett svar från företaget.

    Om du bara struntar i att betala så kan företaget bara luta sig tillbaka och skicka fakturan till inkasso. Ert samtal finns inte dokumenterat, det går inte att bevisa. Även om du hade spelat in samtalet så räcker det ändå inte. Man måste bestrida skriftligt.


    Anonym (Mia) skrev 2024-04-27 08:59:03 följande:

    Du måste bestrida fakturan skriftligt. Sedan hoppas jag att du tagit foton som bevisar att det inte blev rent. Svårt för dig att slippa betala om du inte har några bevis. Du skulle bett dom komma och inspektera städningen, och du skulle gjort det skriftligt. 


    Björkenli skrev 2024-04-27 09:24:03 följande:

    Du måste bestrida fakturan skriftligt innan den har förfallit,  och ange en motivation. 

    Jag bestred dock en faktura för sent men de ändrade ändå slutsumman så det löste sig. Men obehagligt var det. Fick massa otrevliga mail om att jag måste betala innan de gav med sig. 


    Ah men då så, då bör det ju vara ok. All kontakt jag har haft med dem har varit skriftlig, så jag har inga som helst problem att visa på dokumentation. Jag har även skrivit alla meddelanden till dem innan förfallodatum (som är på tisdag), och ja - jag har fotat allt.
    Anonym skrev 2024-04-27 21:05:23 följande:

    Erbjöd firman att komma och städa det som blev missat?


    Ja, men det gick inte att ordna så att det funkade för mig. Detta påverkar ju dock bara huruvida jag faktiskt kan få rätt i slutändan eller inte - se det jag säger sist i min TS.



  • Lånehajen

    I realiteten så kan du vänta med att betala ända tills de skickar ärendet till kronofogden och då bestrida det. Vill de gå vidare efter det så blir det en rättslig sak mellan er. Arbetar själv med en firma som bland annat utför städ och har varit med om den exakta situationen. Den gången hade dock kunden fel eftersom vi utfört det beställda jobbet enligt gängse standard.

    Dock såvida de inte svårliggjort att rätta till det som blivit fel så borde du ha gett dem möjlighet till det. Alla kan missa någon gång, även erfarna lokalvårdare. Är det grövre slarv kanske det beror på ny personal osv. Det kan bli fel fast man alltid vill att det ska bli rätt.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Städ) skrev 2024-04-28 04:47:26 följande:
    Tack! Ska kolla!
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-27 08:33:46 följande:

    Nej det räcker inte att du haft ett samtal. Man måste skriftligen bestrida fakturan. Då kan du hänvisa till undermåligt resultat och att du fortfarande inväntar ett svar från företaget.

    Om du bara struntar i att betala så kan företaget bara luta sig tillbaka och skicka fakturan till inkasso. Ert samtal finns inte dokumenterat, det går inte att bevisa. Även om du hade spelat in samtalet så räcker det ändå inte. Man måste bestrida skriftligt.


    Björkenli skrev 2024-04-27 09:24:03 följande:

    Du måste bestrida fakturan skriftligt innan den har förfallit,  och ange en motivation. 

    Jag bestred dock en faktura för sent men de ändrade ändå slutsumman så det löste sig. Men obehagligt var det. Fick massa otrevliga mail om att jag måste betala innan de gav med sig. 


    Ah men då så, då bör det ju vara ok. All kontakt jag har haft med dem har varit skriftlig, så jag har inga som helst problem att visa på dokumentation. Jag har även skrivit alla meddelanden till dem innan förfallodatum (som är på tisdag), och ja - jag har fotat allt.Ja, men det gick inte att ordna så att det funkade för mig. Detta påverkar ju dock bara huruvida jag faktiskt kan få rätt i slutändan eller inte - se det jag säger sist i min TS.



    Nej ts, det är inte ok. Du måste uttryckligen skriva att du bestrider fakturan.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Städ) skrev 2024-04-28 04:47:26 följande:
    Tack! Ska kolla!
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-27 08:33:46 följande:

    Nej det räcker inte att du haft ett samtal. Man måste skriftligen bestrida fakturan. Då kan du hänvisa till undermåligt resultat och att du fortfarande inväntar ett svar från företaget.

    Om du bara struntar i att betala så kan företaget bara luta sig tillbaka och skicka fakturan till inkasso. Ert samtal finns inte dokumenterat, det går inte att bevisa. Även om du hade spelat in samtalet så räcker det ändå inte. Man måste bestrida skriftligt.


    Björkenli skrev 2024-04-27 09:24:03 följande:

    Du måste bestrida fakturan skriftligt innan den har förfallit,  och ange en motivation. 

    Jag bestred dock en faktura för sent men de ändrade ändå slutsumman så det löste sig. Men obehagligt var det. Fick massa otrevliga mail om att jag måste betala innan de gav med sig. 


    Ah men då så, då bör det ju vara ok. All kontakt jag har haft med dem har varit skriftlig, så jag har inga som helst problem att visa på dokumentation. Jag har även skrivit alla meddelanden till dem innan förfallodatum (som är på tisdag), och ja - jag har fotat allt.Ja, men det gick inte att ordna så att det funkade för mig. Detta påverkar ju dock bara huruvida jag faktiskt kan få rätt i slutändan eller inte - se det jag säger sist i min TS.



    Och en sak till, jag tror tyvärr du får svårt att bestrida fakturan om du nekat dem att rätta till felet =/
  • Anonym (Städ)
    Lånehajen skrev 2024-04-28 10:26:26 följande:

    Dock såvida de inte svårliggjort att rätta till det som blivit fel så borde du ha gett dem möjlighet till det. Alla kan missa någon gång, även erfarna lokalvårdare. Är det grövre slarv kanske det beror på ny personal osv. Det kan bli fel fast man alltid vill att det ska bli rätt.


    Ok, jag har inte dragit hela bakgrundshistorien i trådstarten och gör det inte här heller för att det är åt skogen för mycket att gå igenom, men jag kan säga så mycket som att det inte rör sig om en tillfällig miss eller ny personal. (Och jo, de svårliggjorde (vilket fantastiskt ord! 😊) dessutom i allra högsta grad möjligheten till tillrättning).
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-28 10:33:15 följande:
    Nej ts, det är inte ok. Du måste uttryckligen skriva att du bestrider fakturan.
    Ja, alltså - det är ju det jag har gjort. Och även bett dem skicka kreditfaktura.
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-28 10:35:52 följande:
    Och en sak till, jag tror tyvärr du får svårt att bestrida fakturan om du nekat dem att rätta till felet =/
    Ja, det är väl tyvärr ganska troligt. Men det är ju ett annat problem.
Svar på tråden Hur gör man om man inte vill betala för dåligt utförd tjänst?