• Psychadelia

    Andreas Lundstedt har HIV

    Som rubriken lyder. Jag tycker det är enormt starkt av honom att komma ut med något såndant!!

    Nu undrar jag hur ni tror att detta kommer påverka synen på HIV-positiva i samhället? Ni som har HIV hur öppna är ni med det idag och känns det som detta underlättar för er?

    Jag har själv bekanta som har HIV och jag har inga problem med det men hur hanterar/skulle ni hantera att en nära till er kom med ett sånt besked?

    En allmän tråd om HIV alltså där alla åsikter är välkomna att diskuteras.

    Jag har skrivit i känsliga rummet för att alla ska få en chans att skriva av sig utan att röja sin identitet. Ser gärna dock att ni står för era åsikter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-19 13:33:54:
    Tråden har blivit flyttad från känsliga rummet eftersom den inte har någon personlig koppling. Trist tycker jag eftersom jag antar att många av er HIV-positiva inte kommer skriva då. Men som moderatorn sa ni får vara lite diskreta med er identitet om ni inte vill röja er sjukdom.

  • Svar på tråden Andreas Lundstedt har HIV
  • Liten Mjau
    fozzie skrev 2007-12-19 14:26:46 följande:
    Anonym (bravo) skrev 2007-12-19 12:45:30 följande:
    Fast han har uppenbarligen missat kondomen med tanke på att han har hiv
    Vet man att han fått det från seXuellt umgänge? (*Nyfiken*)
  • Liten Mjau
    fozzie skrev 2007-12-19 14:32:09 följande:
    Liten Mjau skrev 2007-12-19 12:55:01 följande:
    Hiv är förstadiet till aids och så vitt jag vet utvecklar de flesta/alla aids innan de dör av sjukdomen förutsatt att de inte dör av andra orsaker före såsom ålderdom, olycka eller hjärtinfarkt.
    men han har inte AIDS...
  • fozzie
    ming skrev 2007-12-19 13:30:35 följande:
    Jag blir mer förvånad att så många tycks läsa QX än att någon kändis skulle ha HIV.
    Det verkar finnas många smygbögar/flator här på FL
  • Liten Mjau
    Psychadelia skrev 2007-12-19 14:40:43 följande:
    Liten Mjau: Nej det har han inte sagt så vitt jag kan minnas artikeln men det är ju det troligaste.
    kanske det...
  • Liten Mjau
    Psychadelia skrev 2007-12-19 14:40:43 följande:
    Liten Mjau: Nej det har han inte sagt så vitt jag kan minnas artikeln men det är ju det troligaste.
    kanske det...
  • Gisele
    Liten Mjau skrev 2007-12-19 14:33:38 följande:
    Vet man att han fått det från seXuellt umgänge? (*Nyfiken*)
    Citat från artikeln:

    Vet du vem det var som smittade dig?
    – Nej, och jag har aldrig känt att jag måste veta det. Det är klart att jag haft mina funderingar, men det känns inte så viktigt att veta. Vad kan jag göra? Slå honom? Nej, jag har valt att lägga min energi på att blicka framåt.

    Det tyder ju på att det var genom sexuellt umgänge som han blev smittad.
  • Hannah76
    fozzie skrev 2007-12-19 14:32:09 följande:
    Liten Mjau skrev 2007-12-19 12:55:01 följande:
    Hiv är förstadiet till aids och så vitt jag vet utvecklar de flesta/alla aids innan de dör av sjukdomen förutsatt att de inte dör av andra orsaker före såsom ålderdom, olycka eller hjärtinfarkt.
    Nej nu för tiden utvecklar man inte alltid aids.
  • Coccolina
    Antonsfamilj skrev 2007-12-19 12:51:25 följande:
    jamen det e ju mäst såna som får aids förutom de i afrika, prostuterde och narkomaner.Det e ju känt. Ebbe Carlsson och han i jakobs stege dog med i aids.Får man inte skriva så här?
    Öh nej i sverige i dag är procenten hetrosexuella som smittas mycket högre än mängden homosexuella... Detta är bara ytterligare än av de fördommar som finns runt homosexuallitet och kring HIV...

    Förövrigt tycker jag det var modigt av Andreas Lundstedt... Han och Magnus var ju gifta i flera år så att han var gay är det nog inte många som missat. Men att som offetlig person gå ut och prata om något så tabu belagt som HIV är väldigt modigt!
    Synd att aftonbladetoch expressen bestämt sig för att hypa nyheten bara. Känns lite som om de gör det för att sälja lösnummer och inte av genuint intresse för att ta död på fördommar och lära ut vad det igentligen handlar om.
    Och som vissa inlägg visar så behövs det nog att man går ut med mer fakta och lär ut vad som är sanning och vad som är fördommar och sägner...
    Life's a bitch get used to it!!!
  • Antonsfamilj

    Om det nu e för o döda fördomar så blr det motvänd iochmed att han faktiskt är bög. Vilka fördomar får man bort?
    Att bögen överlever hiv och det inte är farligt eller för det spär ju i alla fall på att bögar sprider hiv.

Svar på tråden Andreas Lundstedt har HIV