• Bullan1978

    Snus = 60% missfall

    Selfish Geene skrev 2010-10-02 20:55:18 följande:
    Snusning innebär inte att risken för missfall är 60%, det betyder att risken ökar med 60%.

    Risken för missfall är 20% för en frisk, icke-nikotinist, för den som snusar ökar risken 60%

    20%+60%=32% risk

    (med reservation för %-satserna, jag vet inte om "Normal-risken" är 20%, jag antar att det variera med tex kvinnans ålder)
    Precis när min sambo satt och skulle förklara det här med 60% risk så läste jag ditt inlägg. Vet du var du läst om detta? Läste här: http://www.9manader.nu/gravid/gravid/gkomplikat/missfall att vid 20 år är risken 10% och vid 40 år är risken 30%. Jag är 32 år så för mig är risken kanske 20 % plus det faktum att jag snusar... Så då ökar risken alltså med ca:32%.

    Jag var 29 år när jag blev gravid första gången och då kedjesnusade jag. Slutade tvärt när jag fick reda på att jag var gravid. Prövade med Onico i några dagar men jise vad äckligt! Det var inte alls svårt att sluta snusa när jag fick svart på vitt att jag var gravid.

    Jag har inte haft missfall. Är livrädd för det. Och jag beklagar att du behövt genomlida så många.

    Det är väldigt, väldigt tidigt ännu att säga om jag är gravid igen (är i så fall i vecka 3). Men jag tror att jag är det då jag känner en svag, molande värk hela dagarna sedan flera dagar tillbaka, är mkt törstigare än vanligt och känner mig lite svullen i buken.

    Eftersom jag misstänker att jag är gravid borde jag såklart sluta med snuset på en gång. Men dum i huvudet som jag är så är det svårt att låta bli då jag någonstans ändå inte vågar tro fullt ut på att jag skulle vara gravid. Ska ändå försöka att lägga ner snuset... i morgon... Har inte köt ngn ny snusdosa... Vill inte öka riskerna för missfall pga snuset. Känns så onödigt.
  • Bullan1978
    Bullan1978 skrev 2010-10-02 22:23:33 följande:
    Jag har inte haft missfall. Är livrädd för det. Och jag beklagar att du behövt genomlida så många.
    Vänder mig även till Trådstartaren i mitt inlägg. Så inte "Selfish Geene" tror att hela inlägget är riktat till henne/honom
  • Bullan1978
    Jennie med ie skrev 2010-10-03 14:58:01 följande:
    Om siffrorna stämmer: Nej, risken _ökar med_ 12 procentenheter... Risken _är_ ca 32%.
    Yes, yes... Jag hade förstått men jag skrev fel. Risken för missfall är 32 % om jag snusar vid graviditet. Bra där!

    jag har slutat snusa. Onico är mitt placebo nu.
  • Bullan1978
    09 11 22 skrev 2010-10-05 10:07:04 följande:
    Som trådstartare här kan ja skriva att detta om upp till 60% gick på tv4 nyheterna och gick ut i radion.
    Jag tog de allvarligt eftersom jag bara fått missfall och snusar extremt mycket. När jag e klar med en prilla så byter jag ut den mot en ny, dvs jag har alltid en inne. ibland 2 st faktiskt... Jag e extremt fäst vid mina doser och Onico gör mig extremt grinig eftersom jag har svårt att lura mig själv..

    Min BM sa även att det finns skit i Onico som inte är bra för en graviditet men det är mycket bättre än vanlig snus såklart.

    För min egna del försöker ja med onico redan vid ÄL.. Ska börja med de nu när ja får min ÄL, inom en vecka..
    Oh no! Det är skit i Onico också alltså? Suck!
    Jag är precis som du. En prilla inne avlöser en ny prilla. Alltid snus under läppen. I princip. Fast inte två under läppen Min kompis gör så. Fyra inne på fyllan vid ngt tillfälle. Fast hon är ganska nygravid och slutade lätt med både snus och alkohol.

    Satan vad grinig jag har varit nu när jag försökt sluta snusa. Jag kände det som att jag hade grav PMS, ologisk och jävlig. Så jag var tvungen att fuska igår och idag. Och shit vad skönt det var att få det där nikotinet tillbaka i kroppen... Jag snusar åtminstone mindre! Men visst, jag får dåligt samtvete men lever i ngt slags förnekelsestadie även fast jag verkligen tror att jag är gravid...
    I morgon har jag inte tillgång till snus under hela dagen. Får se hur jag sköter mig då.
Svar på tråden Snus = 60% missfall