Inlägg från: Challenger |Visa alla inlägg
  • Challenger

    Har du förtroende för regeringen?

    KillBill skrev 2021-05-09 16:47:47 följande:
    De privata skolkonserterna är överkompenserade, har lägre lärartäthet, färre behöriga lärare och betalar lägre löner. Det överskott som detta resulterar i används för att köpa och investera i skolor i andra länder. Hur kan SD och övriga borgerliga partier stödja detta vansinne?
    I skolpengssystemet får skolor samma peng oavsett upplåtelseform. Det enda är att privata får ett adm påslag om 3%, vilket snarare är i underkant i jämförelse med vad den kommunala har i kostnader av gäller OH-kostnader, såsom löneadministration, kommunledning, informationskostnader etc etc. På vilket sätt anser du att de privata skolkoncernerna överkompenseras? 
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-05-12 07:42:39 följande:

    Den kommunala skolan har ett större ansvar än fristående skolor i och med att den kommunala skolan eftersom de har utbudsansvar och aldrig får säga nej till en elev. Kommunala skolor måste alltid ha kapacitet för att ta nya emot elever och måste överbrygga toppar och dalar under år med få respektive många elever. Regeringens särskilda utredare Björn Åstrand har kommit fram till att detta extra ansvar utgör 8,4 - 10,6 % av den kommunala skolans kostnad. Något stämmer ganska väl med det ursprungliga skolpengssystemet som togs fram av bl.a. Moderaterna i början av nittiotalet där friskolorna fick 85% i ersättningen av vad fe kommunala skolorna fick.  


    De privata skolorna får inte heller neka "jobbiga" elever. 
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-05-12 12:09:53 följande:
    Jag pratade inte om jobbiga elever men när vi ändå är inne på ämnet så har flera av de stora skolkonserternas skolor ?särskilda profiler? och man är öppna med att deras skolor inte passar alla elever (läs elever med särskilda behov) därför har de flesta av dessa skolor en mindre andel elever med behov av mer stöd i skolan.
    Är det något du tycker är fel? Olika elever har väl olika behov?
    Självklart är musikklass, eller skola med idrottsprofil inte för alla elever. De är inte avsedde för elever som saknar sådant intresse eller begåvning. Vi är väl alla skapade olika eller hur? På vilket sätt är det ett problem menar du?
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-05-12 15:49:59 följande:

    Det friskolekoncernerna har gjort är att skapa koncept/inriktningar som vänder sig till elever som är självgående och inte behöver så mycket hjälp. Det gör det möjligt för friskolekoncernerna att ha lägre andel lärare per skolelev något som ger lägre kostnader och högre vinster.


    När andelen elever i behov av särskilt stöd ökar i de kommunala skolorna ökar deras kostnaderna och då har friskorna rätt till ännu högre ersättning vilket ger ännu högre vinster till aktieägarna..


     


    Som skattebetalare och anhängare av en bättre skola så tycker jag att dagens system är helt vansinnigt.  


    Fast det är ju precis tvärtom. Lärartätheten är LÄGRE i de kommunala skolorna än i de fristående.

    Årskurser
    Fristående Kommunal Förskola 5,1 VS 5,3
    F-­?klass 16,2 VS 16,4
    Årskurs 1-­?3 13,8 VS 14,9
    Årskurs 4-?6 12,0 VS 14
    Årskurs 7-­?9 11,0 VS 12,1

    Ovanstående är alltså elever/barn per lärare. Siffrorna kommer från Skolverket och avser 2019. 
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-05-12 17:24:44 följande:
    Du har fel. Friskolorna i Sverige har färre lärare per elev än de kommunala skolorna. Lärare i friskolor har dessutom lägre utbildning och lägre löner än sina kollegor i den kommunala skolan, visar en ny rapport.

     


    www.dn.se/sverige/friskolorna-gor-vinst-genom-att-minska-kostnaderna-for-larare/
    Nu pratade vi specifikt lärartätheten och den tycks vara lägre i de kommunala skolorna jämfört med friskolorna. Läs tabellen längst ned på sidan 9. En annan intressant sak är att meritvärdet är högre i friskolorna och det är också fler som gått i fristående skola som går vidare till högre utbildning. 

    https://www.friskola.se/app/uploads/2019/12/fakta-om-friskolor-final.pdf

  • Challenger
    KillBill skrev 2021-05-12 15:49:59 följande:

     


     


    Som skattebetalare och anhängare av en bättre skola så tycker jag att dagens system är helt vansinnigt.  


    Du vill ha en maoistisk skola för alla?
    Vad jobbar du med?
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-05-12 18:44:08 följande:

    Ja vi pratar specifikt om lärartätheten och den är högre i kommunala skolor än i friskolor. Jag noterar att du länkar till en rapport från lobbyorganisationen Friskolornas riksförbund som är äldre än den rapport från oberoende riskdagens utredningstjänst som Dagens nyheter refererar till.


    Siffrorna baserar sig på uppgifter från 2019 hämtade från Skolverket. Skulle de vara felaktiga menar du? 
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-05-12 18:53:57 följande:

    Är det den bästa kommentar som du kan komma med när det visar sig att Svenska friskolor har färre lärare än kommunala skolor, färre behöriga läsare än kommunala skolor, Betalar lägre löner än kommunala skolor och delar ut fler glädjebetyg än kommunala skolor?


    Det svenska skolsystemet är unikt i världen. I inget annat land tillåter man börsbolag att driva skolor med skattemedel. Börsbolag som sedan delar ut medel som var tänkta till skoleleverna till sina aktieägare.


    Om du tycker att jag är maoistisk då är samtliga länder i världen utom Sverige maoistiska..


    Men det där stämmer ju inte. Många länder tar ju även betalt direkt av vårdnadshavarna om ungarna ska gå i skolan. Inget skattefinansierat där inte. Hade du tyckt att det var bättre att alla föräldrar fick betala direkt ur egen ficka och att inte skattemedel användes? 

    Är det upplåtelseformen eller finansieringen med skattemedel du är kritisk mot?
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-05-12 19:16:39 följande:
    Håll dig till ämnet. vi pratar skattefinansierad skola. Inget land i världen tillåter att skattefinansierad skola delar ut pengar (som var ämnade till skoleleverna) till aktieägare
    Ämnet är ju huruvida vi har förtroende för regeringen eller inte. Är du missnöjd med hur systemet fungerar idag får du väl rösta på något parti utanför regeringen då. 

    Tolkar dig som att du inte gillar skattefinansierad skola då, eftersom du är för friskolor och inte har något emot upplåtelseformen. 
  • Challenger
    KillBill skrev 2021-05-12 19:27:26 följande:

    Jag har tidigare i tråden berättat att två av mina barn har gått i friskolor så jag har inget emot fristående skolor. 


    Det jag är kritisk mot är att friskolorna finansieras på ett sådant sätt att det dränerar skolan på resurser. Först har friskolekoncernerna system för att attrahera elever med mindre behov av stöd. Det gör att friskolekoncernerna kan driva skolorna med lägre kostnader (mindre personal) vilket genererar vinster.  Samtidigt leder friskolekoncernernas system till att andelen elever i den kommunala skolan med behov av stöd ökar.  När den kommunala skolan kostnader ökar kräver friskolekoncernerna ännu högre ersättning..


    Ser du inte hur vansinnigt systemet är?


    Sköter de kommunala skolorna sig ineffektivt medför det högre utbetalningar till privata ja. Detta eftersom det ska vara konkurrens på lika villkor. Det är väl också högst rimligt kan jag tycka. 
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?