• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-08-31 05:35:56 följande:
    Svaret, från oss "blå" är väl förmodligen att skolans driftsform inte är jätteviktig så länge som den fungerar bra.
    Problemet är kostnaden.
    Om en del av skolans finanser tas ut som vinster för bolagsägare istället för att återfinansieras i skolverksamhet så har det en indirekt påverkan av skolans kvalitet.
    Skolbolagets överskott för skola A hade kunnat används för att förbättra skola B om de hade haft samma huvudman.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-08-30 23:40:54 följande:
    Det är inte sant. L och SD vill marknadskolan även i fortsättningen ska få ägas av stora skolkoncerner som plockar ut vinster som placeras i skatteparadis eller som används för att etablera friskolor i Saudiarabien i stället för att komma svenska skolelever till gagn.
    Det är enligt denna sajt partirepresentanternas egna ord; att staten tar över ansvaret för skolan från kommunerna. SD och L vill dessutom att det ska finnas möjlighet att driva skola privat.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-08-31 08:46:54 följande:
    Problemet är kostnaden.
    Om en del av skolans finanser tas ut som vinster för bolagsägare istället för att återfinansieras i skolverksamhet så har det en indirekt påverkan av skolans kvalitet.
    Skolbolagets överskott för skola A hade kunnat används för att förbättra skola B om de hade haft samma huvudman.
    Rörelsemarginalen för friskolor är i snitt 3,4% före skatt. Vad blir det efter skatt? Två procent? Oklart hur stor del av dessa kanske 2% som sedan går till vinst och hur mycket som återinvesteras i skolan. Marginalen är mindre än den för privata företag inom andra delar av välfärden

    Kommunala bolag har normalt sett vinstkrav på sig runt 5-10% beroende på bransch. 

    Vinster i friskolor må var en symboliskt tydlig sak men det är ett icke-problem i all praktisk mening.
    Blå och gul
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-08-31 08:51:14 följande:
    Det är enligt denna sajt partirepresentanternas egna ord; att staten tar över ansvaret för skolan från kommunerna. SD och L vill dessutom att det ska finnas möjlighet att driva skola privat.
    Det är inte annat än snack när partier som SD och L säger sig vilja vill återförstatliga skolan men när man accepterar att privata friskolekoncerner  plockar ut hundratals miljoner från den svenska skolan genom att de anställa färre lärare/elever och anställa färre behörig personal.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2022-08-31 10:00:07 följande:
    Rörelsemarginalen för friskolor är i snitt 3,4% före skatt. Vad blir det efter skatt? Två procent? Oklart hur stor del av dessa kanske 2% som sedan går till vinst och hur mycket som återinvesteras i skolan. Marginalen är mindre än den för privata företag inom andra delar av välfärden

    Kommunala bolag har normalt sett vinstkrav på sig runt 5-10% beroende på bransch. 

    Vinster i friskolor må var en symboliskt tydlig sak men det är ett icke-problem i all praktisk mening.
    Rörelseresultatet är totalt ointressant. friskolekoncernerna friserar resultatet (får resultatet att se sämre ut på pappret) genom att låta andra bolag i koncernerna överfakturera skolorna.  Friskolekoncernerna använder också stora belopp från det operativa resultatet för expansion och kan hämta hem vinsterna i framtiden. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2022-08-31 10:00:07 följande:
    Rörelsemarginalen för friskolor är i snitt 3,4% före skatt. Vad blir det efter skatt? Två procent? Oklart hur stor del av dessa kanske 2% som sedan går till vinst och hur mycket som återinvesteras i skolan. Marginalen är mindre än den för privata företag inom andra delar av välfärden

    Kommunala bolag har normalt sett vinstkrav på sig runt 5-10% beroende på bransch. 

    Vinster i friskolor må var en symboliskt tydlig sak men det är ett icke-problem i all praktisk mening.
    Att vinstmarginalerna är lägre än för annan verksamhet är för mig inte av intresse. Jag anser inte att det finns ett allmänintresse av att all verksamhet ska vara möjlig att bedriva med vinst.

    Vilka summor försvinner på detta sätt från verksamheten totalt?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-08-31 15:49:29 följande:
    Det är inte annat än snack när partier som SD och L säger sig vilja vill återförstatliga skolan men när man accepterar att privata friskolekoncerner  plockar ut hundratals miljoner från den svenska skolan genom att de anställa färre lärare/elever och anställa färre behörig personal.
    Men då är inget parti för en kommunal skola, hur kan vi då ha en kommunal skola (kompletterat med privata alternativ)?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-08-31 22:09:49 följande:
    Men då är inget parti för en kommunal skola, hur kan vi då ha en kommunal skola (kompletterat med privata alternativ)?
    Jo de rödgröna partierna vill ha en kommunal skola och som Magdalena Andersson uttrycker det, ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan. Det är ju tyvärr så att i dagens skolsystem så har marknadskrafterna satt demokratin ur spel. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2022-08-31 22:39:46 följande:
    Jo de rödgröna partierna vill ha en kommunal skola och som Magdalena Andersson uttrycker det, ta tillbaka den demokratiska kontrollen över skolan. Det är ju tyvärr så att i dagens skolsystem så har marknadskrafterna satt demokratin ur spel. 
    Om du vill förstå vad det handlar om så kolla in denna korta film.  Skolan är viktig och den formar våra barn för framtiden. Jag hoppas att alla osäkra väljare kollar på filmen innan valet.



    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2022-08-31 22:07:26 följande:
    Att vinstmarginalerna är lägre än för annan verksamhet är för mig inte av intresse. Jag anser inte att det finns ett allmänintresse av att all verksamhet ska vara möjlig att bedriva med vinst.

    Vilka summor försvinner på detta sätt från verksamheten totalt?
    Gäller det ointresset även kommunala och statliga bolag som har vinstkrav på sig?

    Pengar försvinner ur verksamheten hela tiden. När Bonniers säljer skolböcker till skolan. När städbolag städar kommunala fastigheter. När NCC bygger skollokaler.

    Om du inte gillar nuvarande ekonomiska system - vad ska du förespråka istället? Att förstatliga allt? Förbjuda privata företag att verka mot offentlig sektor?

    Själv anser jag att allmänintresset är att verksamheten ska vara möjlig att bedriva, till en rimlig kostnad.

    Tycker man kostnaden är fel - förändra din styrning. 

    Jag fattar att det är en symbolfråga för vänstern men symboler är det normalt sett inte särskilt effektivt att låsa upp sig vid.
    Blå och gul
Svar på tråden Skolan - vad händer?