• Samasim

    Chefen stör medan man är sjuk

    Hej!

    Jag har en chef som ringer dagen efter jag har sjukanmält mig och frågar om jag är tillbaka på jobbet idag?

    Är det ok? Hon pressar mig när jag är sjuk.

    Jag tycker att det e självklart att man inte är hemme bara en dag om man sjukanmält mig

  • Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk
  • LadyJane
    Anonym (Nurse Ratched) skrev 2021-09-14 09:15:36 följande:
    Vet inte vad du har för märklig arbetsplats men i normalfallet ska det INTE vara den sjukes ansvar att ordna med vikarie, det är chefens eller avsedd personalansvarigs uppgift och ingen annans. Dessutom en beklaglig syn du har generellt på arbetare som sjukskriver sig där du nästintill tar för givet att folk inte är sjuka på riktigt och därför måste kontrolleras av en chef. Och jo, man är fri att sjukskriva sig "hur man vill" när man är sjuk. Du kanske har en chefsbefattning av något slag själv eftersom det verkar vara en känslig fråga för dig.
    Du vet inte vad ömsesidigt ansvar betyder?
    Okej.

    Tror snarare att det är du som varit på "märkliga" arbetsplatser dom befriat dig helt från allt ansvar.

    Sluta med halmdockor och börja argumentera sakligt. Det betyder att du ska sluta hitta på saker om det jag skriver och försöka ställa mig till svars för ditt hittepå. Har du något sakligt att komma med alls?
  • Anonym (Anonym 40+)
    LadyJane skrev 2021-09-14 09:20:27 följande:

    Du vet inte vad ömsesidigt ansvar betyder?

    Okej.

    Tror snarare att det är du som varit på "märkliga" arbetsplatser dom befriat dig helt från allt ansvar.

    Sluta med halmdockor och börja argumentera sakligt. Det betyder att du ska sluta hitta på saker om det jag skriver och försöka ställa mig till svars för ditt hittepå. Har du något sakligt att komma med alls?


    Låter som du är chef och försvarar tilltaget. En dålig chef dessutom. Aldrig haft såna chefer tack och lov.
  • Spucks
    Samasim skrev 2021-09-14 08:34:14 följande:

    Hej!

    Jag har en chef som ringer dagen efter jag har sjukanmält mig och frågar om jag är tillbaka på jobbet idag?

    Är det ok? Hon pressar mig när jag är sjuk.

    Jag tycker att det e självklart att man inte är hemme bara en dag om man sjukanmält mig


    Jag ser inte problemet - hon har ringt dig och frågad om du fortfarande är sjuk. Var är problemet?
  • LadyJane
    Anonym (Anonym 40+) skrev 2021-09-14 09:27:18 följande:
    Låter som du är chef och försvarar tilltaget. En dålig chef dessutom. Aldrig haft såna chefer tack och lov.
    Så du menar på fullt allvar att om man har samma erfarenhet måste man ha samma åsikt?
    Det ger att om man har samma åsikt måste man också ha samma erfarenhet.

    Inte konstigt att människor med annan åsikt blir så attackerade på familjeliv: är du inte med mig så är du min fiende och ska bara hatas...
  • Drottningen1970
    LadyJane skrev 2021-09-14 09:20:27 följande:

    Du vet inte vad ömsesidigt ansvar betyder?

    Okej.

    Tror snarare att det är du som varit på "märkliga" arbetsplatser dom befriat dig helt från allt ansvar.

    Sluta med halmdockor och börja argumentera sakligt. Det betyder att du ska sluta hitta på saker om det jag skriver och försöka ställa mig till svars för ditt hittepå. Har du något sakligt att komma med alls?


    Halmdockorna står du för när du börjar blanda in arbetsvägran. TS säger tydligt att det handlar om sjukdom inte arbetsvägran. Jag tycker nog att det låter som en oerhört märklig arbetsplats om chefen måste ringa och kolla om vederbörande är sjuk eller möjligtvis arbetsvägrar. En sån arbetsplats skulle man inte bli långvarig på.

    Självklart ska man få vara ifred om man är sjuk. Man ska inte behöva pallra sig upp för att svara på samtal när man ligger med feber eller gå upp och ringa kontoret klockan 8 om man kanske just somnat efter att ha kräkts halva natten. Fattar inte vad du yrar om?
  • LadyJane
    Drottningen1970 skrev 2021-09-14 09:31:22 följande:
    Halmdockorna står du för när du börjar blanda in arbetsvägran. TS säger tydligt att det handlar om sjukdom inte arbetsvägran. Jag tycker nog att det låter som en oerhört märklig arbetsplats om chefen måste ringa och kolla om vederbörande är sjuk eller möjligtvis arbetsvägrar. En sån arbetsplats skulle man inte bli långvarig på.
    Självklart ska man få vara ifred om man är sjuk. Man ska inte behöva pallra sig upp för att svara på samtal när man ligger med feber eller gå upp och ringa kontoret klockan 8 om man kanske just somnat efter att ha kräkts halva natten. Fattar inte vad du yrar om
    Ta reda på vad halmdockor är.
    Sedan läser du mitt inlägg igen så att du får hela sammanhanget, du har nämligen missat det vilket ger att ditt svar är rent nonsens.
  • Anonym (H)
    Drottningen1970 skrev 2021-09-14 09:31:22 följande:
    Halmdockorna står du för när du börjar blanda in arbetsvägran. TS säger tydligt att det handlar om sjukdom inte arbetsvägran. Jag tycker nog att det låter som en oerhört märklig arbetsplats om chefen måste ringa och kolla om vederbörande är sjuk eller möjligtvis arbetsvägrar. En sån arbetsplats skulle man inte bli långvarig på.

    Självklart ska man få vara ifred om man är sjuk. Man ska inte behöva pallra sig upp för att svara på samtal när man ligger med feber eller gå upp och ringa kontoret klockan 8 om man kanske just somnat efter att ha kräkts halva natten. Fattar inte vad du yrar om?
    Kan lägga till här. Att man just nu dessutom SKA vara hemma för MINSTA symtom. Så man behöver inte ens vara speciellt sjuk för att sjukanmäla sig. 
  • Drottningen1970
    LadyJane skrev 2021-09-14 09:33:12 följande:

    Ta reda på vad halmdockor är.

    Sedan läser du mitt inlägg igen så att du får hela sammanhanget, du har nämligen missat det vilket ger att ditt svar är rent nonsens.


    Halmdockor är när man försöker styra om debatten till att handla om något annat. Som du exempelvis gör genom att börja yra om atbetsvägran. Skärp dig.
  • LadyJane
    Drottningen1970 skrev 2021-09-14 09:36:00 följande:
    Halmdockor är när man försöker styra om debatten till att handla om något annat. Som du exempelvis gör genom att börja yra om atbetsvägran. Skärp dig.
    På vilket sätt? Det är väsentligt i sammanhanget.
    Du måste ta reda på det så att du kan undvika det i framtiden.
  • Anonym (Beror på)

    Allt handlar om kommunikation. Det är inte alls säkert att du är hemma mer än en dag för att du sjukanmält dig, man har ingen skyldighet att ange orsak till sjukdom så det kan vara migrän så du är tillbaka dagen efter eller en influensa så du är borta resten av veckan. Ingen vet, inte chefen heller, så därför ringer hen och kollar ifall du inte uppgett nån som helst ungefärlig tid du blir borta, isf måste du ju ringa och meddela varje dag du blir hemma om du inte kan säga rakt av att du blir hemma minst si och så många dagar. Enda undantaget är om man har en uttalad regel om att man ska höra av sig dagen innan man återgår till arbetet, då ska chefen inte ringa och fråga heller.

Svar på tråden Chefen stör medan man är sjuk