• Tom Araya

    Säkerhet och försvar

    Det här är en tråd om säkerhet och försvar, både i politisk och praktisk mening i Sverige samt om säkerhetsläget i omvärlden.

    Tråden är en fortsättning på en gammal tråd i samma ämne (länk nedan), då den gamla är lite inaktuell med sin inledning och rubrik.

    Alliansens försvarspolitik suger, jag är så jäkla less! - Sida 229 (familjeliv.se)

    Några av frågorna att diskutera här är vilket försvar Sverige bör ha (militärt och civilt) och om Sverige bör gå med i NATO eller ej.

  • Svar på tråden Säkerhet och försvar
  • KillBill

    Vad i h..vete är det som pågår? Sveriges utrikesminister Tobias Billström som regerar med på mandat av SD tar  avstånd från de kurdiska organisationer som med stöd av Nato framgångsrikt bekämpade Islamska staten IS under Syrienkriget.

    Varför kryper Sveriges utrikesminister för det islamistiska styret i Ankara?


    sverigesradio.se/artikel/regeringen-tar-avstand-fran-kurdiska-ypg-och-pyd-ar-tvivelaktiga

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

    "I en debattartikel publicerad i DN skriver försvarsminister Pål Jonson och ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin att försvarsanslagen ska höjas med fem miljarder kronor 2023. Sveriges försvarsbudget i år är dock 76.6 miljarder så höjningen kompenserar inte ens för inflationen, som just nu ligger på 9.7% i årstakt, eller 7.4 miljarder. Realt blir det alltså en nedskärning av rikets försvar"

    cornucopia.se/2022/11/mer-varmluft-regeringen-hojer-forsvarsanslagen-mindre-an-inflationen-inget-beslut-om-stod-till-ukraina/


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Karl03
    KillBill skrev 2022-11-06 08:28:56 följande:

    Vad i h..vete är det som pågår? Sveriges utrikesminister Tobias Billström som regerar med på mandat av SD tar  avstånd från de kurdiska organisationer som med stöd av Nato framgångsrikt bekämpade Islamska staten IS under Syrienkriget.

    Varför kryper Sveriges utrikesminister för det islamistiska styret i Ankara?


    sverigesradio.se/artikel/regeringen-tar-avstand-fran-kurdiska-ypg-och-pyd-ar-tvivelaktiga

    //
    Varför Sveriges utrikesminister kryper för?.?

    Ja antagligen för att få med Sverige i NATO! Är väl inte så svårt att gissa?
  • Karl03

    Sveriges akuta säkerhetspolitiska utmaningar är väl för den nya regeringen antagligen överordnat att stödja PKK just nu?

    Kan väl inte vara så svårt att räkna ut? Realpolitik kallas det visst.


     

  • KillBill
    Karl03 skrev 2022-11-06 11:21:14 följande:
    Varför Sveriges utrikesminister kryper för?.?

    Ja antagligen för att få med Sverige i NATO! Är väl inte så svårt att gissa?
    YGP/PYD är allierade med Nato. Det är inte Nato som den SD styrda regeringen kryper för det är islamisten Erdogan..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Karl03
    KillBill skrev 2022-11-06 11:26:28 följande:
    YGP/PYD är allierade med Nato. Det är inte Nato som den SD styrda regeringen kryper för det är islamisten Erdogan..

    Ja men Ankara har som bekant ställt sig lite på tvären, vilket om du hade följt nyhetsutvecklingen senaste halvåret hade märkt. Därför gör väl den nya regeringen såhär. 

    Även Magdalena Andersson verkade var ganska så villig att möta turkiska krav. Men det är möjligt att den här regeringen går längre.

    Sen är det jättekonstigt kan man tycka här hemma i lilla Sverige, men för det första är det ju natos bekymmer hur de ska ställa sig till sveriges krumbuktande kontra YGPPYKKD och allt vad de heter.. Rimmar det illa så får väl Stoltenberg ringa Billström och tala om det?  


    Dock innan du går i taket KillBill så kan det vara värt att tänka på två saker. För det första lägger sig Nato inte i vilken utrikespolitik en medlemsnation för. Alla medlemmar för sin egen utrikespolitik. Så det behöver absolut inte automatiskt bli ett bekymmer.


    För det andra så är den kurdiska kampen förmodligen ganska underordnad det som sker i Ukraina med omnejd.. Så jag skulle inte ligga sömnlös direkt.

  • Karl03

    Har heller aldrig skrivit någonstans att Sverige kryper för Nato. Jag skrev att det var för att få med Sverige i Nato som?

  • KillBill
    Karl03 skrev 2022-11-06 11:39:56 följande:

    Ja men Ankara har som bekant ställt sig lite på tvären, vilket om du hade följt nyhetsutvecklingen senaste halvåret hade märkt. Därför gör väl den nya regeringen såhär. 

    Även Magdalena Andersson verkade var ganska så villig att möta turkiska krav. Men det är möjligt att den här regeringen går längre.

    Sen är det jättekonstigt kan man tycka här hemma i lilla Sverige, men för det första är det ju natos bekymmer hur de ska ställa sig till sveriges krumbuktande kontra YGPPYKKD och allt vad de heter.. Rimmar det illa så får väl Stoltenberg ringa Billström och tala om det?  


    Dock innan du går i taket KillBill så kan det vara värt att tänka på två saker. För det första lägger sig Nato inte i vilken utrikespolitik en medlemsnation för. Alla medlemmar för sin egen utrikespolitik. Så det behöver absolut inte automatiskt bli ett bekymmer.


    För det andra så är den kurdiska kampen förmodligen ganska underordnad det som sker i Ukraina med omnejd.. Så jag skulle inte ligga sömnlös direkt.


    Vad tror det beror på att Sverige men inte Finland väljer att blidka islamistregimen i Ankare? Varför har Sveriges moderata utrikesminister inte förankrat detta med Sveriges partner i ansökningsprocessen? Det är otroligt amatörmässigt!

    svenska.yle.fi/a/7-10022598


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Karl03
    KillBill skrev 2022-11-06 13:06:41 följande:

    Vad tror det beror på att Sverige men inte Finland väljer att blidka islamistregimen i Ankare? Varför har Sveriges moderata utrikesminister inte förankrat detta med Sveriges partner i ansökningsprocessen? Det är otroligt amatörmässigt!

    svenska.yle.fi/a/7-10022598


    Vad jag tror att det beror på? Jag tror inte, jag vet vad det beror på. 


    Anledningen är att Sverige till skillnad från Finland lade ned sitt militära försvar, sitt ekonomiska försvar, och sitt civilförsvar. Det gjorde inte Finland. 


    Varför Sverige inte förankrat med Finland? Jag vet ärligt talat inte. Kanske se mitt svar ovan. Sverige prioriterar att så snabbt som möjligt få in en fot i Nato gissar jag.

    Finns heller inget bevis för att Sverige inte pratat med Finland på i alla fall någon nivå. Vi vet inte med säkerhet!

  • KillBill

    När Ulf Kristersson nu leder landet så kryper samma moderater för islamiststaten Turkiet..


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Säkerhet och försvar