• Anonym (du)

    Kan ej träffa barnbarnen

    Aina03 skrev 2023-09-05 15:42:29 följande:

    #10 Jag har verkligen försökt allt. Ringt, messat långa meddelanden, bett om svar men det är bara tyst. Min son sa en gång att han är så stressad för att alla drar och rycker i honom. Vet att hans tjejs familj är på jättemycket och hans tjej planerar allt möjligt hela tiden. Hon har adhd, hennes pappa och bror har också adhd och det är väl inte så lätt kanske att vara med adhd-människor alla gånger. Jag har absolut inget emot människor med diagnoser. Har jobbat med många med olika typer av diagnoser. 


    Jag är självklart orolig för att deras barn ska få adhd också. Risken är stor när ens förälder har det och så många i nära släkten.

    Sen vill jag inte gärna träffa mina barns pappa och hans tjej, då de gick bakom ryggen på mig när min mamma var döemde i cancer och mina barn var små. De splittrade familjen, men DE träffar barnbarnen m m. Mitt ex? tjej kan inte själv få barn, så det känns extradjävligt att hon umgås med min son och mina barnbarn. Vi behöver inte träffas samtidigt och det vet min son mycket väl om och det bör inte vara några problem. 


    Tack och lov har jag mycket fin kontakt med min äldre son. Han är mycket mer förståndig, fast han inte har några barn än. Man kunde tro att när människor får barn växer förståndet, men det verkar tyvärr inte alltid vara så.


    Dina inlägg ger intrycket att du är väldigt självcentrerad och dessutom har en ganska rejäl offerkofta på dig. Du återkommer till sveket från din exman, som egentligen inte alls har med nuet och relationen med dina barn att göra. Och det att du inte vill träffa dina barns pappa, det är säkerligen förståeligt utifrån din synvinkel, men visar återigen att du fokuserar först och främst på dina egna behov, och att barnen ska tillgodose dem genom att ordna träffa med dig när pappan inte är där osv. 

    Och dessutom går du på om hur synd det är om dig för att du inte ges tillgång till barn och barnbarn som du ser som en rättighet. Du har ingen rättighet till andra människor eller deras liv, du kan bara göra ditt bästa för att vara en person de vill ha i sitt liv.

    Det är kanske här du har förklaringen till varför dina barn inte vill träffa dig så ofta?

    Dessutom, det du skriver om ADHD, och dina tankar kring det. Såklart lyser det igenom både i ditt inlägg och säkert i verkliga livet också att du tycker att det är ett problem. Och det påverkar såklart deras lust att ha dig omkring sig. Och att du anser att din son är omogen och oförståndig som inte vill umgås med dig - det är kanske just därför han inte vill umgås med dig, för att du tycker så om honom och hans val i livet.  
  • Anonym (du)
    Aina03 skrev 2023-09-12 18:46:30 följande:

    Till #29


    Det är tröttsamt att lyssna på människor som troligtvis definitivt inte varit med om den situation jag varit med om. Eller har du det? Bli övergiven av sin partner när ens mamma ligger för döden i cancer, blir utslängd ut ur huset efter detta, pappan till barnen bryr sig inte ett dugg om var hans barn skulle bo efter detta, en ny kvinna flyttar in med mina barn. De som bedrog mig och splittade familjen. Och sen väljer ändå sonen att umgås med pappan och hans nya, de som förstört nåt helt otroligt.
    Om du varit med om liknande skulle jag nog lyssna mer på dina råd. Och jag säger dig att vi har ALDRIG pratat om de här sakerna när vi umgåtts. Vi har alltid haft det trevligt när vi umgåtts, förutom när barnens pappas tjej betett sig väldigt klumpigt, okänsligt och egoistiskt. Och det är inte bara jag som tycker det. Det är inte ok att komma och rycka barnet ur min sons famn när vi satt med henne efter dopet och hade det mysigt. Otroligt fräckt gjort.
    Hur i helsike skulle du fråga eller göra om du ville träffa ditt barn och barnbarn? Man kan väl för helvete inte göra fel om man frågar helt normalt när vi kunde ses och ger förslag på dag. Och - ja, det känns inte kul att mina barns pappa och hans tjej träffar barnen med tanke på vad de gjort. Jag kommer ALDRIG förlåta dom för på vilket sätt de splittrade familjen på. Kom igen om du varit med om något liknande själv. Då hade det varit intressant att höra hur du hade upplevt allting. Människor som känner mig och vet hur allt gick till tycker det är för djävligt, så jag är inte den enda att tycka det. 
    Jag känner ingen som varit med om liknande, dvs blivit bedragen och övergiven av sina barns pappa när man mist sina föräldrar. 


    Inget av det är dina barns ansvar att hantera åt dig. Det är helt frikopplat från dem och de har inga skyldigheter gentemot dig bara för att du varit med om det. Det är klart att det var jävligt, men det är ditt ansvar att hantera, inte dina barns. 

    Och detta inlägg ger mig ännu mer bevis för att du är väldigt självcentrerad och fast i det förflutna och sveket du utsatts för. Och dina barn är säkerligen trötta på det och orkar inte ha dig i sina liv. 

    Om detta inte påverkar er relation idag, varför drar du upp det i tråden här då? Tycker du att dina barn har skyldighet att umgås med dig bara för att du blev sviken av deras pappa och sen fortsatte vara förälder? Det är ju bara minimum vad barnen kan förvänta sig. Förälder har skyldighet att ta hand om sina barn, barnen har inga skyldigheter gentemot föräldrarna. 

    Du gör kanske inget fel när du frågar om att ses, men du är obekväm att umgås med och då väljer de bort dig. 
  • Anonym (du)
    Aina03 skrev 2023-09-13 09:18:30 följande:

    Jag säger bara - SUCK!
    Jag har inte gjort nåt konstigt eller fel när jag umgåtts med mina barnbarn, min son eller svärdotter. Absolut inte! Och jag är verkligen inte den enda som inte vill umgås med sitt ex och hans ?nya?. Varför skulle jag det? Det finns 365 dagar på året och då kan jag träffa mina barnbarn, min son och svärdotter nån annan dag. 
    Om du tycker att jag är självcentrerad pga att jag är ledsen för att jag inte kan träffa mina barnbarn, så får det stå för dig. Jag vore ju konstig om jag vore glad för att jag inte kan träffa dom, Men jag orkar inte bry mig längre. Ingen ide. Om de vill nåt får de komma till nig.
    Ingen normal förälder kan vara glad om man inte kan träffa sina barn eller barnbarn. Är det att vara självcentrerad?😳


    Om du inte kan inse dina fel så kommer du aldrig att kunna förändra något så att din son vill umgås med dig. Så kan sitta kvar i din bittra offerkofta och tycka att alla andra är dumma mot stackars dig. 

    Frågan är ju varför din son inte vill umgås med dig, det är ju där du måste börja. Och sannolikt handlar det om hur du är, att du inte är någon de vill umgås med, på grund av hur du beter dig. 

    Allt i ditt inlägg utgår från dig, dig, dig. Inte ens ett uns av tanke på din sons synvinkel. 
  • Anonym (du)
    Aina03 skrev 2023-09-13 10:03:36 följande:

    Det är så sorgligt för du har ingen aning om vad du skriver. Du vet inte hur min svärdotter och hennes familj är. Min son är helt i händerna på dom. Han har förändrats nåt helt otroligt sen han började umgås med dom och fick barn.
    Varför utgår du hela tiden utifrån att allt detta är mitt fel?
    Jag tänker inte lägga ner nån mer energi på dessa människor och du behöver inte bemöda dig om att komma med utlåtanden om hur jag borde ha gjort eller bör göra. Jag kan inte göra mer. Jag är inte en trollkarl. 


    Jag utgår ifrån det eftersom det är du som blir bortvald, och det brukar vara så av en anledning. Och utifrån hur du uttrycker dig så självcentrerat och med stort fokus på dig själv och din bitterhet och dina behov. Inget fokus alls på vad du kan bidra med i relationen till din son, bara vad han och barnbarnen ska bidra med till dig och ditt liv.

    Och sen att du skriver att du inte kan förändra nåt för att du inte är en trollkarl. Menar du att du inte har någon som helst kontroll över ditt eget beteende? Till och med det skyller du på andra och att nån fiktiv figur skulle kunna förändra, men inte du? Nä, maken till svag självinsikt har jag sällan skådat. Men verkar vanligt bland föräldrar som inte fattar varför deras vuxna barn inte vill umgås med dem. 

    Därför. 
  • Anonym (du)
    Aina03 skrev 2023-09-11 22:35:06 följande:

    Till #16
    Vi har allrid haft trevligt när jag träffat barnbarnen med min son eller med min svärdotter. Jag har ALDRIG suttit och beklagat mig eller gnällt utan fokuserat 100 % på att vi ska ha det trevligt.
    Men när tiden går och jag inte kunnat träffa barnbarnen på ett helt år, vilka bara bor tre mil ifrån mig, känns det otroligt ledsamt. Speciellt när jag vet att svärdotterns familj träffar de jätteofta. Och som sagt, jag får ingen vettig förklaring till varför det är så.
    Men jag har diskuterat detta med min äldre son och funnit lite tröst i vad han upplevt och sagt. Han tycker att svärdotterns familj är väldigt speciell och att barnbarnen är ganska vilda och jobbiga och min son tycker inte det vore ett dugg konstigt om de har/får adhd. 
    Jag ger upp och tänker inte göra nåt mer. Ingen ide. Tycker dock väldigt synd om barnen. Jag älskar dom och vill dom allt gott och jag vet att de mår inte bättre utan mig. De har alltid varit jätteglada när vi träffats. Men det går inte att komma ifrån att det gör ont i hjärtat på mig som farmor. Men det är deras förlust och synd att föräldrarna inte förstår hur fel det här är mot barnen. De har inte valt detta. Det vet jag. 


     


    Vad har det ens för relevans i frågan om barnbarnen har ADHD? Du låter oerhört dömande som ens tar upp det som en faktor.

    Och hur vet du att din son och hans familj har haft trevligt under dina besök? De kanske spelar med för att inte förstöra stämningen och sen bara inte bjuder in mer eftersom du inte är så trevlig att umgås med som du tror.

    Dina svar här i tråden visar ju tydligt att du inte tar till dig av vad andra säger, så din son vet säkert att det inte spelar nån roll att försöka förklara för dig varför han inte vill ses.
Svar på tråden Kan ej träffa barnbarnen