• Anonym (Meeb)

    Att inte kunna träffa sina barnbarn

    Anonym skrev 2023-09-30 00:29:56 följande:

    Curlinggenerationen får barn.
    Man tar inget ansvar för släktgemenskapen
    Mamman vill bara umgås med sina egna föräldrar för det är bekvämast.


    Snarare så är det så att en ny generation kvinnor har vuxit upp som vägrar ta ansvar för mannens släkt-gemenskap. Vill han att barnen ska ha en relation med hans föräldrar får han styra upp det. Det duger inte då att sitta på sitt arsle och vänta på att någon annan ska fixa. 
  • Anonym (Meeb)
    Anonym (Farmor) skrev 2023-09-30 09:09:00 följande:
    Håller med. Det är på pricken så hos oss.
    Tråkigt att er son inte bryr sig om er relation nog för att vårda den. Varför är det så tror du?
  • Anonym (Meeb)
    Anonym (Farmor) skrev 2023-09-30 13:15:44 följande:
    Ewa har beskrivit det mycket bra i inlägg 9. Relationer är inte lika viktiga för män, männens relation till sina föräldrar är mer ytliga. Mor-dotter har en tajtare relation och det blir då naturligt att kvinnan vänder sig till sin mor och familj som får ett övertag. Om då inte kvinnan driver att träffa mannens föräldrar så är det kört, som farföräldrar hamnar man i bakvattnet omgående.  

    Det där stämmer inte, relationer är lika viktiga ör män. Däremot är de ofta sämre på att vårda dem.


    Varför pratar du inte med din son om det? Och om du har det: varför händer inget? Har du inte uppfostrat honom att bry sig?
    Det låter nämligen en smula som att du skyller det här på svärdottern, om det är så så förstår jag ändå mer varför hon inte är intresserad av att projektleda relationerna i sin mans familj. 

  • Anonym (Meeb)
    Anonym (Farmor) skrev 2023-09-30 13:43:28 följande:
    Läs Ewas inlägg så har du svaret. Vi har påtalat det men som jag skrev så verkar inte män lika engagerade i relationerna med sina föräldrar som kvinnor, det är ljusår i skillnad. Som du själv skrev, män vårdar dem inte. 

    Du har uppfostrat din son. Varför tror du han är som han är? 


    Det finns jättemånga män som står sina föräldrar nära och underhåller relationen mellan barnbarn och farföräldrar utan att frun behöver dadda honom. Du har själv inställningen att män inte bryr sig, kan det vara så att du uppfostrat honom så och nu ser du konsekvensen av det? 

  • Anonym (Meeb)
    Anonym (Farmor) skrev 2023-09-30 17:39:27 följande:
    Du verkar besatt av att lägga skulden någonstans. Jag är inte intresserad av någon skuld, Jag bara konstaterar hur det oftast ser ut och att det är bara ledsamt att män och kvinnor är så olika i detta fallet. 

    Besatt är en överdrift från din sida. Men det är intressant att diskutera fenomenet. Du har en traditionell syn på män och deras intresse för relationer. Du klagar på att din svärdotter inte drar i din mans relationer åt honom. Kan du själv se sambandet mellan de två faktorerna och att du inte träffar din sons barn? Det är viktigt att man pratar om sånt här och varför många män är usla på att underhålla sina relationer samtidigt som den psykiska ohälsan hos män galopperar. Du kan fortfarande hjälpa din son att komma in i matchen med det här. Men det är inte hans frus jobb, det är inte heller hennes fel att det är som det är. 

  • Anonym (Meeb)
    Anonym (Farmor) skrev 2023-09-30 18:33:37 följande:
    Du vet ingenting om mig, Du försöker nu bara lägga dina egna fördomar, tolkningar och åsikter i min mun.  

    Okej så du anser inte att män är dåliga på att underhålla relationer? Du har heller inte uppfostrat din son i den andan/synen på män? 


    Du anser inte heller att det är upp till din svärdotter att se till att ni umgås? 


    Så vad är det som är problemet? Att du inte träffar dina barbarn, det förstår jag också. Men hur ska det lösas då?  Eller är det helt omöjligt eftersom du är mamma till en man? 

Svar på tråden Att inte kunna träffa sina barnbarn