• Anonym3rrjrjsfs

    Tjatet på undomar idag!!

    Hej, 
    Jag är en  kille som går mitt sista gymnasiet år. Jag fyllde 18 år för två veckor sedan.Men mina föräldrar tjatar alltid om att jag ska skaffa jobb, och ja jag har sökt ex antal exstra jobb men förstår mig forfrande inte på varför man ska klaga så fruktanvärt mycket på unga mäniskor.

    Ja jag lever under mina föräldrars tak och där är det ju deras regler som gäller med det är inte så lätt att jobba när man går i skolan. Jag går liksom minst 8 timmar i skolan varje dag och sedan får man plugga till prov efter.

    Jag ber inte om pengar och klarar mig bra på mitt CSN men ändå ska det klagas på en.,.. såklart det är viktigt med jobb och utbildning men det är ju just därför man går i gymnasiet. 

    Och det är inte bara hemma det klagas heller, alltid är det vuxna som ska klaga på oss unga hela tiden. Vart man än går så får vi yngre fördomar på oss hela tiden,  offtas har dem äldre heller inga argument för deras klagande heller.

  • Svar på tråden Tjatet på undomar idag!!
  • Anonym (g)

    jadu var det något du ville diskutera eller bara skriva av dig?

  • Wildmane

    Det finns en anledning till varför dom tjatar och det är för att dom inte vill att du ska gå ner dig, och förmodligen se dig lyckas. 

    Det kan låta som konstant kritik. Men det är så som de själva blivit upplärda. 

    Dock skulle jag inte säga att många är direkt smarta när det kommer till att skaffa pengar. Tiderna är lite annorlunda nu än de var då. Och nu är ett vanligt knegarjobb, inget mer än slavgöra åt andra människor medans dom själva ska bli rika. 

    Hett tips, är att söka lite lätta ströjobb, så du kommer in i svängarna, lär dig hålla tider, och utvecklas igenom att få kämpa. Men också att söka plugg i någon av dom större städerna om du ska lyckas.. 
    Dom har bättre utbildningar, mer jobbmöjligheter och lättare att nätverka med dom riktigt rika människorna.

    Det ger dig inte mycket att bo i en industristad, och satsa på att jobba med industrier tills du blir gammal. 

  • Anonym

    Sjukt rolig trådstart! Hoppas du läser den när du är 25!

  • Grinchen1990
    Anonym3rrjrjsfs skrev 2023-11-23 18:57:11 följande:
     förstår mig forfrande inte på varför man ska klaga så fruktanvärt mycket på unga mäniskor.
    Haha känner igen mig så väl, trots att det är 20 år sedan jag var där. Detta tjat hela tiden.

    Tyvärr så hör det ju till, det finns föräldrar som skiter fullständigt i sina barn, så du har flyt med päron som trots allt ligger på dig.

    Mitt råd till dig: VAR STARK! Vik inte ner dig, undvik jobb så länge de går, för sen är de kört. Då och då kan det vara bra att göra en mindre ansträngning för att visa dom att du ändå har lite vilja :)

    Lycka till latmask!
  • Anonym (Ollivia)

    Jag vill säga emot dina föräldrar! Skaffa inte ett jobb utan satsa på dina gymnasiestudier så att du får bra betyg och kan plugga vidare till ett yrke du trivs med. Jobb på sommarlovet är jättebra, men koncentrera dig på pluggandet under terminerna. 


    Och, gymnasieåren är faktiskt jätteviktiga för ens sociala utveckling. Så lägg inte fritiden på nåt trist jobb utan häng med kompisar, hitta någon snygg att ragga på mm. Utvecklas som människa och ta tillvara på en tid med en sorts frihet som du troligen inte kommer att få uppleva igen. (Med vuxenliv och jobb kommer en annan sorts frihet.) 

    Men var på hugget när sommarjobben börjar lysas ut. 

    Har du någon idé om vad du vill göra efter studenten? (Flytta ifrån dina tjatiga föräldrar kanske!? :) )

  • Anonym (Det är för att...)
    Anonym3rrjrjsfs skrev 2023-11-23 18:57:11 följande:
    Tjatet på undomar idag!!

    Hej, 
    Jag är en  kille som går mitt sista gymnasiet år. Jag fyllde 18 år för två veckor sedan.Men mina föräldrar tjatar alltid om att jag ska skaffa jobb, och ja jag har sökt ex antal exstra jobb men förstår mig forfrande inte på varför man ska klaga så fruktanvärt mycket på unga mäniskor.

    Ja jag lever under mina föräldrars tak och där är det ju deras regler som gäller med det är inte så lätt att jobba när man går i skolan. Jag går liksom minst 8 timmar i skolan varje dag och sedan får man plugga till prov efter.

    Jag ber inte om pengar och klarar mig bra på mitt CSN men ändå ska det klagas på en.,.. såklart det är viktigt med jobb och utbildning men det är ju just därför man går i gymnasiet. 

    Och det är inte bara hemma det klagas heller, alltid är det vuxna som ska klaga på oss unga hela tiden. Vart man än går så får vi yngre fördomar på oss hela tiden,  offtas har dem äldre heller inga argument för deras klagande heller.


    Det är nog mycket för att de ser hur det gick för många ungdomar som idag är ca 10 år äldre än dig. Det finns många i den åldern som fortfarande lever som ungdomar trots att de snart är 30. Spelar tv-spel hela nätterna, eller hänger med kompisar, bor hos sina föräldrar fortfarande och även om de har jobb och sköter det så är det den enda saken i livet de sköter som en vuxen. Det är som att många i den åldern som har fastnat i din ålder.

    Du har även nackdelen att ha varit i dina mest socialt formativa år mlm isolerad under pandemin vilket kan ha påverkat din utveckling och därför pushar de på lite extra.    

    Jag tror dina föräldrar vill undvika att du blir en sådan som inte växer upp förrän han är 30.
  • Anonym (Ollivia)

    Och en kul grej är att vuxna alltid har klagat på ungdomar. Jag läste en gång en skitrolig text skriven på 1700-talet där en vuxen beklagade sig över ungdomar, vilket ovårdat språk de hade, hur lata de var och vilka gräsliga kläder!

    Hälsningar en tant som gick i gymnasiet under förra årtusendet 

  • Anonym (Mamma till 4)

    Jag förstår dig iaf TS. Det Är mkt med skolan. Satsa på den o skippa jobb just nu förutom sommarjobb. Men se till att ha ngr veckor ledigt på sommaren oxå. Alla behöver vila upp sig.
    skolan är tuff

  • Anonym

    Du ska lägga din tid och energi på skolarbetet så att du kan söka in på en utbildning
    Nej till extrajobb

  • Agda90

    Anser dina föräldrar att du ska försörja dig själv nu när du har fyllt 18? För i så fall är de ute och cyklar i det blå. Så länge du går i skolan är de skyldiga att försörja dig. I alla fall tills du har fyllt 21. 

    Fokusera på skolan. Se till att gå ut med så bra betyg du kan. Det är det du ska göra!

Svar på tråden Tjatet på undomar idag!!