Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

    Kan man få familjehem fastan ens egen familj är vanlig

    Orkar inte längre. 


    Tonåringen 14 år har slagit hål i sin vägg, igen. Skriker o kallar alla fula saker. Konstant aggressiv. Jag mår dåligt, alla mår dåligt. Skolan föreslog en utredning men hon vägrade gå dit. Eftersom hon är 14 skickar dom ingen remiss ändå. Har sökt bup själv men dom säger att det inte är tillräckligt stora problem för att få hjälp av dom. 


    Så här har det varit i flera år nu, ständiga utbrott. Hela familjen är som i gisslan. Vi kan inte åka nånstans, blir bara bråk. Åker på småsaker med de andra i familjen men man kan glömma att åka på semester tex. 


    Vi är en helt vanlig familj, dricker aldrig alkohol, har aldrig gjort våra barn illa, skriker inte på barnen. 2 av barnen är vanliga normalfungerande barn men inte tonåringen. Har vanliga jobb. Bor välordnat i villaområde. Ingen psykisk sjukdom eller nåt annat.  Har gått olika kurser genom socialtjänsten o försökt ändra så mycket hemma med tydlighet, rutiner. Gör allt för att minska konflikterna men det går inte. Tonåringen har det ett enslingen väldigt bra här hemma men beter sig som en skit.

    Hon säger att hon hoppas jag ska dö, att hon ska döda alla i familjen, att vi ska dö i en bilolycka osv. 


    Jag orkar verkligen inte. Är det någon som vet vad man kan göra? Kan man få en fosterfamilj även om det inte är fel i familjen? Förstår ni hur jag menar? Blir det en stor utredning och finns det risk att mina andra barn kan komma i kläm? Yngsta är fem. Andra är också tonåring och kan ju ge en klar bild av vår familj. 

  • Svar på tråden Kan man få familjehem fastan ens egen familj är vanlig
  • Anonym (Trött)

    Hon säger att jag är världens sämsta mamma osv. Kan inte förklara vad det är som är problemet.

    Nej det finns inget att dölja i vår familj. Och jag fattar inte vad d ett är för fel på henne.

    Som jag förstår placerar soc bara barnet i annat hem det far illa hemma, missbruk, psykisk sjukdom osv. 


    Vi är bra föräldrar och det finns inget fel hos oss. Har pratat med soc förut o de säger att vi får ringa polisen när hon är aggressiv  o slår sönder saker. Har inte fått nån avlastning. Helt sjuk. Hon har slagit o sparkat på mig flera gånger. Har aldrig lagt ett finger på ungen själv. Backar ut o stänger hennes dörr. Men finns liksom inget stopp. Nu har hon rivit ner precis allt i sitt rum, rivit ner juldekorationer i huset och haft sönder saker. Skicka fula sms hela tiden. 


    Men om man säger att man inte kan ha ungen längre? Att hon inte kan bo här mer? Kan hon få ett annat boende då? Eller tänker som att vi är otillräckliga och vill placera alla barnen? 

  • Anonym (Trött)

    Har sökt via vårdcentralen och fick prata med en barnpsykolog. Vi hade ett par samtal o sen skulle han träffa min dotter men hon vägrade gå dit. Hon har struligt i skolan med sina kompisar och jag pratade med kuratorn, vi fick tre olika tider men hon vägrade träffa henne också. 


    Nej man kan inte ha det så här. Har ring till socialtjänstens akuta nummer och allt de säger är att ringa polisen. Om hon är psykotisk köra in henne till barnpsyk. Men hon är inte psykotisk. Och skulle aldrig få in henne i en bil. Går man nära när hon är arg slåss hon och sparkas. Vi skulle bli skadade och tror inte att vi får iväg henne utan att själv använda våld och det skulle vi aldrig göra. Så läget är låst. 


    Hon är utredd när hon var mindre och har adhd diagnos. Jag funderar om det är autism också eller något annat och skulle vilja att hon utreds igen.

    Har pratat och pratat med olika som kan hjälpa. Gick en lång kurs för att minska konflikter o hemmet och allt det gick ut på var att vi föräldrar skulle ändra oss. Har kontakt med något som kallas adhd-center men hon vägrar kontakt med dom också så vad hjälper det.

    Ja det är klart hon inte mår bra. Börjar fundera om det är någon annan psykisk sjukdom. 


    Men det tär på alla. Brukar ta de andra barnen o åka iväg o göra något annat när hon drar igång. I omgångar är det lugnt, hon är aldrig snäll o trevlig men bättre än nu. Sen kan det vara nåt litet som gör att det blir så här. Oftast inget någon i familjen är anledning till utan ett prov i skolan som gick dåligt, en kompis hon bråkat med etc sen är allt bara skit.  

  • Anonym (Trött)

    Tack för alla era svar.

    Har provat så mycket redan genom åren. Vänt o vridit på allt. Ju hårdare vi är desto mer obstinat blir hon. Enligt BUMM har hon trotssyndrom och det förklarar en del. Funderar på att sluta med hennes medicin för adhd. På biverkningarna står det som vanliga biverkningar bl.a aggression, fientlighet, nedstämdhet osv. Hon har inte den där med amfetamin i utan en annan sort. Har egentligen inte märkt så jättestor bra effekt av medicinen men tänkt att den knappast gör saken värre. Men det kanske den gör. Ska ringa läkaren imorgon och höra vad de tycker. Arga utbrott har hon alltid haft sen hon var liten, men så som det är nu med den här långdragna ilskan och hatet hon uttrycker har kommit successivt senaste två åren kanske. Ungefär så länge som hon haft den här medicinen om jag tänker efter. Kanske kanske blir det bättre om hon slutar med den.

    Hon är inte mobbad i skolan, men bränner sina skepp där också. Har pratat med skolan flera gånger när det varit tjafsigt, och enligt dom så har hon kompisar. Hon visar aldrig den här sidan i skolan eller ute. Bara hemma. D ett är som att hon KAN bete sig om hon vill men som Goneril skrev, hon gör så här för att hon kan. Och det är sant. Vi gör allt vi kan för att minimera konflikterna men hon kliver över gräns efter gräns. Vad ska man ge för konsekvenser för ett sånt beteende? Så skulle hon bara få straff och skäll. Jag är alltid noga med att uppmärksamma sånt som är bra.

  • Anonym (Trött)
    Goneril skrev 2023-12-04 14:05:26 följande:

    Läser inläggen på nytt, flickan vägrar följa upp de kontakter som bokats och reagerar kraftfullt och aggressivt på allt möjligt, egentligen. Strängt taget tror jag inte att hon är tillräckligt utredd, en intellektuell funktionsstörning släpar nog i botten, en störning som kräver verktyg. En förening för barn och ungdomar med dessa störningar är FUB, googla på det. De finns överallt i Sverige, väl representerade i olika städer.


    Tror inte det handlar om det, hon går ju i åk 8 nu och har b eller c i de flesta ämnena. Om hon hade en IF så skulle hon inte klara skolgången så bra väl?
  • Anonym (Trött)

    Pratade med hennes läkare igår, och han gav rådet att prova att sluta med medicinen. Blir det inte bättre och om adhd symtomen förvärras så skulle vi börja igen.  Vi har en tid om 2 veckor till läkaren, och eventuellt kommer vi få en remiss till bup för att se om det kan handla om depression. Tänker att det kan vara bra att prova sluta med medicinen, har nästan glömt hur det var innan. Vet att en del säger att personligheten påverkas ibland. En remiss till BUP där de tittar på hennes mående är väldigt bra. Hon har såvitt jag vet aldrig varit med om ngt trauma eller liknande, men man kan ju må dåligt ändå. 

    Som flera skrivit och verkar förstå så är det svårt. Jag är glad att det går så bra i skolan och det är antagligen därför socialtjänsten inte tycker att vi behöver mer hjälp. Dom har ringt och pratat med skolan för nåt år sedan då jag hade kontaktat soc och bett om hjälp, men de startade ingen utredning. Fick tips o råd vart jag kunde vända mig. 


    Jag har löpande kontakt med både skola, BUMM och adhd-center. Hoppas få kontakt med BUP nu om dom skriver en remiss. Det har dom inte velat göra förut utan hänvisar till psykolog på vårdcentralen. 


    Hon har inte fått sin medicin nu så som jag kom överens med läkaren om. Tycker att det är lite lugnare, antingen så beror det på medicinen eller så har ilskan släppt för den här gången. Men det tar väl ett tag till innan medicinen försvinner ut ur kroppen. Jag hoppas så innerligt att en del av det hela beror på medicinen, har hört flera som mått dåligt av den. Och läser man i FASS så är det flera biverkningar som jag känner igen hos dottern. Men BUMM har aldrig sagt något att medicinen skulle kunna påverka när vi pratat om hur det är, förrän nu när jag själv lyfte frågan. Kanske det ihop med puberteten gör sitt till?

    Någon skrev att det var hemskt att lämna ett barn ensamt när denne var arg, men det var en av sakerna jag tog upp med socialtjänsten och de höll med om att det var rätt sätt om jag är själv hemma, att ta med de andra ut. Dels för att skydda dom från att höra allt skrikande och sen för att dottern eldar upp sig ännu mer om någon är hemma som går att skrika på. Att försöka prata med henne när hon är väldigt arg kan man bara glömma. Nu är det långt ifrån varje dag eller vecka hon är så arg som nu. Men på dåligt humör är hon ungefär hela tiden. Snäll och go när hon vill ha något och sen sur. Det går i perioder, och blir längre och längre mellan gångerna, men när hon är så här så det känns outhärdlig. Men hon blir väl äldre och mognare och börjar så smått lära sig att stoppa sig själv. För förmågan att bita ihop har hon, hon har aldrig haft ett utbrott på nån kompis eller så någon annan än vi i familjen sett. 


    Nu känner jag en strimma hopp igen, med en förhoppningsvis remiss till BUP, äntligen, och kanske kanske att det blir bättre utan medicinen. 

  • Anonym (Trött)
    Goneril skrev 2023-12-05 00:02:30 följande:

    TS, tyckte det stod i något av inläggen att det var struligt i skolan, skönt att hon hänger med, förmodligen är hon ganska smart. Det borde ju då rent mänskligt gå att få henne att fatta att hon inte kan bete sig som hon gör, hela familjen blir lidande.                                                                                                                     Familjehem vore det bästa, men som någon skrev är det inte säkert att hon blir mottagen när hon är så utåtagerande. Stödfamilj kanske är mer realistiskt.                                                                                                              Det har föreslagits i tråden att ni borde ringa polisen när hon går till attack, jag var själv inne på det. Frågan är dock om det inte blir alltför stort drama och hur det påverkar henne på sikt. Det blir en krigsförklaring, säkert väldigt svårt för henne att sedan leva under samma tak som resten av familjen.                                                                                                                                       TS, är du och din make eniga på de väsentliga punkterna, att bestämdhet och rutiner är viktigt, bildar ni enad front? Finns det någon snäll farmor eller mormor som hon kan bo hos ett tag? Ofta brukar dessa ungdomar trots allt gilla sina far-och morföräldrar, dessa skulle då kunna tala lite förstånd med henne. Någon åtgärd måste ju ske, så här kan ni inte ha det, dottern mår ju också dåligt av det.


    Tänker så också. Att ringa polisen för att statuera exempel blir inget bra. Som du skriver, det skulle vara en ren krigsförklaring. Hon är liten i växten och ganska tunn, jag känner mig inte orolig när hon har slagit o sparkat, tror inte hon verkligen vill skada mig. Hon har aldrig slagit sin pappa eller syskonen. Konstigt nog står jag henne närmast, och det kanske är därför hon ger sig på mig.

    Hennes farmor bor förvisso inte nära men hon har åkt dit nån vecka på sommaren och sist på höstlovet. Det fungerar bra mellan dom, men helger blir det för långt att åka. Ibland sover hon hos nån kompis och då får vi andrum, ibland sover en kompis här och då är det också lugnt, då är hon exemplarisk. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Lotten) skrev 2023-12-04 19:09:16 följande:

    Ok, så både adhd och trotssyndrom. Ni drar ett tungt lass! Ta inte åt dig av de i tråden som lägger skulden på er föräldrar. De vet inte vad vi npf-föräldrar har att tampas med. 


    Låter som en bra idé att höra med läkaren om medicinbyte. Kan ngt lugnande vara en tillfällig lösning?


    Hur är det med sömn och mat? Får hon tillräckligt och på fasta tider? 


    Hon får i sig mat och sömn bra i vanliga fall, men när hon är i en period av ilska vägrar hon äta med oss och är vaken till 1 om nätterna. Men vi gör iordning frukost och middag och lunch på helgerna och ställer utanför rummet, oftast äter hon det men problemet är när hon sover för lite.

    Har aldrig tänkt tanken på ngt lugnande, pratat med BUMM flera gånger om det här och de har inte föreslagit lugnande. Tror inte hon skulle ta emot det heller när hon är arg, det är som att hon vill vara arg då. 
Svar på tråden Kan man få familjehem fastan ens egen familj är vanlig