Inlägg från: glassgumman78 |Visa alla inlägg
  • glassgumman78

    Svärmors-MARDRÖM

    Daisy28 skrev 2023-12-04 07:32:45 följande:
    Informera övriga släkten.  

    Alternativt ha en fast telefontid i vecka.  Noll kontakt i övrigt. 

    Om inte han agera konsekvent lär det fortsätta.  
    Håller med om detta.

    Vi har gjort så...har en fast telefontid 1 gång iveckan.
    I början när vi genomdrev det var det galet.
    Hon ringde via växeln på våra jobb, till andra släktingar, till vänner när hon visste att vi skulle dit,  fejkade sjukdomar, ringde mitt i natten och mass-smsade.
    Vi höll fast vid vårt, smsade kort och hänvisade till telefontiden 1 gång per tillfälle även om hon skickade och ringde 10 gånger eftet det...
    Informerade släkt/vänner om vår överenskommelse.
    Till slut så gav hon sig.
    Nu ringer vi på utsatt tid och hon nöjer sig oftadt kring detta.
    Vi är där och äter middag 1 gång i månaden...
    Mer orkar vi inte...
  • glassgumman78
    Alsox skrev 2023-12-04 09:06:47 följande:

    Ska prova lägga upp detta för min sambo. Hur fungerar det i praktiken? Får hon en timme att ringa på onsdagar kl 18.00 till exempel? Eller ger ni henne en hel dag där hon får höra av sig som hon vill? Hur lång tid tog det innan hon lugnade sig? 


    sist när min sambo hade begränsat henne var hon som besatt i månader innan han gav sig nämligen så är lite orolig


    Vi ringer henne. På en bestämd tid. Då kör vi även lite facetime som barnen är med på. 

    Hon är ju inte nöjd med upplägget men hon har lärt sig att annars får hon ingen kontakt alls. Är hon full (har också alkoholproblem) så avslutar vi.
    Alla syskonen kör samma deal, vi har olika dagar i veckan...
    Den galna fasen varade 1 månad ungefär...trodde aldrig hon skulle ge sig men för oss var tricket att bara stå fast, inte vika en millimeter.
    Jag tror att det är viktigt att ha en tid som man lovat ringa, som man kan hänvisa till. Att bara lämna det öppet skapar nog mer oro. Efter några gånger så lärde hon sig att vi faktiskt ringde när vi lovade...

    Det låter ju hemskt men annars "äter" hon upp oss. Hon är extremt gränslös. Vill veta allt, kan fråga om sexliv etc och blir kränkt när hon inte får veta...vill bestämma allt och ger gärna dåligt samvete, stt hon ska dö etc

    Min man har gått i terapi för att bearbeta sin barndom, allt handlade ju om henne och hennes behov när han växte upp. Det var terapeuten som gav förslag om upplägget.
    Hon trodde att beteendet påverkades extra av alkoholen, att hon dels blev mer känslostyrd, impulsiv och dels fick mer ångest som i sin tur triggade mer kontaktbeteende....

    Jag hoppas ni får ordning på det. 
  • glassgumman78
    Alsox skrev 2023-12-18 12:16:03 följande:

    Hej hörni. Jag försöker väcka denna tråden till liv nu igen för nu är jag helt förstörd. Vet inte vad jag ska göra och vill bara explodera och gråta samtidigt. 


    Han hade samtalet med sin mamma men verkade inte kunna vara så hård som jag trodde. Hon hade bortförklarat precis allt, bla vägrat erkänna att hon är alkoholist ?jag har ju en spärr och kan sluta när jag vill?. Alla hittepå akutsituationer bortförklarade - precis allt bortförklarat. De hade också diskuterat hennes desperata kontaktbehov och han hade sagt att han inte kommer svara på hennes oändliga smsande och ringande utan han svarar när han kan, om det inte passar så får hon sluta. Hon hade accepterat och sagt att hon ska sluta.


    Nu i efterhand har hon svarat på den sista delen genom att smsa mig istället som en jävla galning. På precis alla appar, sms, messenger, instagram, snapchat m.m. 


    Hon lät mig veta att hon varit så snäll och köpt alkoholfri öl till mig till annandagen då vi ska dit (VARFÖR jag nu skulle vilja ha det)? och hon smsar mig om precis allt inför denna dagen, skickar om bebisen, skickar ?roliga? videor m.m. Hon är som desperat nu när min sambo slutat svara henne. Jag tror att jag smäller av. 


    Vi hade enbart planerat att gå dit på annandagen för att min sambos syskon är där då och vi bor i olika städer så detta är enda gången vi ser dom. 


    Jag ser ingen utväg, min sambo sa efter samtalet att hon får en halv chans till, men jag avskyr henne som pesten och detta tär verkligen på vårt förhållande. 


    Snälla, jag har verkligen försökt ha förståelse för min sambo men jag börjar bli så arg och jag kan inte hålla det inom mig, det märks av för jag tappar humöret så fort jag ser hennes namn i min telefon. Jag känner att jag måste blockera henne överallt men samtidigt vill inte jag vara ragatan i familjen när alla andra har kontakt med henne?


    Vad exakt är du arg för och på vem?

    Kom ihåg att det tar tid och kraft att sätta gränser. Och det tar tid att förändra sig och förstå andras gränser.
    Din svärmor har haft detta beteende i åratal och även din sambo...ett samtal kommer inte radera ut detta mönster bara så där...

    Mitt råd är att svara enbart kort EN gång med besked om när du/sambon kommer höra av er gällande besöket på annandagen och även meddela att innan dess kommer hon inte få mer svar.
    Sen svarar du inte mer.
    Låt henne skicka, ringa etc. Håll i och håll ut....det blir ofta värre innan det blir bättre.
Svar på tråden Svärmors-MARDRÖM