Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

    Namnet Sam

    Sam är för mig ett smeknamn för Samuel eller möjligtvis Samir (Samantha om det är en tjej), och jag gillar inte riktigt smeknamns-namn. 

    I jämförelse med storasysters namn känns det också lite kort och avhugget, då tycker jag Adam eller Noah passar bättre med storasyster. Men, själva namnet är okej som sådant, lätt att uppfatta och stava, inga konstigheter.

  • Embla twopointoh
    halvan skrev 2024-01-13 11:05:24 följande:

     


    Vad intressant att du ser Sam som ett smeknamn, den tanken har aldrig ens slagit mig.. Ofta är väl smeknamn tvåstaviga och enstaviga namn som tex Sam, Bo, Stig får smeknamn som är tvåstaviga, typ Samme, Bosse, Sigge. Så att namnet Sam skulle vara ett smeknamn har jag aldrig tänkt eller hört förut


    Du har helt rätt i att på svenska så tenderar man att ha tvåstaviga namn som smeknamn. Men på svenska så har Sam som förnamn inte använts i någon större utsträckning, även om det säkert förekommit, utan det är en import av kanske främst det engelska smeknamnet för Samuel, för på engelska blir smeknamn som bekant inte sällan enstaviga. 

    Även om Sam använts som givet namn ett tag, precis som Robin eller Molly, så går det inte att komma ifrån att det är ett smeknamn från början. Visserligen är många namn som vi idag uppfattar som "självständiga" från början smeknamn, diminutiv, eller varianter av andra namn (Lisa, Emma, Börje, Mats ..), men dessa former har varit i bruk i otaliga generationer. Sam är i sammanhanget relativt nytt, och därför uppfattas det fortfarande som ett smeknamn av många.
  • Embla twopointoh
    halvan skrev 2024-01-16 07:37:00 följande:

    Har Sam fått några smeknamn, eller kallas han Sam?


    Det verkar ju som att namnet Sam finns med i bibeln och namnet har ju en egen namnsdag, så det känns ju absolut som ett riktigt namn sedan långt tillbaka! 


    Sam finns väl inte med i Bibeln? Samuel och Samson finns, och Sem/Shem, men inte Sam.

    Jag har googlat, och alla källor jag hittar listar Sam som ett smeknamn här i Väst, samt att det finns på Persiska.

    www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-arets-namn-och-handelser/namn/sam
  • Embla twopointoh
    halvan skrev 2024-01-16 07:37:00 följande:

    Har Sam fått några smeknamn, eller kallas han Sam?


    Det verkar ju som att namnet Sam finns med i bibeln och namnet har ju en egen namnsdag, så det känns ju absolut som ett riktigt namn sedan långt tillbaka! 


    Och namnet kom med i svenska almanackan 2011. Det är inte speciellt länge.
  • Embla twopointoh
    halvan skrev 2024-01-16 17:04:40 följande:

     


    Jaha, ja jag har aldrig läst bibeln och har ingen koll. Det var någon som skrev det i tråden men det kanske var Sem? Men det känns ju bra, det är positivt för oss om namnet Sam inte är bibliskt :)


    Fast Sam är ett smeknamn på ett bibliskt namn, Samuel.  Så namnet kanske inte är bibliskt, men det har definitivt bibliska rötter (andra sådana namn, som inte finns i den formen i Bibeln, men har sina rötter där, är Johan, Anna, Mattias, Jon). Om man nu inte tycker att det kommer från Samir istället, eller den persiske sagohjälten.

    Men, även om man argumenterar att Sam numera är ett eget namn, så går det inte att förneka att det är bibliskt till ursprunget. Men då går ju både Noah och Adam bort också, om ni inte vill ha bibliska namn menar jag.
Svar på tråden Namnet Sam