• Wishfulthinking

    Fantasier om kollega

    Jag behöver lite hjälp att förstå en sak. Jag är gift sen många år tillbaka och har två fina barn. Jag har nyligen börjat på ett nytt arbete där en av mina närmsta kollegor är en man (som är sambo och har snart två barn). Denna kollega är attraktiv, både utseendemässigt och personlighetsmässigt. Han påminner i mångt och mycket om min man.


     


    Vi klickar jättebra och pratar i telefon om både jobb och annat flera gånger om dagen när vi jobbar på olika ställen, oftast är det han som ringer. Ibland så fantiserar jag om att vara otrogen med denna man, men skulle aldrig få för mig att vara det. Det är bara en spännande tanke. Däremot så är jag nyfiken på vad min kollega tänker om mig. Han ringer mig som sagt flera gånger om dagen, ibland bara för att prata. Häromdagen berättade han att han och hans sambo har mer som en kompisrelation nu för tiden och att han känner sig ensam. En annan dag när vi jobbade på samma ställe plockade han bort ett hårstrå från min axel och det kändes så närgånget på något sätt. 


     


    Jag inbillar mig säkert, men hur skulle ni resonera? Tror ni att han kanske har samma tankar om mig? Han har sagt i annat sammanhang att han aldrig skulle vara otrogen så jag tror inte han någonsin skulle agera på något. Men det är bara en spännande tanke om han skulle tänka samma om mig som jag tänker om honom, även att ingen av oss på riktigt vill att något ska hända. Vad tror ni? Läser jag in för mycket i det här? 

  • Svar på tråden Fantasier om kollega
  • Wishfulthinking
    Anonym (radhusångest) skrev 2024-03-01 18:56:31 följande:
    På 30 år i arbetslivet så har jag haft exakt noll kollegor av motsatt kön som ringer flera gånger om dagen och pladdrar personligt så ja, du kan nog utgå från att det finns intresse.

    En helt annan fråga är om det är en bra idé att uppmuntra hans ringande.
    Hur länge har han varit sambo? Har de barn?
    Jag ser det mest som att vi är goda kollegor. Jag pratar lika ofta med kvinnliga kollegor, då telefonsamtal eller videosamtal är väldigt vanligt på min arbetsplats. Så jag ser det inte som att jag uppmuntrar till något och själv ringer jag nästan bara om jag har jobb att prata om. 

    Vet inte hur länge han varit sambo, men kanske 10 år? Ett barn och ett till på väg. 
  • Wishfulthinking
    Anonym (F) skrev 2024-03-01 19:09:56 följande:
    Det är som du säger helt omöjligt att svara på. Men en kollega lämnar ut så mycket info om sig själv och du spelar med är inte strikt proffesionell. Och om han nu känner som du, vad ska du göra meden informationen? Förändrar det något?
    Alltså både han och jag uppskattar mer samtal på djupet än vardagliga samtal. Så det är nog därför det blir mycket annat än jobb vi pratar om. Sen kan vi ändå göra ett bra jobb tillsammans och vara professionella trots att vi också kan prata om annat. Privat snack sker ju hela tiden med kvinnliga kollegor liksom. 

    Om jag skulle få veta att han "känner" som jag hade det mest bara varit kul att veta och lite spännande. Jag tror det känns extra spännande eftersom jag bara varit med min man någonsin och då är det lite spänning i vardagen att fantisera "tänk om", särskilt om jag skulle få veta att vi tänker likadana tankar. Inget mer än så. Jag menar vi åker iväg på konferenser ihop ungefär en gång i månaden med en tredje kollega och det har inte varit någon risk att något skulle hända någonsin ens med lite alkohol i kroppen. Jag tror vi båda har för starka moraliska kompasser för det. Men spännande kan det väl få vara i fantasin ändå?
  • Anonym (F)
    Wishfulthinking skrev 2024-03-01 19:29:32 följande:
    Alltså både han och jag uppskattar mer samtal på djupet än vardagliga samtal. Så det är nog därför det blir mycket annat än jobb vi pratar om. Sen kan vi ändå göra ett bra jobb tillsammans och vara professionella trots att vi också kan prata om annat. Privat snack sker ju hela tiden med kvinnliga kollegor liksom. 

    Om jag skulle få veta att han "känner" som jag hade det mest bara varit kul att veta och lite spännande. Jag tror det känns extra spännande eftersom jag bara varit med min man någonsin och då är det lite spänning i vardagen att fantisera "tänk om", särskilt om jag skulle få veta att vi tänker likadana tankar. Inget mer än så. Jag menar vi åker iväg på konferenser ihop ungefär en gång i månaden med en tredje kollega och det har inte varit någon risk att något skulle hända någonsin ens med lite alkohol i kroppen. Jag tror vi båda har för starka moraliska kompasser för det. Men spännande kan det väl få vara i fantasin ändå?

    Men hur hinner du prata så mycket privat med alla? På min arbetsplats pratar vi annat än jobb på luncherna och ev fikapauser, annars är det jobb som gäller. Inget privat snack ?hela tiden? vare sig med män eller kvinnor.

  • Wishfulthinking
    Anonym (F) skrev 2024-03-01 19:47:14 följande:

    Men hur hinner du prata så mycket privat med alla? På min arbetsplats pratar vi annat än jobb på luncherna och ev fikapauser, annars är det jobb som gäller. Inget privat snack ?hela tiden? vare sig med män eller kvinnor.


    Hela tiden är ju inte riktigt vad jag menar. Mer som varje dag så är det stunder med privat snack. För tillfället är det rörigt på arbetsplatsen och alla ventilerar med varandra, så det blir mer prat om andra saker än specifika jobb-saker om du förstår hur jag menar? 
  • Anonym (F)
    Wishfulthinking skrev 2024-03-01 20:09:28 följande:
    Hela tiden är ju inte riktigt vad jag menar. Mer som varje dag så är det stunder med privat snack. För tillfället är det rörigt på arbetsplatsen och alla ventilerar med varandra, så det blir mer prat om andra saker än specifika jobb-saker om du förstår hur jag menar? 
    Jodå, jag är med :). Hoppas röran ordnar si.
  • Anonym (Haha)

    Han har ett och ett till på väg och kollegan berättar att dom är mer som vänner. Öh va?
    Känns som om det finns två bovar i dramat här :)))

  • Anonym (Inte logiskt för mig)
    Wishfulthinking skrev 2024-03-01 17:22:58 följande:
    Jag förstår hur det låter, men jag ser mest dessa fantasier som lite bränsle till relationen med min man eftersom vårt samliv inte riktigt är vad det brukade vara. Och då känns tanken på min kollega lite extra spännande just för spänningens skull med min man om det låter logiskt?
    Det är inte logiskt för mig, men för vissa verkar det fungera. Det är ju också ett klassiskt råd när den här frågan kommer upp i diverse rådgivningsspalter. (Att ta med sig spänningen från flirten hem till mannen/hustrun.) För mig har det aldrig funkat. På den tiden då jag var gift, så var det tvärtom: när jag blev förälskad i någon man t.ex. på jobbet, så såg jag liksom i relief vilka egenskaper den mannen hade - och som min man i sin tur saknade. Det gick inte att känna någon spänning för min man, eftersom han helt enkelt inte hade det som krävdes.
  • Wishfulthinking
    Anonym (Inte logiskt för mig) skrev 2024-03-02 00:35:23 följande:
    Det är inte logiskt för mig, men för vissa verkar det fungera. Det är ju också ett klassiskt råd när den här frågan kommer upp i diverse rådgivningsspalter. (Att ta med sig spänningen från flirten hem till mannen/hustrun.) För mig har det aldrig funkat. På den tiden då jag var gift, så var det tvärtom: när jag blev förälskad i någon man t.ex. på jobbet, så såg jag liksom i relief vilka egenskaper den mannen hade - och som min man i sin tur saknade. Det gick inte att känna någon spänning för min man, eftersom han helt enkelt inte hade det som krävdes.
    Jag har funderat en hel del på vad det är som gör att jag känner det där lite spännande pirret med min kollega och har kommit fram till att han påminner mig väldigt mycket om hur min man var när vi började dejta. Vi är mitt uppe i småbarnsåren, vilket också min kollega är, så kanske att det blir nån slags tillflykt att känna lite spänning på jobbet med någon annan i väntan på att det ska komma tillbaka på hemmaplan. Men som sagt så vet jag ju inte alls hur min kollega tänker, utan detta är ju bara mina egna tankar. 
  • Wishfulthinking
    Anonym (Haha) skrev 2024-03-01 23:52:44 följande:

    Han har ett och ett till på väg och kollegan berättar att dom är mer som vänner. Öh va?
    Känns som om det finns två bovar i dramat här :)))


    Jag tänker att han kanske sa så för att få bekräftelse på att det inte är något konstigt att man blir mer som vänner en period, särskilt med ett barn hemma och en gravid sambo liksom. 
  • Anonym (Fundersam)

    Jag tror att det finns en liten risk för att ni skulle kunna ligga med varandra om ni skulle få ett svagt ögonblick i era respektive relationer eller i era liv.

    Han känner sig ensam, och du känner spänning att vara otrogen med honom för att han är attraktiv både till  utseende och personlighetsmässigt.
    Ni känner varandra bra och ni har lätt för att prata och förstå varandra. Er personkemi växer sig starkare också.

    Du får såklart säga om jag är helt ute och cyklar men det är vad jag tror iallafall.

    De flesta säger sig aldrig kunna tänka sig att vara otrogna men så händer det iallafall. Och du har tänkt den tanken om honom. Jag killgissar att han har tänkt den tanken om dig med för han ser ju något hos dig som attraherar honom.

    Men roligt att höra att ni har det trevligt på jobbet för det är viktigt att man har.

Svar på tråden Fantasier om kollega