Inlägg från: Anonym (Annat perspektiv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annat perspektiv)

    Hur dålig vän är jag?

    Förstår det måste vara jätte jobbigt! Samtidigt, tänk såhär, fast det inte blev några barn för dig kan du ju via din vän här ändå få vara delaktig i ett barns uppväxt. Som en extra moster.

  • Anonym (Annat perspektiv)
    Unfortunate Barista skrev 2024-03-08 16:14:43 följande:

    Att andra skaffar familj har ingen påverkan på dina chanser att bilda familj. Det stämmer att man väljer bort en del vänner, men inte alla vänner. Man väljer att fortsätta med de vänner som tillför mest i ens liv. Detta är sant för alla livshändelser.


    Kalla det avundsjuka eller missunnsamhet,det är egentligen bara semantik. Poängen är att om din glädje gentemot andra är villkorad till att det går bättre för dig än vad det gör för de, får du bara beredd på att du hamnar i deras periferi.


    Därav att jag uppmanar dig till att arbeta med de bakomliggande orsakerna.


    Fast man kan, om något är extremt jobbigt för en själv också bli triggad och sorgsen om andras lycka påminner om ens egen sorg. Herregud, detta är ju väldigt vanligt. Ganska mycket att kräva av ts att hon inte ska känna sina fullt naturliga känslor. Det är ingen liten grej att inte få barn om man väldigt gärna vill det. Alla känslor är okej att känna så länge hon inte visar dessa genom att vara missunnsam som någon ovan nämner och iaf gratulera som man bör. 
    Har läst många trådar där den som har svårt att bli gravid tycket det känns tufft när vän efter vän annonserar sin graviditet. 
    För att göra en simpel liknelse, tänk dig själv att du är arbetslös och år efter år inte hittar något jobb men alla dina vänner berättat om sina nya jobb, såklart du över tid tycker detta blir jobbigt då det påminner om din egen situation. Det betyder inte att ts inte unnar sina vänner att bli föräldrar, det handlar inte om dem, det handlar om hennes egna känslor inför att hon inte blivit mamma fast hon velat.
    Också intressant du dömer ut ts för att vara missunnsam när du själv har väldigt svårt att visa empati för hennes situation, du borde jobba på det. 

  • Anonym (Annat perspektiv)
    Unfortunate Barista skrev 2024-03-08 18:53:14 följande:

    Om du tycker att det är naturligt så är vi väldigt olika typer av människor och sannolikt inte en person som jag skulle behålla i min omkrets. För mig låter det här lika illa som de som förespråkade otrohet som någonting positivt. 


    Men om du och TS tycker att det här är en bra väg som ni är inne på och det berikar era liv, så är det bara att fortsätta på inslagen väg. 👍


    En sann vän kan i sin egen lycka också förstå att det kan vara tufft för sin vän som kämpat med samma sak och misslyckats.
    Om bara perfekta människor med perfekta känslor inför svåra frågor i livet accepteras i din vänkrets är det ingen krets jag vill ta del av. Har du ens genuina vänskapsrelationer där man kan vara ärlig med sina känslor även om de är tabu/jobbiga/fel/svåra? 


    Ingen säger att jobbiga känslor berikar ens liv men jobbiga känslor är en del av livet och dessa försöker ts nu hantera, som dessutom har dåligt samvete över sina fullt normala känslor. Fint du kommer och spär på detta.

    Och ett tips om du har barn, låt dem acceptera alla känslor, trycker man undan dem eller känner mycket skam inför dem är det högre risk att bli en ångestbenägen person som senare i livet behöver hjälp av psykiatrin. Alla känslor är okej, det viktiga är att man låter de finnas utan att värdera dem och ta sig igenom det jobbiga. Ett sätt kan vara att ventilera på ett forum. 

Svar på tråden Hur dålig vän är jag?