Inlägg från: Vadskamanheta8 |Visa alla inlägg
  • Vadskamanheta8

    SGI under studier/arbete

    Hej tjejer, 
    Jag skulle gärna vilja ha tips från er och svar på vad som gäller!
    Jag har varit tjänstledig från arbete i i cirka 4 månader och planerar att återgå till jobbet samtidigt som jag ska studera på heltid. I framtiden vill jag bli gravid och jag har ganska ok lön nu. iom att jag har varit tjänstledig i 4 månader så kanske är
    min sgi på noll? Eller kollar man 12 månader bakåt? Jag har jobbat ganska länge på denna plats. 

    Sen undrar jag om jag istället ska satsa 100% på plugget för att få sgi som är baserat på jobbet (om den inte är nollad nu pga tjänstledigheten)  istället för om jag skulle studera heltid och jobba lite extra, typ två tre dagar i v?

    Hjälp mig snälla att förstå vad som gäller? 


     

  • Svar på tråden SGI under studier/arbete
  • Vadskamanheta8

    Tack för svar! 


    Så jag antar att jag har förlorat mitt sgi eftersom jag var tjänstledig i 4 månader. Gör dem ingen egen bedömning trots att jag har varit anställd där i flera år med regelbunden heltid? 
    Tycker du jag ska jobba tre dagar i v  och plugga samtidigt på heltid eller bara plugga? Vilket alternativ blir bäst när jag väl får barn? Plugget är på ca två år men man kanske blir gravid där emellan.. 

  • Vadskamanheta8

    Tack för svar! 


    jag visste inte att man återfår sin sgi dag 1 man börjar jobba. för jag kommer jobba heltid ca 1 månad innan studier börjar så då borde jag få mitt sgi tillbaka. 
    jag kommer plugga 100% heltid som berättigar CSN studiemedel. Men jag behöver inte ta ut det, bara bidraget men behöver ej lån. 


    Så om jag får mitt sgi tillbaka dag 1 jag börjar jobba ska jag då bara plugga 100% för att ifall jag blir gravid få min föräldrapenning grundad på arbetets sgi innan studier eller plugga 100% och jobba ca 3 dagar i veckan (kommer ju känna mindre pengar så då kommer min sgi vara lägre eller är den densamma som innan plugget trots extra arbete+ studier. 

    Förlåt om jag är snurrig.. 

Svar på tråden SGI under studier/arbete