• Ballina

    Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra

    Mina föräldrar har hyrt ut en lägenhet i deras hus till en kvinna i 20 års tid. Hon flyttade in 2004 den 1a september och betalade första hyran två dagar senare. Min pappa har ett minne av att hon sedan bad om att få betala hyran i slutet av månaden istället vilket han gick med på. Hon har därefter alltid betalat hyran felfritt i slutet av månaden och har i kommentarsfältet alltid skrivit "betalning för juni" för juni månad etc. Mina föräldrar sa nyligen upp henne då de ska flytta in i hennes lägenhet. Hon sades upp med tre månaders uppsägningstid och hon var väldigt upprörd över detta då hon tycker det är alldeles för lite tid.
     
    Januaris hyra betalades som vanligt med kommentaren "betalning för januari" såsom hon alltid brukar skriva då hon betalar hyran. När hon då skulle betala februaris hyra, efter att hon fick veta att hon måste flytta, då skriver hon "betalning för mars", hon hoppar alltså över februari månad. De avvaktade med att konfrontera henne om detta för att se om hon eventuellt råkat skriva fel månad, men när hyran i mars kom så har ho. Skrivit "betalning för april". Det fattas alltså en hyra för februari. När hon blev konfronterad om detta så drog hon snabbt upp ur fickan en 20 år gammal post-it lapp (!!!) med min pappas signatur där det står något i stil med  att "jag har mottagit betalning år 2004-09-03", alltså två dagar efter att hon flyttat in, och hävdar att hon har betalat en förskottshyra och därmed ska slippa undan en betalning. Märkligt är också att hon inte själv upplyste om detta utan försökte slinka obemärkt förbi med att inte betala hyran för februari och hoppades att de inte skulle upptäcka.
     
    Vad gör man i en sådan här situation? 
  • Svar på tråden Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra
  • nihka

    Har hon lämnat deposition? Hur mycket är hyran på? Ingår värme, varmvatten, annat? Finns det annan hushållsförbrukning som ni står för och som hon sedan betalar till er? Tänker om det finns något annat hon kan försöka smita från om det där med hyran inte är ett misstag utan är kalkulerat.

    Innan jag gick vidare, skulle jag prata med henne för att först att utröna om hon helt enkelt har tänkt/räknat fel och sedan visa hur du och dina föräldrar räknar.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Sunflora

    Om hon betalat både direkt när hon flyttat in och sen igen i slutet av månaden har hon betalat en månad i förskott och ska inte betala den sista månaden. Hon lär dessutom ha besittningsrätt om inte står något annat i kontraktet. Riktigt fult av er att försöka lura henne på pengar. 

  • nihka

    Sedan vill väl hyresgästen få en bra referens från sin förra hyresvärd i jakten på en ny bostad? Svårt att hänvisa till hyresvärden före er om det var mer än 20 år sedan. Något som kanske kunde påminnas om lite snyggt om hon inte tänker om.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (F)
    Ballina skrev 2024-03-30 10:30:17 följande:
    Min far minns att hon specifikt bad om att få byta betalningsdsg till slutet av månaden istället, dry berodde på att för tillfället hade hon en hyra kvar att betala på sin dåvarande lägenhet.
    Kommer du inte vidare genom att prata med henne och inte vill släppa det får ni vända dig till kronofogden. Det kommer kosta typ 500kr per år att hålla ärendet vid liv. Hyresgästen kan bestrida kravet och ni måste ha dokumentation på vad som gäller och vad som har skett. Som någon skrev, att ha rätt är inte samma sak som att få rätt. 
  • Ballina
    Sunflora skrev 2024-03-30 11:20:18 följande:

    Om hon betalat både direkt när hon flyttat in och sen igen i slutet av månaden har hon betalat en månad i förskott och ska inte betala den sista månaden. Hon lär dessutom ha besittningsrätt om inte står något annat i kontraktet. Riktigt fult av er att försöka lura henne på pengar. 


    Det har hon inte gjort. Den är väl det normala att i sådant fall att man inte betalar sista hyran? Man försöker inte smuggla bort en hyra dom man faktiskt är skyldig och sedan "låtsas" ha betalat för alla. Det om något är riktigt riktigt fult.

    Hon har inte besiktingsrätt, du kanske ska läsa på lite mer om vad som gäller vid privat uthyrning när tanken är att man ska nyttja fastigheten helt själv. Hur som, hon ska ändå flytta och har ett nytt ställe så det är inget problem. 
  • Ballina
    nihka skrev 2024-03-30 11:22:17 följande:

    Sedan vill väl hyresgästen få en bra referens från sin förra hyresvärd i jakten på en ny bostad? Svårt att hänvisa till hyresvärden före er om det var mer än 20 år sedan. Något som kanske kunde påminnas om lite snyggt om hon inte tänker om.


    Hon har redan en ny lägenhet så den biten är löst. Det var läst innan allt detta uppdagades. Troligast så försöker hon undvika dubbelhyra och tycker väl att mina föräldrar har varit så taskiga att "dom förtjänar det" nu. Hon betalar endast elen själv, allt annat ingår. 
  • Anonym (F)
    Ballina skrev 2024-03-30 11:41:19 följande:
    Hon har redan en ny lägenhet så den biten är löst. Det var läst innan allt detta uppdagades. Troligast så försöker hon undvika dubbelhyra och tycker väl att mina föräldrar har varit så taskiga att "dom förtjänar det" nu. Hon betalar endast elen själv, allt annat ingår. 
    Har lägenheten underhållts under dessa 20 år? Som hyresvärd har man skyldigheter också. Kan bli ett argument från hennes sida.
  • Anonym (Ems)

    Besittningsrätten kan gälla även privata fastigheter där det finns en lägenhet i huset och som hyrts ut som lägenhet.

    Dvs hade dina föräldrar hyrt ut hela huset eller en bostadsrätt så finns ingen besittningsrätt.

    Har de däremot en uttalad lägenhet i sitt hus så kan de inte kasta ut henne och ta in en annan hyresgäst. Som jag förstår det ska lägenheten fortsättningsvis hyras ut just som en lägenhet, så då gäller besittningsrätten. Om den slutat vara lägenhet och dina föräldrar skulle använda hela sitt hus så gäller den inte.
    Men iom att dina föräldrar tar in nya hyresgäster, även om de är familj/släkt, då gäller faktiskt besittningsrätten! De har INTE hyrt ut en privatbostad, de har hyrt ut en lägenhet om jag fattar det rätt, så då har faktiskt hyresgästen besittningsrätt.

    Nu har ju er hyresgäst redan ett nytt boende så saken är ju ändå löst.

    Varför nämner du inte att lägenheten är i dåligt skick redan i din ts? Ofta brukar ts lägga till värre och värre saker i tråden när ts inte får exakt medhåll, vilket gör att jag tvivlar lite på sanningshalten om misären. Det hade ju nämnts i ts om det varit sant tänker jag?

Svar på tråden Hyresgäst försöker slippa undan betalning av hyra