• Anonym (Mamma)

    Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö

    Min son kom hem från skolan i fredags och var milt uttryckt helt förstörd. Läraren som undervisar i årskurs 2 pratade med barnen om att alkohol kunde leda till skrumplever och att om levern pajar så kan man dö.

    Nu skriker min son över att jag inte får dricka vin till maten, han tror att jag och hans pappa nu fått skrumplever eftersom vi gillar gott vin till helgen.

    Vi har kontaktat rektorn också som mer eller mindre hotar med att göra en orosanmälan då vi inte tycker att man behöver berätta om detta för så små barn och då menar rektorn att det bara är alkisar som blir arga om man blir upprörd av att prata om att alkohol är farligt. 


    Min son mår så dåligt och tror att vi ska dö. I helgen har han Gråtit floder och knappt kunnat sova. Han kryper ihop bredvid mig och varje gång jag somnat till på natten så slår han på mig för att se om jag fortfarande lever.

    Vet inte vad jag ska göra. Får en lärare verkligen göra såhär? Och det är högst oprofessionellt av rektorn att säga sådär, rektorn tycker nämligen inte att uttalandet av läraren va problematiskt 

  • Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö
  • Anonym (S)
    Anonym (L) skrev 2024-04-27 14:33:29 följande:
    Måste du ta ett eller ett par glas vin till maten så är det ett riskbruk eller på väg att bli. 
    Precis. Om man tar ett eller två glas vin regelbundet så är det riskbruk. Om man känner att man "måste" och har svårt att avstå, ja då är vi inne på missbruk av olika grad.
  • nihka
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-27 13:04:34 följande:
    Oavsett vad man tycker om informationen/desinformationen så är det för tidigt att ta upp sånt i lågstadiet.

    Och, vin till maten är defintivt inte missbruk.
    Dessutom, vuxna människor både får, kan och ska kunna ta ett eller ett par glas vin till maten utan att någon jä**a lärare (dummer) ska skrämma skiten ur em.
    Uppenbarligen inte för tidigt att ta upp eftersom det är barnet självt som har lagt märke till att mamma blir "för glad" av sitt drickande, vilket tyder på att hon åtminstone blir lätt berusad, vilket oftast inte händer på ett eller två glas vin till maten.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Ess
    Anonym (S) skrev 2024-04-27 18:42:21 följande:
    Det beror på hur det skedde. Lärare oavsett ålder på barnen kommer att besvara barnens frågor. Jag har försökt hänga med i ts kommentarer och minns inte att jag har läst att läraren själv har tagit upp detta till diskussion, det kan lika gärna ha varit ett barn i klassen som kommit med en fråga och sedan leder en sak till en annan. Något en lärare aldrig kommer göra är att ljuga för barnen eller försköna svar genom att ändra fakta.

    Påstår du att läraren har gett eleverna felaktig information....?
    Hen har gett barnen information som de inte klarar av att processa. En som kallar sig lärare ska kunna ge adekvat information utefter barnens ålder.
    Tyvärr finns det många sk lärare som inte borde arbeta med människor, och definitivt inte med små barn.
  • Anonym (S)
    Ess skrev 2024-04-27 19:15:29 följande:
    Hen har gett barnen information som de inte klarar av att processa. En som kallar sig lärare ska kunna ge adekvat information utefter barnens ålder.
    Tyvärr finns det många sk lärare som inte borde arbeta med människor, och definitivt inte med små barn.
    Vad vet du om det? Barnen verkar fatta bättre än de vuxna iaf! De klarar av mer än du tycks tro. Men vi kan rulla in dem i bomull tills de är minst 17 och ett halvt, DÅ kanske de är redo att höra sanningen om hur livet fungerar.... Gud nåde den som nämner ord som cancer, bakskatt eller världssvälten!
  • Sunflora
    Anonym (Signhild) skrev 2024-04-27 13:04:34 följande:
    Oavsett vad man tycker om informationen/desinformationen så är det för tidigt att ta upp sånt i lågstadiet.

    Och, vin till maten är defintivt inte missbruk.
    Dessutom, vuxna människor både får, kan och ska kunna ta ett eller ett par glas vin till maten utan att någon jä**a lärare (dummer) ska skrämma skiten ur em.
    Ett barn som har föräldrar som dricker lagom blir i allmänhet inte så otroligt påverkad som ts son (om barnet inte har psykisk ohälsa eller diagnoser) Barnet kommer kanske hem och är upprörd, föräldern reder ut missförståndet sen är det glömt. I ts hem dricker de så de blir påverkade varje dag och de kan inte tänka sig avstå från alkohol ens en dag för att lugna sitt panikslagna barn. Att dricka ett par glas vin om dagen är ett riskbruk gränsen går vid 10 glas i veckan. 
  • Ess
    Anonym (S) skrev 2024-04-27 21:16:01 följande:
    Vad vet du om det? Barnen verkar fatta bättre än de vuxna iaf! De klarar av mer än du tycks tro. Men vi kan rulla in dem i bomull tills de är minst 17 och ett halvt, DÅ kanske de är redo att höra sanningen om hur livet fungerar.... Gud nåde den som nämner ord som cancer, bakskatt eller världssvälten!
    Det är ganska uppenbart att barnen inte alls klarar av att smälta lärarens opedagogiska sk undervisning.
  • Anonym (S)
    Ess skrev 2024-04-27 22:12:28 följande:
    Det är ganska uppenbart att barnen inte alls klarar av att smälta lärarens opedagogiska sk undervisning.
    Ja, de som är barn till alkoholister brukar reagerar starkare än andra... Om inte annat när de når insikten om sina föräldrars dryckesvanor.
  • Anonym (Kimchi)

    Tror barnet reagerade utifrån sin egen tolkning. Nu kanske barnet fick möjlighet att sätta ord på sin rädsla. Morsan super. Om det inte berörde barnet. Alltså en information som vilken som helst då skulle det bara ha passerat. TS bör ha barnets oro på allvar. Prata igenom det noga. Men prioriterar man att krana i tid och otid hoppas jag barnets oro snappas upp i skolan och leder till en diskussion mellan vuxna. För att påpeka allvaret i förälderns handlande. 

  • Hysteri
    anonymforummamma skrev 2024-04-27 18:37:15 följande:
    Men vad är viktigast?
    1:Att ha ett barn som är trygg och har två föräldrar aom lyssnar på barnets oro och slutar dricka vin till maten. 

    eller

    2: Att fortsätta "förhöja" smaken på maten på bekostnad av barnets trygghet. 

    Att ni hellre fortsätter dricka vin till maten för att "förhöja" smaken när ert barn visar sdan stark oro visar på att er alkoholkonsumtion inte är sund. Sen är det ett varningstecken att barnet också sagt att mamma blir för glad när hon dricker vin. Barnet märker av en förändring i er personlighet och gör barnet det, sluta omedelbart! 

    Bra att rektorn agerar med att kontakta socialen. Hoppas rektorn gör det eftersom ni inte gör vad ni kan för att barnet ska vara trygg. Ni föräldrar behöver stöd alternativt sonen behöver stöd om ni inte kan ändra på er. 

    Hoppas er son frå trygghet snart på ett eller annat sätt 
    Så barnets oro obefogat eller inte ska diktera vuxnas liv? Om ditt barn blir orolig och otrygg att du kör bil då kommer du sluta åka bil? Eller är det bara alla andra som måste rätta sig efter sina barns oro? 
  • Anonym (Kimchi)
    Hysteri skrev 2024-04-29 12:04:04 följande:
    Så barnets oro obefogat eller inte ska diktera vuxnas liv? Om ditt barn blir orolig och otrygg att du kör bil då kommer du sluta åka bil? Eller är det bara alla andra som måste rätta sig efter sina barns oro? 
    Det där var ett dåligt exempel. Men är föräldern ofta onykter så är det befogat. Barnet tar bergis på hjälm när han cyklar. Om barnet säger att föräldern också ska ha hjälm på. Väljer du då att ta på hjälm eller ställa in cyklarna? 
Svar på tråden Lärare propagerar att alkohol är farligt, sonen rädd att jag ska dö