• Anonym (Typkanske)

    Ni mammor med vuxna söner...?

    Vilken relation har ni med era pojkar idag? Jag har två unga söner själv och mammor med döttrar kring mig säger att de ser fram emot en mamma-dotter-relation när tjejerna är stora som kommer vara SÅ speciell och att de därför är tacksamma att de fått döttrar och inte söner.

    Så vill gärna höra från er med vuxna söner hur ni upplevt det? 

  • Svar på tråden Ni mammor med vuxna söner...?
  • BeBey
    Anonym (Har båda sorterna) skrev 2024-04-25 20:47:02 följande:

    Jag har en son och en dotter, båda unga vuxna. Hittills är det ingen skillnad i närhet, men då har min son (så vitt jag vet) inte haft någon relation än. Min dotter har haft en kortare relation som är slut nu.

    Det finns ingen skillnad i min relation med min son, respektive med min dotter. Men jag tror tyvärr att detta är något som kan komma senare, när de har hittat sin livspartner. Eftersom kvinnor av naturliga skäl delar sina funderingar kring graviditet, förlossning och barn mer med sin egen mamma än med sin svärmor (om kvinnan inte kommer från en helt dysfunktionell familj). Och även att det är hon som är föräldraledig (i alla fall större delen av tiden), och att det då är naturligare för henne att åka hem till sin egen mamma med barnet än till sin svärmor.

    ...och sedan blir det nog lätt, att detta följer med upp i barnens åldrar. Mormodern får helt enkelt en enklare och bättre start än farmodern. Dessutom är det ju så, att det oftast är kvinnan i familjen som vårdar och bestämmer över hela familjens relationer. D.v.s. hon håller reda på bemärkelsedagar även i mannens släkt, det är hon som skickar gratulationskort, julkort, inbjudingar o.s.v..


    Tänker det är orättvis att prioritera mer mammas släktsidan än pappas släktingar när paret få barn. Det borde inte vara så där. Varför farmor och farfar är vidare än mammas släkt? :-/ De har samma rätt att träffa och vet samma mängden info som mormor och morfar. 
     
    Till exempel, vi har ett småbarn och vi både har jättebra relation med min mamma och pappa, såväl med min makes mamma och pappa. När vi hälsar på de (både bor i annat land), vi fördelar dagarna lika jämna - några dagar hos mina föräldrar, några dagar hos makes föräldrar. Också delar jag info, video, foto via Skype, WhatsApp lika jämna. 
     
    Tänker det är rättvis och jag hoppas att när min son blir vuxen med egna barn, då han också säger till en fru, att det är bara rättvis att fördela allt jämna och hälsa på lika jämna föräldrar än prioritera bara hustruns föräldrans sida. 
     
    Jag verkligen skulle bli sur om jag och min make spendera mindre tid med barnbarn än mors sidan. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Typkanske) skrev 2024-04-25 20:57:21 följande:
    Åh, kul att höra från någon med dina erfarenheter. Hur är din relation med din svärdotter om du vill berätta?
    Min relation med svärdottern är jättebra, vi är nära vänner och hittar på roliga saker ihop emellanåt.
    Hon har till och med velat ha med mig på en sistaminuten till Grekland en gång, men jag fick tyvärr inte ledigt.

    Hon har en jättefin relation till sin egen mamma också, dock är hennes mamma mycket äldre än mig. Svärdottern har syskon som är äldre än mig också.

    När de väntade barnen så var jag jätteinvolverad, vid första graviditeten satt hon och jag och tittade på filmer om fosters utveckling!

    Jag är lyckligt lottad.

    Har en jättebra relation med yngsta sonens sambo också, dock inte lika nära men min yngsta son och hans sambo är mycket yngre än den äldsta sonen med fru.
  • Anonym (Typkanske)
    Anonym (Anna) skrev 2024-04-25 21:31:15 följande:
    Min relation med svärdottern är jättebra, vi är nära vänner och hittar på roliga saker ihop emellanåt.
    Hon har till och med velat ha med mig på en sistaminuten till Grekland en gång, men jag fick tyvärr inte ledigt.

    Hon har en jättefin relation till sin egen mamma också, dock är hennes mamma mycket äldre än mig. Svärdottern har syskon som är äldre än mig också.

    När de väntade barnen så var jag jätteinvolverad, vid första graviditeten satt hon och jag och tittade på filmer om fosters utveckling!

    Jag är lyckligt lottad.

    Har en jättebra relation med yngsta sonens sambo också, dock inte lika nära men min yngsta son och hans sambo är mycket yngre än den äldsta sonen med fru.
    Men åh vilken dröm du beskriver! 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Typkanske) skrev 2024-04-25 21:38:30 följande:
    Men åh vilken dröm du beskriver! 
    Jag vet, mina pojkar hittade bra tjejer.
    Antar att jag är rätt ok, jag också. Tungan ute
  • Anonym (Malin)

    Har en nära relation till mina vuxna söner, vi hörs mest varje dag eller iaf några gånger i veckan. 

  • Anonym (Viola)

    Jag är mamma till tre söner och jag står alla söner väldigt nära. Äldsta sonen är gift med världens bästa fru 

    Jag står dom nära på olika sätt. Dom två äldsta är nära i ålder men yngsta är en sladdis och skiljer 8 år mellan mellersta och yngsta sonen . Så på grund av ålder och andra förutsättningar så är jag nära barnen på olika sätt. 

    Mina två andra söner som inte är gifta är båda gay , den ena lever med en kille . Fantastisk människa.  Jag accepterade rakt av sönernas läggning och är stor supporter till deras liv och dom tycker det är oerhört skönt med en mamma som är öppensinnad och accepterande och som dom kan vara förtrogen med. 

    Jag har aldrig saknat en dotter , mina söner är helt fantastiska och få hänga med dom som vuxna är ett privilegium.  Deras humor är störtskön, dom har fantastiska människor omkring sig . 

    Mina barn har alla olika pappor och det har haft sina utmaningar och gjort att jag varit extra noga med att alltid stå kvar när det stormar oavsett.  Visst har jag också gjort mina fatala misstag men aldrig skyllt ifrån mig utan tagit på mig det och tagit konsekvenserna.  Det har faktiskt hjälpt mig att behålla min närhet till barnen . Jag kan säga förlåt och visa ånger och vara en vanlig människa jag med. 

  • Anonym (Beror på)

    Det där beror ju på personligheten hos barnen! En kompis till mig har två söner 20+ år. Den ena äter middag hos henne en gång i veckan och de har kontakt dagligen. Den andra hörs hon kanske med en gång i veckan, om ens det. Han tycker inte om sms och samtal. Han jobbar på annan ort så de träffas inte så ofta heller.

  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-25 20:44:14 följande:

    Svag relation, sönerna hör bara av sig när de vill något. Helt annorlunda med min dotter, vi har daglig tätt kontakt. 


    Samma för mig.
  • Anonym (Har båda sorterna)
    Anonym (Viola) skrev 2024-04-26 07:03:06 följande:

    Jag är mamma till tre söner och jag står alla söner väldigt nära. Äldsta sonen är gift med världens bästa fru 

    Jag står dom nära på olika sätt. Dom två äldsta är nära i ålder men yngsta är en sladdis och skiljer 8 år mellan mellersta och yngsta sonen . Så på grund av ålder och andra förutsättningar så är jag nära barnen på olika sätt. 

    Mina två andra söner som inte är gifta är båda gay , den ena lever med en kille . Fantastisk människa.  Jag accepterade rakt av sönernas läggning och är stor supporter till deras liv och dom tycker det är oerhört skönt med en mamma som är öppensinnad och accepterande och som dom kan vara förtrogen med. 

    Jag har aldrig saknat en dotter , mina söner är helt fantastiska och få hänga med dom som vuxna är ett privilegium.  Deras humor är störtskön, dom har fantastiska människor omkring sig . 

    Mina barn har alla olika pappor och det har haft sina utmaningar och gjort att jag varit extra noga med att alltid stå kvar när det stormar oavsett.  Visst har jag också gjort mina fatala misstag men aldrig skyllt ifrån mig utan tagit på mig det och tagit konsekvenserna.  Det har faktiskt hjälpt mig att behålla min närhet till barnen . Jag kan säga förlåt och visa ånger och vara en vanlig människa jag med. 


    Hur kunde två av dina tre barn bli gay? Det låter otroligt osannolikt. 
  • Tobben
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-25 20:44:14 följande:

    Svag relation, sönerna hör bara av sig när de vill något. Helt annorlunda med min dotter, vi har daglig tätt kontakt. 


    Min relation till min mor är att det är hon som hör av sig om hon vill något.
    Så fort hon ringer är det något hon behöver hjälp med.
    Det har gjort att jag tröttnat och hör därför av mig väldigt sällan.
Svar på tråden Ni mammor med vuxna söner...?