Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

    Ångrar mitt barns namn

    Nåja, Ellen var i alla fall bättre än Luna (som är WT) och Meja (som är ett verb alternativt ett namn österifrån). Även om väl Saga varit det bästa av dessa fyra. Men ännu hellre något helt annat...

    Tycker du att Ellen är tillräckligt fint som smeknamn/vardagsnamn? I så fall skulle en enkel lösning vara att ändra namnet till Eleonore, Eleonora, Ellinor, Leonor, Leonora eller kanske rentav (lite mer långsökt) Helena eller Helén. Och fortsätta kalla henne Ellen. Då blir steget inte så stort, som om ni skulle byta till ett helt annat namn (som inte skulle kunna ha Ellen som smeknamn). 

  • Cathariiina
    Anonym (....) skrev 2024-05-01 19:24:53 följande:
    Håller med fullständigt!!

    Jag har ett par vänner som döpte sin son efter pappan, efter ett tag sa som att det kändes för konstigt så de började bara använda sig av hans mellannamn istället.

    Min man kallar vår dotter för ett smeknamn från hennes mellannamn fast jag och alla andra enbart kallar henne för hennes förnamn, det är liksom deras grej, kan du inte hitta något liknande?
    Du menar nog "andranamn", inte "mellannamn". Ett mellannamn är ett extra efternamn, typ om man tagit makens efternamn men behållit sitt flicknamn också: Helena KARLSSON Lundström. (Nya mellannamn får för övrigt inte tas, nu är det dubbelnamn som gäller igen.)
Svar på tråden Ångrar mitt barns namn