• Anonym (Diskmedel)

    Varför är många barn så ouppfostrade?

    Och varför accepterar föräldrar att de inte säger tack? Var det bättre förr? Det var det. Om man fick "främmande" som det hette då, så var inte allt fokus på barnen, och de visste att man skulle uppföra sig. De fick vara med en liten stund, men sedan så var det föräldrarna som skulle umgås. Barnen satt vid ett eget bord så att föräldrarna kunde prata ifred. Blev vi skadade eller "kränkta" av detta? Nej. Men när jag har besökt familjer med barn så skriker de och tjatar för att få uppmärksamhet.

    Barnen respekterade sina lärare, och det var tyst på lektionerna. De räckte upp handen om de ville något. Men så är det inte nu för tiden, och lärarna har det inte lätt.

     Men nu för tiden verkar det vara barnen som bestämmer. Och då blir de diagnostiserade med ADHD och andra diagnoser. Föräldrarna skyller på denna diagnos när barnen bär sig illa åt. Barn är inte dumma, och de lär sig att de är lite "speciella" och kan göra som de vill. Tidigare så fanns inte dessa diagnoser, det är något nytt. Och det är samma sak med "selektiv ätstörning"  -barnet vägrar att äta mat som de inte tycker om. Jag var väldigt pipplig med maten som barn, men det var bara att äta upp.

  • Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-06 15:22:24 följande:
    Du har själv skrivit att du växte upp på 80- och 90-talet. Om den fröken slog ungarna så begick hon ett brott.

    "1958 infördes förbud mot aga, som det då kallades, i svenska skolor. Då var det bara Norge i hela världen som hade ett liknande förbud. 1979 var Sverige det första landet i världen som förbjöd våld mot barn, både i hemmet och i skolan.

    Lag infördes år 1979."

    Källa: www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/vald-mot-barn/barnens-varldskarta/sverige/


    Klart hon gjorde. Men vem fanns där att bevisa? En tvååring ingen lyssnade på? Stopp min kropp fanns inte direkt. Det var en rest från den tidigare striktare synen på barnuppfostran som nog levde kvar i den fröken. 
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Fred) skrev 2024-05-06 15:20:16 följande:
    Respektera andra går åt två håll.
    fFör vuxna, absolut. Men du kan inte förvänta dig samma förståelse av ett barn som av en vuxen eftersom det är två helt olika hjärnor du jämför. Klart ett barn kan lyda men det har inte samma förståelse som den vuxna som utåt visar samma beteende.

    Sen ska vi vuxna såklart guida våra barn in i äldre åldrar, sätta gränser och visa dem vägen. Men att förvänta sig att barn är minivuxna är helt enkelt utvecklingsmässigt fel.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 15:20:12 följande:
    Mina med. Men de kommer inte ha förmågan att helt förstå det när de är små, på det vis man kan förvänta sig av dig och mig. De kommer göra fel oftare eftersom de inte har den utvecklade förmågan helt än som vi har.

    Och just därför har jag påmint och påmint och vet du vad, nu sitter det faktiskt nästan helt och hållet, också hos fyraåringen.
  • Anonym (Ärla)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 15:26:47 följande:
    Klart hon gjorde. Men vem fanns där att bevisa? En tvååring ingen lyssnade på? Stopp min kropp fanns inte direkt. Det var en rest från den tidigare striktare synen på barnuppfostran som nog levde kvar i den fröken. 
    Jag minns en lärare på min äldsta sons skola som höll fast en elev som sparkade och bråkade. Det blev ett sjuhelvetes pådrag där, och den läraren slog definitivt inte ungen. Ungen gick på mellanstadiet, samma klass (eller om det var parallellklass) som min son. Det var någon gång första halva på 90-talet.

    Det blev en jättegrej som det skrevs om i den lokala tidningen. Det slutade ändå med att läraren fick vara kvar.

    Det är att gå för långt åt andra hållet istället.

    Hur fasen ska en lärare agera när ungen blir våldsam liksom...?
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-06 15:32:24 följande:
    Jag minns en lärare på min äldsta sons skola som höll fast en elev som sparkade och bråkade. Det blev ett sjuhelvetes pådrag där, och den läraren slog definitivt inte ungen. Ungen gick på mellanstadiet, samma klass (eller om det var parallellklass) som min son. Det var någon gång första halva på 90-talet.

    Det blev en jättegrej som det skrevs om i den lokala tidningen. Det slutade ändå med att läraren fick vara kvar.

    Det är att gå för långt åt andra hållet istället.

    Hur fasen ska en lärare agera när ungen blir våldsam liksom...?
    Såklart. Det finns alltid grader. Att inte kunna lyfta ut ett barn som kan vara farlig för andra barn är ju inte heller rimligt. Ett mellanstadiebarn kan ju också vara så pass stark att det kan skada någon illa.
  • Anonym (Fred)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-06 15:28:59 följande:
    fFör vuxna, absolut. Men du kan inte förvänta dig samma förståelse av ett barn som av en vuxen eftersom det är två helt olika hjärnor du jämför. Klart ett barn kan lyda men det har inte samma förståelse som den vuxna som utåt visar samma beteende.

    Sen ska vi vuxna såklart guida våra barn in i äldre åldrar, sätta gränser och visa dem vägen. Men att förvänta sig att barn är minivuxna är helt enkelt utvecklingsmässigt fel.
    Det menar jag inte. Barn behöver guidning och tillsägelser, de behöver däremot kunna få uttrycka sig på sitt sätt utan att konstant bli hyschade. Visa respekt så lär du respekt 
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Fred) skrev 2024-05-06 15:36:04 följande:
    Det menar jag inte. Barn behöver guidning och tillsägelser, de behöver däremot kunna få uttrycka sig på sitt sätt utan att konstant bli hyschade. Visa respekt så lär du respekt 

    Där håller jag med.
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-06 15:32:24 följande:
    Jag minns en lärare på min äldsta sons skola som höll fast en elev som sparkade och bråkade. Det blev ett sjuhelvetes pådrag där, och den läraren slog definitivt inte ungen. Ungen gick på mellanstadiet, samma klass (eller om det var parallellklass) som min son. Det var någon gång första halva på 90-talet.

    Det blev en jättegrej som det skrevs om i den lokala tidningen. Det slutade ändå med att läraren fick vara kvar.

    Det är att gå för långt åt andra hållet istället.

    Hur fasen ska en lärare agera när ungen blir våldsam liksom...?
    Såklart. Det finns alltid grader. Att inte kunna lyfta ut ett barn som kan vara farlig för andra barn är ju inte heller rimligt. Ett mellanstadiebarn kan ju också vara så pass stark att det kan skada någon illa.
  • Anonym (Trötter)

    Varför skulle barn vara uppfostrade när inte vuxna är det? Hela samhället har kommit att bara handla om individen. Folk är oartiga, otåliga, armbågar sig fram och är beredda att gå över lik för att få egna fördelar. Att då tro att barnen skulle bli små artiga änglar känns aningen naivt.

  • Rockärbäst

    TS, ost för att skylla på barnen - skyll på deras föräldrar som inte fostrar som!
    Du skrev att föräldrarna skyller på att barnet har ADHD.  Ja, det finns de som gör det MEN du ska inte anklaga alla att göra så!
    Vår son, fyller 24 i höst, har ADHD och Tourette......Och *trumvirvel * han är verkligen en fin väluppfostrad ung man med 3-årig gymnasieutbildning, 3-årig universitetsutbildning och ett bra välbetalt arbete. 
    Han var även gruppbefäl i lumpen. 
    Det går att uppfostra barn med dessa diagnoser!

  • Spucks

    Nu vet jag inte hur det har varit tidigare, för jag kom till Sverige först som vuxen, men absolut tycker jag att barn i Sverige är extremt ouppfostrade och att det finns alldeles för lite krav och disciplin. Både i hemmet och i skolan. Jag "flydde" Sverige med mitt barn pga det, för jag tyckte det var så hemsk hur det går till i skolorna. Jag ville inte utsätta mitt barn för det och ännu mindre ville jag att mitt barn blir likadant.
    När hon var 7 eller 8 år var hon med på ett föräldrarmöte i skolan (ja, man fick tar med barnen om det var nödvändig). Hon betedde sig illa där. Inte så att någon lärare eller en annan förälder reagerade, men så illa i mitt tycke. Jag blev jätteirriterad och hemma skällde jag ut henne för sitt beteende och sa då "Jag förväntar mig att du beter dig som MITT barn, inte so ett svenskt barn!". Jag blev chockad av mina egna ord, för de är ju i sig rassistiska. Ännu mer chockad blev jag att min dotter förstod exakt vad jag menade med det. De flesta av hennes kompisar utanför skolan var icke-svenska och nästan alla gick i en internationell skola - hon märkte själv hur de betedde sig helt annorlunda än de svenska barnen.


    Sedan diagnoser: i skolorna och även bland föräldrar har jag upplevt att diagnoser används som ursäkt att inte göra någonting. En diagnos borde egentligen vara till för att förstå hur ett barn fungerar och handla därefter. Istället används den som ett frikort att skita i allt. Man säger inte till när barnet gör fel för "hen har en diagnos!".

    Jag upplevde inställningen gentemot uppfostran generellt så att man inte fattade att det finns mycket mellan en diktatur och en anarchi. Tidigare så agades barn, de hade inget att säga till om osv. Man kom fram till att det är dåligt och då gick det över till att göra precis tvärtom, för det finns tydligen ingenting mittemellan. Och det ser man ju även bland många svar här i tråden, där alternativet till barn som tillåts beter sig illa verkar vara barn som blir misshandlad och nertryckt.

    Vad jag har upplevt är man även i några av Sveriges grannländer förfärad över attityden i Sverige. Jag kommer ihåg när jag var i ett grannland under vintern i en pulkabacke. Några föräldrar där skojade att man ser direkt vilka föräldrar som är svenskar och vilka som inte är det. Sitter ett barn mitt i backen och föräldern (istället för att tar upp barnet eller på något annat ser till att barnet flyttar sig därifrån så snabbt som möjligt, för att inte blockera backen) står där och prata med barnet för att få barnet att flytta sig åt sidan självmant kan man vara säkert på att föräldern är svensk.
    Barnet får aldrig tvingas till någonting, för då blir den ju kränkt. Att vara kränkt verkar för övrigt vara svenskarnas favorit sysselsättning, har jag förstått.

    Men vuxna själva beter sig ju oftast inte mycket bättre. Jag studerade på universitetet enbart på engelska i början, studenterna kom från alla möjliga länder. Inga konstigheter där. Efter att jag har lärt mig tillräklig med svenska började jag plugga på svenska - och blev chockad. Studenternas (nästan 100% infödda svenskar) beteende var fruktansvärt! De pratade hela tiden under föreläsningar så de fick hyssjas jämt av föreläsaren, de gnällde "varför behöver vi lära oss det" osv. Jag avbröt kursen efter mindre än ett år.
    Och även i resten av samhället ser det likadant ut. Svenskar är väldigt laglydiga i min uppfattning, även oskrivna lagar. Men så fort någonting inte är ett lag eller anses som nästan likvärdigt med ett lag, så gör man precis hur man vill. Tex. skyltar som "Vänligen klättra inte på X" är en dekoration - om barnet vill klättra där, får den. Om man går en fritidsaktivitet är ledarens anvisningar bakgrundbrus - man gör precis hur man vill, osv.
    Och så anser man att vara individuellt är lika med att skita i alla andra. Folk står knappt upp av sig själva i kollektivtrafiken för en behövande, folk hjälper inte varandra (kommer ihåg när en äldre man föll när skulle lyfta sin rullator in i bussen - han kämpade att komma upp, jag kämpade att få honom upp, flera personer, unga och troligen friska, stod direkt bakom oss och gjorde inte en ansats att hjälpa till).

Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?