• pappaförlycka

    Partner vill inte jag delar bild på son med min mammas dotter

    Hej,


     


    Jag har en dotter sen 5 år tillbaka. Nu har jag en son med en annan kvinna som jag bor ihop med. Vi har varit tillsammans sen ungefär ett år, så saker har gått väldigt snabbt. 


     


    Min partner har tyckt det varit jobbigt att jag behöver ha regelbunden kontakt med min dotters mamma. Hon har accepterat det men jag har behövt ändra min kommunikation gentemot min dotters mamma för att min partner ska bli mer bekväm. Saker har varit svåra. Vi har kämpat mycket med tillit och annat.


     


    Nu när vår son är här, så har min dotters mamma efterfrågat en bild på sin dotter med hennes lillebror. Kan förstå nyfikenheten och jag tycker det inte är något fel att skicka en sådan bild. Känns sunt och det känns som det hade varit bra för min dotter.


     


    Min partner säger dock nej till detta. Hon vill inte att min dotters mamma ska känna sig inkluderad i detta och hon är rädd att en bild kommer leda till annat. Hon fasar också vad min dotters mamma hade gjort med denna bilden.


     


    Detta har skapat många bråk och irritationer. Jag är emot att bygga upp väggar och det känns som jag behöver gömma min son. Känns som en öppenhet är sund. Behöver inte låta min dotters mamma styra bara för en bild.


     


    Min partner har såklart sina anledningar att känna som hon gör och jag vill respektera henne. Men detta känns fel.


     


    Är jag fel ute? Finns det andra därute som stött på liknande problem?

  • Svar på tråden Partner vill inte jag delar bild på son med min mammas dotter
  • Anonym (EL)
    Hermis123 skrev 2024-05-05 20:18:24 följande:

    Alltså jag tänker lite pp det du skrev att du har varit tvungen att ändra kommunikation med ditt ex om er Dotter pga av din nya!  Det är av största vikt att två föräldrar har bra kommunikation pga av sitt barn för att din dotter ska må bra.  Dina nya visar många röda flaggor och en sak som är stor risk nu när ni har fått ett gemensamt barn och hennes marknadsandelar ökar från flickvän till ditt andra barns mamma, att hon börjar stöta ut din dotter eller särbehandlar henne! Så var man nog att sätta stopp för hennes beteende nu, inte bara om
    bilden men också i din kommunikation Med ditt ex.  Av allt man har läst om hur bonusmammor beter sig så är dessa symptom steg nummer ett som mannen ger efter som går över till hans förstfödda barn inte ills
    hon bara har sin egen lilla familj och är nöjd!! 


    Ja, det är lite märkligt att den nya inte vill att dotterns mamma ska känna sig inkluderad trots att den nya självmant har skaffat barn med någon som redan har en relation med barn bakom sig. Det går liksom inte att trolla bort. Hur den nya än vrider och vänder på saken så kommer dottern alltid att vara hennes barns syster och därmed är exet inkluderat på ett litet hörn. 

    Det är obegripligt hur många som väljer att bilda styvfamiljer och ändå inte vill ha en styvfamilj. Låter lika smart som att springa in i en vägg i mina öron. 
  • Bergegardh

    Din känsla stämmer. Du behöver lägga ner bråket om bilden och försöka övertyga din partner om att söka hjälp för sin svartsjuka. Tänk på att det är väldigt jobbigt för henne att känna som hon gör. Parterapi är oxå att rekommendera då du kan lära dig hur du ska möta henne på en passande nivå. 

  • cosinus

    Jag hade skrivit ut och plastat in en i bild på dottern och lillebror som är dotterns. Sen kan hon ta med den och visa upp den för mamman själv.

    Det låter ju dock inte bra alls att du måste ändra din kommunikation med din dotters mamma för att din nya har synpunkter. Din dotter är fortfarande liten och precis lika mycket ditt barn som din son. 

    Även om en bild inte är hela världen så var noga med vad du släpper på och inte. Du ska vara en bra och fungerande pappa för båda dina barn och har du en bra relation till ditt ex idag så se till att bibehålla den.

  • Anonym

    Hej ts
    Sluta strid för ditt ex önskemål
    Koncentrera dig på ditt barns behov och önskemål
    Så länge din nya känner att du för in ditt ex önskemål i er familj kommer hon ha behov av att sätta gränser. Din nya vill inte ha in henne i familjen

  • Anonym (Quinna)

    Vilken knasig sambo du har ts! Hon ska vara glad att ditt ex värnar om syskonens relation. Svartsjuka är nästan alltid fel och sjukt. Var försiktig och uppmärksam på andra sjuka beteenden och sätt gränser!

  • Anonym (EL)
    Anonym skrev 2024-05-06 09:57:36 följande:

    Hej ts
    Sluta strid för ditt ex önskemål
    Koncentrera dig på ditt barns behov och önskemål
    Så länge din nya känner att du för in ditt ex önskemål i er familj kommer hon ha behov av att sätta gränser. Din nya vill inte ha in henne i familjen


    Barnen behöver känna närhet och tillhörighet. Nu är det yngre barnet bara en bebis än så länge, men det är dessa två syskon som kommer gå genom livet tillsammans när föräldrarna har försvunnit. 

    Jag tänker att det korta förhållandet där allt verkar ha gått fort (de hade ju bara varit ett par i ett år, gravida i 9 månader av den tiden och nu småbarnsföräldrar) gör att nya kvinnan är lite osäker. Det kan dock inte gå ut över relationen med exet och systern. 

    Hur kommer man in i en familj genom ett foto? 
  • Anonym
    Anonym (EL) skrev 2024-05-06 09:24:22 följande:
    Ja, det är lite märkligt att den nya inte vill att dotterns mamma ska känna sig inkluderad trots att den nya självmant har skaffat barn med någon som redan har en relation med barn bakom sig. Det går liksom inte att trolla bort. Hur den nya än vrider och vänder på saken så kommer dottern alltid att vara hennes barns syster och därmed är exet inkluderat på ett litet hörn. 

    Det är obegripligt hur många som väljer att bilda styvfamiljer och ändå inte vill ha en styvfamilj. Låter lika smart som att springa in i en vägg i mina öron. 
    Jag tror inte att någon innerst inne vill ha en styvfamilj. Men är man kär så är man och finns det då ungar med i bilden så har man två val.
    Acceptera eller gå vidare.

    Att aktivt välja styvfamilj tror jag är mycket ovanligt, om det ens förekommer.
  • Anonym (EL)
    Anonym skrev 2024-05-06 11:21:50 följande:
    Jag tror inte att någon innerst inne vill ha en styvfamilj. Men är man kär så är man och finns det då ungar med i bilden så har man två val.
    Acceptera eller gå vidare.

    Att aktivt välja styvfamilj tror jag är mycket ovanligt, om det ens förekommer.
    Det lätt att tänka att man inte har gjort några val i livet, att allt bara blev som det blev. Men även att göra passiva val är att göra ett val. 

    Då får man gilla läget. Exet och flickan kommer finnas där för evigt och det är enklast att acceptera läget som du säger. 
Svar på tråden Partner vill inte jag delar bild på son med min mammas dotter