Inlägg från: Anonym (Öppen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Öppen)

    Är dessa vanliga saker att se som potentiella problem innan samt i en relation om man aldrig haft en relation?

    Anonym (OkLevi) skrev 2024-05-06 16:26:35 följande:
    Är dessa vanliga saker att se som potentiella problem innan samt i en relation om man aldrig haft en relation? Att ta initiativ gör att det tolkas som att man gillar för tidigt

    Vara rädd för att den man gillar ska tro att man gillar den för andra saker än man faktiskt gör 

    Vara rädd för att i en relation riskera hamna i en "smekmånad" i början och sedan tappa känslor 

    Vara rädd för att i en relation riskera bli ihop med någon som inte har samma långsiktiga vision

    Vara rädd för att bli ihop med någon som inte är ambitiös och som vill vara beroende av mig

    Vill man nå en relation så måste man våga visa att man gillar den andra, annars når man liksom aldrig fram till en relation. Men vägen dit kan vara små steg med avkänning om den andra är mottaglig.

    Att vara rädd för att bli förblindad av "smekmånad" och att sedan tappa känslor känns rätt onödigt. Förr eller senare så lär man se den andra tydligt och kunna avgöra om det bara var tillfällig attraktion eller om relationen har potential.


    Om man tappar känslorna efter en tids dejting så gör man slut. samma om man upptäcker att den andra har andra värderingar eller planer i livet. Man måste ju lära känna varandra innan man vet alla dessa sakerna. 


    För mig så är detta främmande rädslor. Detta är de lätta delarna. Det som är skrämmande för mig är om jag börjar gilla för mycket och den andra inte gillar mig tillbaka. Att bli ghostad och behandlad dåligt av någon jag tycker om. Men o grunden så är de flesta rädda för saker de sett eller upplevt tidigare, så kanske du ska försöka bena ut varför du är så rädd för dessa sakerna och vad det är som gör att du tror att du inte skulle kunna hantera dom om det skulle infalla.

  • Anonym (Öppen)
    Anonym (OkLevi) skrev 2024-05-06 19:35:41 följande:

    Ja, men det är det som är det jobbiga. Vill inte göra mig sårbar för någon helt utan anledning. 


     


    Jo, men man gillar någon är det jobbigt. Tänk så blir jag ihop med henne på något sätt och sedan förändras det bara snabbt? 


     


    Ja, men det är det som är potentiellt jobbigt. Vill verkligen bli ihop långsiktigt och inte förlora känslorna. 


     


    Jag är redan så van med att folk inte gillar tillbaka så för mig är det typ normen. Är snarare mer rädd för det jag nämnde eller att den jag blir ihop med även ex ställer orimliga krav eller att hon inte känner sig älskad nog ex. 


     


    Så jag borde kolla varför de rädslorna finns? Tror det är mest för jag inte haft flickvän.


    Prova att prata med någon i din omgivning eller en terapeut om dessa tankarna. det låter som du låter dina rädslor hindra dig från att försöka och det hår säkert och bena ut varför du känner så.

    de flesta är rädda för förälskelse och kärlek, men samtidigt är lockelsen så pass stor att man ändå ger sig in i leken.
    Man kommer aldrig ha ett facit på vad som kommer ske i förväg och de flesta går på nitlotter och misslyckas några gånger. man lär sig något av varje försök.


    Vågar man inte visa intimitet med någon så blir det aldrig en relation. Hur fungerar du med vänner, visar du vem du är?

  • Anonym (Öppen)
    Anonym (OkLevi) skrev 2024-05-07 13:39:15 följande:
    Jag vill vara sårbar för den jag blir ihop med, inte tidigare än så. 
    Du blir ju inte ihop med henne om du inte försöker vara sårbar med henne. Du måste helt enkelt försöka bit för bit, annars kommer du och ni inte till det stadiet.

    en bra start är ju att boka in aktiviteter/dejter med den du gillar. Sen kommer ju sårbarheten bit för bit medan ni lär känna varandra.
Svar på tråden Är dessa vanliga saker att se som potentiella problem innan samt i en relation om man aldrig haft en relation?