• UlleGull41

    KRIG

    Så vad tror ni nu allihopa här inne? Idag kom de ut på nyheterna att vi svenskar ska förbereda oss på att de kan bli krig här.

    Är nu förbereda för en eventuell katastrof och vad tror ni? 
    Särskilt frågar jag dem som var helt inställda på att risken inte fans när kriget i Ukraina drog i gång.
    Känner ni er lika säkra idag?

  • Svar på tråden KRIG
  • Gaskarl
    Swedman skrev 2024-01-08 21:26:07 följande:

    Jag som är lite äldre har levt igenom 70 och 80 talets rubriker om "ryssen". Inget nytt under solen. Då var Sverige bättre rustat. Sen kom tiden då Gorbatjov kom till makten och allt lugnade ner sig. I den vevan monterades försvaret ner steg för steg. Nu hände det här med Ukraina och försvaret får plötsligt mer anslag och diverse överstar uttalar sig i media. 
    Med starkare försvar så tvekar en anfallare ge sig på oss så det är väl klokt att öka anslagen eftersom det fortfarande finns dårar i livet som har erövring i tankarna. Det är skamligt att krig ska behöva förekomma i vår tid. Man hade hoppats på att ett mer civiliserat sätt hade vuxit fram.


    Sansat, klokt och sakligt inlägg. Håller med i det du skriver. Vi är antagligen samma generation. 
  • Knegaren78

    Låt kriget komma, jag är redo att offra mitt liv

  • onelifetolive

    Det blir verkligen inget krig. 
    Möjligtvis en och annan false flag operation, för att kunna införa ännu mer kontroll över medborgarna. 

  • Tecum
    Never23 skrev 2024-01-09 06:49:27 följande:

    Jämför du Sverige mer Ukraina? Så dumt herregud😵?💫 Sverige var inte ens med i Sovjetunion så varför skulle Ryssland anfalla Sverige? 


    Tror du på fullt allvar att Sverige kan (eller ska) hållas utanför ett krig när Putin anfaller de baltiska staterna? DET är dumt...
    Och även du måste väl veta att de var ockuperade av Sovjetunionen.
  • Tecum
    Dr Nail skrev 2024-01-09 02:24:07 följande:
    Stoppa vapenhjälpen till Ukraina genom att vända ALLA vapen emot sig. Inklusive Ukrainas. En riktigt avancerad strategi där.

    Shit vad alla är profeter. Om jag hade såna superkrafter, skulle jag använda dem till att dra in feta cash på betting, istället för att sitta här och prata med främlingar om konstiga saker.
    Om du sätter en slant på att det blir fler krig i Europa inom 5-6 år lär oddsen inte ge mer än pengarna tillbaka...

    Nu väntar Putin på att hans kompis Trump ska vinna valet. När Nato så är förlamat av USA:s svek och inre stridigheter gör Putin som han vill. Ett Ukraina utan vapenhjälp utifrån är ett lätt byte. EU behöver sina vapen själva. Det räcker med några smärre operationer från Putin för att fokus ska flyttas från Ukraina.
  • Let it Rain
    Mia448 skrev 2024-01-08 15:07:29 följande:

    Aldrig känt mig säker. Levt under grov ångest hela mitt liv.


    Grav 
  • RaYzLeR
    viktorjohan skrev 2024-01-09 03:07:48 följande:
    Ta dig en titt på kartan. Landvägen genom Finland är det inte särskilt långt. För övrigt har de både drönare och robotsystem som når stora delar av Sverige. Landstigningskapacitet för relativt stora operationer finns också. Gotland torde bli ett mål, där det ligger som ett jättelikt hangarfartyg mitt i Östersjön. Det är väl ingen som säger att det kommer bli krig hos oss. Däremot är risken betydande sedan några år tillbaka. 
    Ja vägen genom Finland kanske inte är så lång. Men jag tror inte att Finland tillåter ryssarna att passera deras gräns. Finland är ju dessutom med i NATO, så jag tror inte att ryssarna vågar.
  • Aniiee
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 17:40:26 följande:
    Ukraina har ett ganska starkt försvar. Enligt global fire power index ligger de på plats 15 i världen. Sverige är på plats 37. 
    Global Firepower index är inte någon tillförlitlig källa på något sett. De tar själva avstånd från sina egna siffror, vilket säger det mesta.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • TvillingmammaVästgöte

    Global fire Power index säger naturligtvis inget exakt, men det kan ge en fingervisning. De som tror att Ukraina är ett svagt land med bönder som militärer misstar sig. Ukraina har 40 miljoner invånare och de började kraftfullt bygga ut sin Armé efter 2014. De har också fått enormt mycket material och även hjälp med utbildning och även underrättelsetjänst från USA och Europa. 

  • TvillingmammaVästgöte

    Ju mer vi bygger upp vårt militära och civila försvar och beredskap, ju snarkare blir vi som land. Ju starkare vi är , det minskar risken att någon skulle attackera eller försöka styra oss genom hot.

  • Astriidlind

    Jag tror precis som ryssarna beskriver det att Sverige drömmer Om ett krig. Varfmör ens gå ut med ett sånt påstående och tända den lågan? Så jävla dumt. Politikerna har aldrig brytt dig om oss människor som bor i landet. Dom gör exakt som dom vill. Men jag är inte ett dugg rädd eller orolig det där är djävulen verk att få en att känna så. Jag följer min herre Jesus Kristus och efter att jag blivit ännu starkare i min tro så känner jag mig så fri . 

  • MR INTUITIV

    Så onödigt att sprida rädsla i vårt samhälle genom att sprida ogrundade påståenden om att Sverige kan anfallas. Särskilt äckligt är det att Kristersson splittrar vårt samhälle genom sina dumma påståenden om invandrare. Fy, vilken dålig regeringen.

  • Less is more

    Jag tror inte heller att kriget kommer. Det är onödigt att skrämma upp barn och folk som redan flytt från krig.

    Samtidigt kommer vi försvara Finland och Baltikum om dessa länder anfalls. Enligt Putins pland står de på tur då de ingick i gamla Tsar-Ryssland eller Sovjetunionen - minns inte vilket han eftersträvar.

    Jag tror mer på terrorism, ryska påverkanskampanjer och ryska spioner som hämtar in information. 

    Jag tror även att ryssarna kommer störa oss rejält på Östersjön. IT-kablar kommer förstöras och sånt.

  • Knegaren78
    MR INTUITIV skrev 2024-01-13 18:25:34 följande:

    Så onödigt att sprida rädsla i vårt samhälle genom att sprida ogrundade påståenden om att Sverige kan anfallas. Särskilt äckligt är det att Kristersson splittrar vårt samhälle genom sina dumma påståenden om invandrare. Fy, vilken dålig regeringen.


     


    en till som tror att  krig aldrig kommer till Sverige 

    Kanske dags att vakna, vi har inte krigat på xxx år 
    Men titta ut i världen alltid nåt krig som pågår, sånna är vi människor och har alltid varit och kommer alltid förbli så .
    Nu kanske kriget kommer om 100, 200 år vem vet, men detta var upp uppvaknande till naiva svenskar inget mer. 


    Förut anföll vi länder, vi kanske gör det om 100år den som lever får se

  • MR INTUITIV
    Knegaren78 skrev 2024-01-13 18:39:23 följande:

     


    en till som tror att  krig aldrig kommer till Sverige 

    Kanske dags att vakna, vi har inte krigat på xxx år 
    Men titta ut i världen alltid nåt krig som pågår, sånna är vi människor och har alltid varit och kommer alltid förbli så .
    Nu kanske kriget kommer om 100, 200 år vem vet, men detta var upp uppvaknande till naiva svenskar inget mer. 


    Förut anföll vi länder, vi kanske gör det om 100år den som lever får se


    Den här regeringen utsätter oss för fara.  Sverige har aldrig haft så dåligt anseende internationellt dom idag. 

    Varför skulle någon anfalla Sverige? 
Svar på tråden KRIG