• Anonym (Källdraken)

    Forskning & Källor

    Man ser ofta hur källor avfärdas, t ex om det är nåt som Aftonbladet har publicerat. De i sin tur fick uppgifterna från undersökningar som andra gjort. Jag har citerat olika källor, i många fall var det forskningsrapporter. Men allt avfärdas och de som är här vet bättre. Jag har själv anklagats för att veta bäst, av de som citerar och länkar till undersökningar och forskningsrapporter.
    Vem avgör vilka källor som man inte bör avfärda, som man bör ta på allvar?
    Det kanske beror vilken användare som citerar källor, hur trovärdiga källorna är?

  • Svar på tråden Forskning & Källor
  • ClumsySmurf
    Anonym (Källdraken) skrev 2024-05-01 08:14:35 följande:
    Kanske är så, ingen aning. Det här hittade jag nu, också från Aftonbladet. Det är inte Aftonbladet som själva forskat, utan en kvinna som heter Cindy Meston. Vad tror vi om henne, är det en klåpare eller är hon en expert i klass med medlemmar här på FL?

    Träna fram en bättre sexlust (aftonbladet.se)
    Cindy Meston är ok men jag litar inte på agtonbladet
    Sammanfattning:
    labs.la.utexas.edu/mestonlab/exercise-and-sexual-arousal-in-women/'
  • Anonym (Noll koll)
    Anonym (Källdraken) skrev 2024-05-01 10:24:29 följande:
    Bara ok? Vilka forskare tycker du är bäst? Gör en 10 i topp-lista.
    Jag är imponerad av Barry Marshall och Robin Warren tex.  
  • Anonym (Källdraken)
    Anonym (Noll koll) skrev 2024-05-01 10:43:10 följande:
    Jag är imponerad av Barry Marshall och Robin Warren tex.  
    Jag gillar Professor Balthazar. 
  • ClumsySmurf
    Anonym (Källdraken) skrev 2024-05-01 10:24:29 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-05-01 10:18:00 följande:
    Cindy Meston är ok men jag litar inte på agtonbladet
    Sammanfattning:
    labs.la.utexas.edu/mestonlab/exercise-and-sexual-arousal-in-women/'
    Bara ok? Vilka forskare tycker du är bäst? Gör en 10 i topp-lista.
    ja, hon är bara ok 😁

    Cindy Meston is a Canadian-American clinical psychologist well-known for her research[1] on the psychophysiology of female sexual arousal. She is a Full Professor of Clinical Psychology at the University of Texas at Austin, Director of the Female Sexual Psychophysiology Laboratory,[2] and author of Why Women Have Sex [3] (with co-author Dr. David M. Buss). In 2016, the BBC, London, England named Meston one of the 100 most influential and inspirational women in the world.[4]


    wikipedia.org/wiki/Cindy_Meston
    vid Michael Buss (born April 14, 1953) is an American evolutionary psychologist at the University of Texas at Austin, researching human sex differences in mate selection. He is considered one of the founders of evolutionary psychology.[1][2][3]
  • Anonym (Var är TRÅDARNA?)

    Jag vill se de trådar där du, och jag citerar "citerat olika källor, i många fall var det forskningsrapporter." Verkar vara många då, så du får leta fram några tycker jag.

  • Anonym (Wtf)

     Vetenskapsjournalister brukar kunna tolka artiklar hyfsat men en genomsnittlig kvällstidningsjournalist har inte den förmågan. Det är sällan dennes jobb utan snarare att fånga läsares intresse oavsett tolkning.

  • Anonym (Q)
    Embla twopointoh skrev 2024-05-01 08:57:30 följande:
    Håller med, men samtidigt har inte alla vana och kunskap nog för att kunna läsa och förstå vad en vetenskaplig artikel verkligen säger. En vetenskaplig artikel är liksom skriven för en publik som är insatt i ämnet.
    Och, bara för att man läser (eller skriver) mycket artiklar, betyder det inte att man nödvändigtvis förstår så värst mycket av artiklar skrivna inom andra områden än ens eget (inte ens abstract och conclusion är alltid lätta att förstå sig på om man inte är insatt i ämnet). .

    Det innebär i praktiken att många människor (de flesta?), faktiskt behöver få innehållet i en artikel "tolkat" av någon som kan. Visst, just journalister kanske man inte alltid kan lita på i detta läge, men det finns även vetenskapligt skolade personer som skriver populärvetenskapligt.

    Därför, när jag lägger med länkar här på FL, är det sällan till vetenskapliga artiklar, utan det brukar bli populärvetenskapligt (kanske inte från kvällsblaskorna, dock).
    Det har du helt rätt i. 
  • klyban

    För det första för en forskning ska bli korrekt, så måste den ha upprepats och fått samma svar även där.


     


    Till exempel COVID-19 vaccinens effektivitet, där en del antivaccers är extremt selektiva med sina källor och vars saker aldrig upprepas och sen i nästa steg så avfärdar dom saker som 15-20 olika länder kommit fram till och vad tex vad den initiala vaccination hade för effekt.
    Och den effekten är ju upprepad då på så många ställen att man kalla ett unisont konsensus.


    Och de som inte gillar detta och antavaccers, de kör då forskning som ingen upprepar och inbillar sig den trumfar allt annat.


     


    Dock när det kommer till en hel del forskning, så är de alldeles för ofta aldrig konfirmerad av andra forskare.
    Så källa forskning har ofta en del problem, dock faktaförnekare så bryr sig inte ens om läsa din länk från början.


    Sen har vi de som källar forskning pga vad som står i rubriken, och sen inte har en susning vad som står i forskningen.
    Jag varit med ett gäng såna källor genom åren, och det blir oerhört komiskt då.


     


    Så en trådvärdig källa är när resultatet blir upprepat, och är det upprepat många ggr, ja, då är det kanske inte skrivit i sten, men bra nära.
    Idag dock kan vem som helst publicera forskning och helt utan ens kunna ett skit om saken, utan de är enbart skapade av antivetenskapen som tex antivaccers och deras desinformation och där dessa "forskningar" är deras verktyg för desinformation.


     


     


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mannen)
    Embla twopointoh skrev 2024-05-01 09:54:23 följande:
    Jag håller inte med. Vetenskapliga artiklar kräver ofta förkunskaper inom det specifika området för att kunna ta till sig av innehållet. Det handlar alltså inte alls om personens intelligens, allmän förståelse för vetenskap och statistik, eller om personen i fråga är öppen och ödmjuk. Försöker man avfärda människor på det viset, anser jag att man inte är speciellt "öppen och ödmjuk" själv.
    Öppen är jag definitivt.

    Ödmjuk? Mer tveksamt.
  • klyban
    Anonym (Mannen) skrev 2024-05-01 09:06:02 följande:
    Jag tycker faktiskt att det är smått pinsamt med folk som avfärdar kvällstidningar bara för att. 

    Och speciellt inte när de hänvisar till forskningen också, för då är de bara ignoranta.


    Men för en del som tror dom saker, och när världen slås samman med att det dom trodde var rätt, var helt fel.
    Så klarar dom inte av att deras världsbild krossas.


    Jag har lärt mig denna grupp de bryr sig inte ens om att läsa artikel, än mindre läsa länkar som går till forskningen.
    Vilket blir rätt lustigt då, då de har en åsikt som saknar saklig grund, och en åsikt utan saklig grund är en åsikt som bara är tyckande och saknar betydelse.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mannen)
    klyban skrev 2024-05-01 18:39:01 följande:

    Och speciellt inte när de hänvisar till forskningen också, för då är de bara ignoranta.


    Men för en del som tror dom saker, och när världen slås samman med att det dom trodde var rätt, var helt fel.
    Så klarar dom inte av att deras världsbild krossas.


    Jag har lärt mig denna grupp de bryr sig inte ens om att läsa artikel, än mindre läsa länkar som går till forskningen.
    Vilket blir rätt lustigt då, då de har en åsikt som saknar saklig grund, och en åsikt utan saklig grund är en åsikt som bara är tyckande och saknar betydelse.


    Tyvärr så saknar den inte betydelse då vi lever i en demokrati.

    Minns att jag en gång var i en diskussion då jag i princip blev idiotförklarad. Ska tilläggas att de fyra jag diskuterade med var bokstavstroende kristna.
  • klyban
    Anonym (Mannen) skrev 2024-05-01 19:09:37 följande:
    Tyvärr så saknar den inte betydelse då vi lever i en demokrati.

    Minns att jag en gång var i en diskussion då jag i princip blev idiotförklarad. Ska tilläggas att de fyra jag diskuterade med var bokstavstroende kristna.
    Visst saknar åsikter som saknar grund i verkligheten betydelse, för när det struntar i fakta så är åsikten bara nonsens och om vi lever i en demokrati eller inte saknar än mer betydelse för detta.

    Religion är just åsikter och ingen fakta eller forskning.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mannen)
    klyban skrev 2024-05-01 20:24:34 följande:
    Visst saknar åsikter som saknar grund i verkligheten betydelse, för när det struntar i fakta så är åsikten bara nonsens och om vi lever i en demokrati eller inte saknar än mer betydelse för detta.

    Religion är just åsikter och ingen fakta eller forskning.
    Hur skulle det sakna betydelse när det skapar och förändrar samhället.

    De flesta krig är baserade åsikter som saknar grund. Men det intressanta är hur många som följer åsikten, oavsett om den är sann eller inte.
  • klyban
    Anonym (Mannen) skrev 2024-05-03 22:21:35 följande:
    Hur skulle det sakna betydelse när det skapar och förändrar samhället.

    De flesta krig är baserade åsikter som saknar grund. Men det intressanta är hur många som följer åsikten, oavsett om den är sann eller inte.

    Nu börjar du prata om annat, för ämnet var forskning och källor och de bevis de medför.
    Och har man en åsikt som saknar saklig grund med forskning eller källor som inte har sin sakliga grund.
    Ja, då har den personen bara en åsikt som helt saknar betydelse för just fakta.


     


    Du måste väl fattat den enkla väl, och att du bara driver med mig?
    Sen sure, när vissa ljuger så lyssnar andra och tror på skiten, och sånt fascinerar mig svårt i hur människor som inte har den intellektuella förmågan att förstå saker och ur de utan reflektion går på det.
    Och sen klarar dom inte av forskning och källor som berättar annat.


    Det är dessa som gör sig betydelselösa för just forskningen, dock är de farliga för samhället då de blir så arga när någon berättar de har fel.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mannen)
    klyban skrev 2024-05-04 12:10:29 följande:

    Nu börjar du prata om annat, för ämnet var forskning och källor och de bevis de medför.
    Och har man en åsikt som saknar saklig grund med forskning eller källor som inte har sin sakliga grund.
    Ja, då har den personen bara en åsikt som helt saknar betydelse för just fakta.


    Du måste väl fattat den enkla väl, och att du bara driver med mig?
    Sen sure, när vissa ljuger så lyssnar andra och tror på skiten, och sånt fascinerar mig svårt i hur människor som inte har den intellektuella förmågan att förstå saker och ur de utan reflektion går på det.
    Och sen klarar dom inte av forskning och källor som berättar annat.


    Det är dessa som gör sig betydelselösa för just forskningen, dock är de farliga för samhället då de blir så arga när någon berättar de har fel.


    Om någon har en åsikt som saknar grund så är det rätt självklart att det saknar betydelse för hur det är i praktiken.
  • klyban
    Anonym (Mannen) skrev 2024-05-04 20:23:42 följande:
    Om någon har en åsikt som saknar grund så är det rätt självklart att det saknar betydelse för hur det är i praktiken.

    Jag vet, nonsens är betydelselöst för fakta.


    Men sure, desinformation har ett syfte att låtsas om fakta inte existerar.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Forskning & Källor