• Bejje

    Elbilar

    Jag har försökt skriva i forumet för "motor" vilket är ganska vagt, men det finns inget intresse för bilar där.

    Mitt intresse är mer för elbilar, kan det passa in i den här delen av forumet annars?

    Vad har ni för syn på elbilar vs bensin och diesel och om ni inte har elbil, men är för klimatet, varför inte? Ja elbilar är dyra, men i andra trådar verkar ju familjer på familjeliv dra in närmare 100k per månad, så det är väl inga problem att köpa en elbil eller?

  • Svar på tråden Elbilar
  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (Gripen) skrev 2024-04-27 00:17:43 följande:

    Diesel och bensin är ju en oljeprodukt som hämtas från andra länder i Sverige (Sverige är då i händerna på oljeprisernas fluktuationer) Det är inte en förnybar produkt heller. Det har du nog fått om bakfoten. Etanol är en förnybar produkt.

    Jag tror att utvecklingen med elmotorer kommer att gå framåt, det sker en övergångsperiod med traditionella bränslen för närvarande. Hybridbilar är ett "symptom" på detta. 

    personligen (om jag nu får fantisera fritt) så tror jag att elbilarna kommer att klå bensinbilarna vad gäller färdlängd per laddning framöver. Jag tror också att bilar kommer att betraktas som infrastruktur där ett vanligt scenario blir att ha ett abonnemang och en självkörande bil finns tillgänglig för att ta dig någonstans (eller leverera varor) de planerar rutten och bildar landsvägståg enligt logistiska algoritmer. Det kanske kommer att finnas varianter beroende på klimatet bilen befinner sig i. I vissa klimat så kanske vätgas passar bäst.


    För övrigt så tror jag att Sverige inte gynnas av att sponsra oljeindustrin och opec länder. Det borde vara en faktor för bensinbilsivrarna kan jag tycka. Sen så är det bara att slänga ett getöga på någon av de större städerna som Peking eller Bombay för att tycka att elbilar är ett bättre alternativ. Jag menar, luften du andas där har en brun kulör. Lokaliserade kraftverken hantera luftföroreningar på ett bättre sätt (iom el)


    Och hur svårt ska det vara att förstå att man kan finna bättre alternativ?
    Jag  är bara ett exempel, jobbar som säljare i över 35 år, åkt 100 mil fram och tillbaka till Malmö på en dag. En tank diesel.
    Hur många laddningar och övernattningar skulle det bli med en elbil?
    Hade ett jobb i Danmark där jag var en gång)kvartal. 80 mil enkel resa. 
    Hur lång tid hade det tagit med batteribil?
    Åker dessutom husvagn på sommaren , har haft en Renault Talisman och en Volvo V60 båda bensin men som båda varit totalt odugliga som dragbilar. .Orkade inget och drog en jävla massa bensin. 
    Diesel och max 6-växlad automat är det dom gäller.
    Passa er för Volvo 4wd - de blir mer bakhjulsdrivna i halka och bli som en gammal 240. VW och Skoda jhr en bättre lösning..
    Går som fan men bromsar lika illa som en tvåhjulsdriven bil. Man sitter längre ut i diket.
  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Fin) skrev 2024-05-01 22:49:15 följande:
    Jag tror också att elbilar är positivt och en del av lösningen, så länge det inte handlar om att var och en ska skaffa egen elbil. Bilpool med elbil skulle jag gärna använda om det fanns på orten jag bor. 

    Om det fanns större utbud av bilpooler skulle man lättare kunna anpassa och köra med liten bil när man bara är en eller två personer i bilen. Där jag bor är det långt kvar till det. 
    Jag tror att i framtiden så har alla ett abonnemang för en transport. Ungefär som ett elabonnemang eller mobilabb. Bilarna kommer att vara autonoma och tillgängliga överallt då de sysslar med andra uppgifter samtidigt. (Som leveranser) De kommer via algoritmer bilda landsvägståg för att göra transporten så effektiv som möjligt. Leveranserna kommer att levereras till inbyggd/ integrerad infrastruktur. Bilarna kommer att serva sig själva och lasta/ lossa/ städas autonomt. Vägar kommer att planeras efter statistiska behov för flottan

    I den mer avlägsna framtiden så kommer bilarna att behöva ett nytt batteri med påfyllning (eller eget kraftverk) betydligt mer sällan, kanske årsbasis.

     Det tror jag.
  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-05-01 23:57:44 följande:
    Och hur svårt ska det vara att förstå att man kan finna bättre alternativ?
    Jag  är bara ett exempel, jobbar som säljare i över 35 år, åkt 100 mil fram och tillbaka till Malmö på en dag. En tank diesel.
    Hur många laddningar och övernattningar skulle det bli med en elbil?
    Hade ett jobb i Danmark där jag var en gång)kvartal. 80 mil enkel resa. 
    Hur lång tid hade det tagit med batteribil?
    Åker dessutom husvagn på sommaren , har haft en Renault Talisman och en Volvo V60 båda bensin men som båda varit totalt odugliga som dragbilar. .Orkade inget och drog en jävla massa bensin. 
    Diesel och max 6-växlad automat är det dom gäller.
    Passa er för Volvo 4wd - de blir mer bakhjulsdrivna i halka och bli som en gammal 240. VW och Skoda jhr en bättre lösning..
    Går som fan men bromsar lika illa som en tvåhjulsdriven bil. Man sitter längre ut i diket.
    Som sagt, hybridbilar är ett symptom på en flotta som är på väg att uppdateras teknikmässigt. Förbränningsmotorn tillhör det förgångna. Har själv bensinbil, ställer jag in den i garaget så stinker allt, lukten tar sig in i huset. har en batterigräsklippare (med samma sorts batteri som för skruvdragare) den stinker inte ett jota. Bensingräsklipparen stinker.

    Sverige har alla förutsättningar för att ligga i framkant med den här tekniken.
  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (Gripen) skrev 2024-05-02 00:08:15 följande:
    Som sagt, hybridbilar är ett symptom på en flotta som är på väg att uppdateras teknikmässigt. Förbränningsmotorn tillhör det förgångna. Har själv bensinbil, ställer jag in den i garaget så stinker allt, lukten tar sig in i huset. har en batterigräsklippare (med samma sorts batteri som för skruvdragare) den stinker inte ett jota. Bensingräsklipparen stinker.

    Sverige har alla förutsättningar för att ligga i framkant med den här tekniken.
    Och för oss som åker typ 7000 mil om året i tjänsten? Dessutom drar släp med last, eller åker husvagn på sommaren. Kan förstå att jag problematiserar men verkligheten gäller inre bara dig.
  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-05-02 00:12:52 följande:
    Och för oss som åker typ 7000 mil om året i tjänsten? Dessutom drar släp med last, eller åker husvagn på sommaren. Kan förstå att jag problematiserar men verkligheten gäller inre bara dig.
    Använd din bensinare om du vill det. Det är ändå gammal teknik. Finns knappt någon som värmer upp kåken med olja längre. bilflottan kommer att vandra samma väg. Du väljer att sponsra Opec länderna. Varför inte välja något som produceras i Sverige i stället? Biogas? Dollarn ligger på 11 spänn nuförtiden. Sverige ligger i nävarna på andras valutakurser genom att ffa ha en bensindriven flotta.
  • Anonym (Stealth)

    Vi har haft elbil som enda bil i 5 år nu. Ingen av oss kör bil till jobbet, så i vardagen använder vi den för att köra till träning, ta en tur till Ikea, storhandla etc. Det absolut bästa är att vi har en laddare i garaget, så bilen är alltid "tankad". Man behöver aldrig hamna i situationen att man bara ska ta en snabb sväng någonstans, och gärna har lite bråttom, och så börjar den %$#&%% bränslelampan blinka. Det är ett stressmoment mindre. 

    Ca 1 gång varannan månad åker vi till släkten. Det är ca 30 mil motorväg, och startar vi med 90% laddning så behöver vi ladda i runt 15-20 minuter på vägen, för att komma fram med viss marginal. Med barn i bilen är den pausen i kortaste laget, så det förlänger på inget vis restiden. 

    Bilen var 1 år när vi köpte den och batteriet har inte försämrats märkbart på 6 år, så det är inget vi oroar oss för. 

    Vi är inga extrema "miljömuppar" men det är klart att miljöhänsyn var en aspekt när vi valde att köpa elbil. Lägre kostnader för "drivstoff" var en annan. Lägre motorljud en tredje, och vi är tekniknördar så givetvis spelade det in att vara tidigt ute med ny, cool teknik. 

  • Anonym (Tesla)
    Anonym (Funkar inte) skrev 2024-05-01 23:57:44 följande:
    Och hur svårt ska det vara att förstå att man kan finna bättre alternativ?
    Jag  är bara ett exempel, jobbar som säljare i över 35 år, åkt 100 mil fram och tillbaka till Malmö på en dag. En tank diesel.
    Hur många laddningar och övernattningar skulle det bli med en elbil?
    Hade ett jobb i Danmark där jag var en gång)kvartal. 80 mil enkel resa. 
    Hur lång tid hade det tagit med batteribil?
    Åker dessutom husvagn på sommaren , har haft en Renault Talisman och en Volvo V60 båda bensin men som båda varit totalt odugliga som dragbilar. .Orkade inget och drog en jävla massa bensin. 
    Diesel och max 6-växlad automat är det dom gäller.
    Passa er för Volvo 4wd - de blir mer bakhjulsdrivna i halka och bli som en gammal 240. VW och Skoda jhr en bättre lösning..
    Går som fan men bromsar lika illa som en tvåhjulsdriven bil. Man sitter längre ut i diket.
    100 mil, ca 9 timmar med en Tesla inkluderat laddning. 
  • Anonym (Tesla)
    Anonym (Tesla) skrev 2024-05-02 01:22:33 följande:
    100 mil, ca 9 timmar med en Tesla inkluderat laddning. 
    Det blev fel, ca 11 timmar. 
  • Rataxes

    Jag kommer säkert att skaffa en elbil. Någon gång i framtiden. 

    Men som det är idag ser jag ingen vits med att köpa en svindyr bil som är svindyr att försäkra och som inte uppfyller mina/våra behov. Har noll intresse av att binda upp flera hundra tusen i en batteribil, eller teckna ett dyrt och osäkert leasingavtal. Har räknat på totalekonomin och det är billigare att köra med våra bensin/E85/dieselbilar. Alla med V8.


    Socialism bygger på avundsjuka och hat.
  • Anonym (Söndagsbilist)

    Absolut blir det en elbil i framtiden men priset är högt. Nyfiken på begagnat men beror på hur länge batterierna klarar sig.

Svar på tråden Elbilar