• Bejje

    Elbilar

    Jag har försökt skriva i forumet för "motor" vilket är ganska vagt, men det finns inget intresse för bilar där.

    Mitt intresse är mer för elbilar, kan det passa in i den här delen av forumet annars?

    Vad har ni för syn på elbilar vs bensin och diesel och om ni inte har elbil, men är för klimatet, varför inte? Ja elbilar är dyra, men i andra trådar verkar ju familjer på familjeliv dra in närmare 100k per månad, så det är väl inga problem att köpa en elbil eller?

  • Svar på tråden Elbilar
  • nattuw
    Bejje skrev 2023-09-20 20:10:47 följande:
    Elbilar

    Jag har försökt skriva i forumet för "motor" vilket är ganska vagt, men det finns inget intresse för bilar där.

    Mitt intresse är mer för elbilar, kan det passa in i den här delen av forumet annars?

    Vad har ni för syn på elbilar vs bensin och diesel och om ni inte har elbil, men är för klimatet, varför inte? Ja elbilar är dyra, men i andra trådar verkar ju familjer på familjeliv dra in närmare 100k per månad, så det är väl inga problem att köpa en elbil eller?


    Elbilar är av allt att döma inte bättre för miljön än andra bilar om man räknar över livscykeln. Det krävs mycket energi och naturresurser innan elbilen står på din parkering och livslängden är av allt att döma kortare än för fossilbilar. Dels på grund av att elbilarna fortfarande är i en utvecklingsfas och dels för att batterierna är så ohemult dyra att det skrämmer bort andrahandsköpare.

    Sedan finns det en politisk risk eftersom vi inte vet hur elbilar kommer att beskattas eller hur politiska beslut kommer att påverka framtidens elmarknad.

    Det område där jag tror elbilar kan komma bäst till sin rätt är som pendlarfordon och för leveranser i urbana miljöer. Det av två orsaker. För det första minskar utsläppen i städerna och därmed även risken för smog och andra hälsoproblem kopplade till avgaser från fossildrivna bilar. Den andra orsaken är att elbilar är tystare och skulle kunna leda till en bättre ljudmiljö i städerna.
  • Anonym (Man)
    Hobgoblin skrev 2023-09-20 21:57:35 följande:

    Åka typ 100 mil med husvagn på B-kort? Elbil går ju fetbort även med utökar b-kort?
    Ge mig en riktig diesel i stället.


    Hur ofta har du det behovet undrar man ju? Kan ju knappast vara vanligt.
  • Anonym (Gripen)
    nattuw skrev 2024-05-02 11:00:42 följande:
    Elbilar är av allt att döma inte bättre för miljön än andra bilar om man räknar över livscykeln. Det krävs mycket energi och naturresurser innan elbilen står på din parkering och livslängden är av allt att döma kortare än för fossilbilar. Dels på grund av att elbilarna fortfarande är i en utvecklingsfas och dels för att batterierna är så ohemult dyra att det skrämmer bort andrahandsköpare.

    Sedan finns det en politisk risk eftersom vi inte vet hur elbilar kommer att beskattas eller hur politiska beslut kommer att påverka framtidens elmarknad.

    Det område där jag tror elbilar kan komma bäst till sin rätt är som pendlarfordon och för leveranser i urbana miljöer. Det av två orsaker. För det första minskar utsläppen i städerna och därmed även risken för smog och andra hälsoproblem kopplade till avgaser från fossildrivna bilar. Den andra orsaken är att elbilar är tystare och skulle kunna leda till en bättre ljudmiljö i städerna.
    Är inte opec länderna en faktor? Att sverige inte innehar olja som naturresurs, är helt i händerna på andra länders valutafluktuationer? Hur elbilen ska beskattas är ändå en piss i Mississippi i jämförelse. Som jag berättade tidigare, dollarn kostar 11 spänn nuförtiden.
  • Anonym (Kia Ev6)

    Jag kör en Kia Ev6 Gt Line. Den är 4-hjulsderiven och gör 0-100 på 4 sek. En rolig bil att köra och på autobahn hade jag sjukt skoj när jag rastade de tyska "sportbilarna" för ingen av de jag mötte där och då kunde accelerera så snabbt som min el bil. Det var lite kul men det är inte därför jag valde den bilen.

    Att dra med den är inga problem. Ja, förbrukningen ökar men den ORKAR. 

    Jag har tältat i det fria ett par gånger och då kunnat ladda telefon och använda el från bilen till det som jag har behövt. Smidigt!!
    När det var strömavbrott i vårt kvarter en gång gick det ingen nöd på oss. Vi kopplade in ett element, några lampor och en liten induksitonshäll (med 1 platta) för att fixa middagen. Allt med tack av vår bil. 

    Det har blivit x antal långa turer med familjen och det var inga problem. Vi hinner inte fika färdigt innan bilen har laddat klart!

    Men det roligaste var när jag skulle köra tonåringar till en tävling. 66 mil var turen på. Det skulle bli en laddning. Den hade jag planerat in till 11.30 så att vi skulle kunna käka lunch samtidigt. Och just 11.30 för ju närmare kl 12 desto fler som vill ladda och jag var inte sugen på att stå i kö. Snabbladdningen tog exakt 17 min. Tonåringarna hann inte äta färdigt!

    En annan tränare från klubben körde samtidigt som mig och skrattade att med elbillen skulle det ta sååå lång tid. 
    Vi rullade in till tävlingen SAMTIDIGT!
    Då hade jag ändå fått göra två toalettstopp och en "vi har ont i ryggen, vi måste röra på oss" stopp UTÖVER laddningen. Och nej, jag kör inte för fort. Håller mig ganska hyfsat till hastighetsbegränsningen. 

    Förr hade jag och gubben inga problem att sträckköra Barcelona-Malmö. Men det är inget vi hade gjort frivilligt idag. Visst, vi stannade för att tanka och äta men nej inga såna turer igen. Med åren har man blivit klokare. Det är så korkat att sträckköra så långa sträckor. Att folk skryter med det är för mig en gåta. Det är inget att skryta med. 

    Visst är bilen dyr i inköp. Men när pendlingen gick på en 3 000 kr för dirvmeldet så var det lagom så roligt. Numera kostar min mans pendling oss strax under 1000 i månaden.

  • felix le chat

    Åkte el bil tor Stockholm-Sundsvall

    Laddade för 1400 kr för dom 75 milen som det blev.

    Hade jag kört en diesel eller bensinare hade det kostat 7-800 kr och
    gått mycket fortare.

  • Anonym (Mysigt susande elbil)

    Att dra enstaka exempel på när elbil är dyrare på distanskörning är inte så svårt.

    Jag hade elbil under ett år, ca 2000 mil och den var fantastiskt att köra. Hade jag haft behov av en jobbpendlarbil hade jag lätt behållit den. Det är naturligvis mycket billigare att ladda hemma och kan göras under natten.

    Jag körde elbilen Sthlm-södra Skåne fyra gånger under året med elbilen. Med rätt kontrakt blev det inte dyrare än en dieselbil. Pauserna blev dock längre och det behövdes planeras mer.

  • Anonym (Funkar inte)

    1 400 spänn! WTF?? Kan det verkligen vara möjligt? Låter ju helt sjukt. 
    Hade för några år sedan en Skoda Superb diesel med automat. Den låg på långresa ner mot 0,43 - 0,46 utan problem.
    Är ju en viss skillnad i drivmedelskostnad..... 

  • Anonym (Fjj)

    Skiter i miljön så kommer köra fossil så länge de går.
    Men smutsigare att köra el egentligen om man ser hur mycket miljöpåverkan för att ta fram en el bil vc fossil 
    Men kör mer än 10000 per år så har inte tid att stå stilla och ladda 
    Mycket bil i jobbet och privat 

    Sen ska batterier tas han om efteråt, men miljömuppar ser bara bilen på rull och inte framställa skiten 😂😂

  • Anonym (Gripen)
    Anonym (Fjj) skrev 2024-05-02 15:44:33 följande:

    Skiter i miljön så kommer köra fossil så länge de går.
    Men smutsigare att köra el egentligen om man ser hur mycket miljöpåverkan för att ta fram en el bil vc fossil 
    Men kör mer än 10000 per år så har inte tid att stå stilla och ladda 
    Mycket bil i jobbet och privat 

    Sen ska batterier tas han om efteråt, men miljömuppar ser bara bilen på rull och inte framställa skiten 😂😂


    Du väljer att köra fossilt för att du tänker på miljön? Är inte oljan en faktor? (tänker på oljan som är en avsaknad naturresurs, Sverige i händerna på Opec länderna, Sverige i händerna på andras valutafluktuationer?)
  • Anonym (Kia Ev6)
    felix le chat skrev 2024-05-02 15:20:08 följande:

    Åkte el bil tor Stockholm-Sundsvall

    Laddade för 1400 kr för dom 75 milen som det blev.

    Hade jag kört en diesel eller bensinare hade det kostat 7-800 kr och
    gått mycket fortare.


    Var hittade du så dyra laddställen??
Svar på tråden Elbilar