• Gelas1

    Drömmer om att vara hemmfru

    Jag drömmer om att vara hemmafru!!!
    Jag hade älskat att ta hand om hem och hushåll, samt barn och min man när han kommer hem efter jobbet..

    Finns det män därute som hade velat i en liknande relation 2024 eller är allt 50/50??

  • Svar på tråden Drömmer om att vara hemmfru
  • Anonym (Söker också gentleman)
    Anonym (E) skrev 2024-04-26 13:42:53 följande:

    Men man kan ju plocka russinen ur kakan. Gör om gör rätt, så att säga. Vi vet att det blev en kvinnofälla där dagens kvinnliga pensionärer är stora förlorare. Vad händer om vi som är yngre idag ser till att ordna med sparande till pensionen, så vi och männen har samma villkor i familjen? OM man nu vill vara hemma och sköta om familjen.Jag tror även att fler kvinnor idag (även de som vill vara hemmafruar) både har möjlighet och ser värdet i att göra sådant som är utvecklande för en själv. Gå kurser, ha hobbys, vara involverade i föreningar osv. Där får man ju både erfarenhet, ett kontaktnät och social stimulans på ett annat sätt än förr. 


    De flesta jag känner till som vill leva sådant liv konsumerar inte heller sådant du rabblar upp utan lever snarare "landsbygdsromantik", med hemlagad mat med egenodlade grönsaker, barn som kan springa runt på gården och leka fritt (ingen dyr lägenhet i stan), absolut inga akrylnaglar, restaurangsbesök osv.. Allt det där ser jag mer yngre, barnlösa influencers framför mig och det är inte riktigt dom jag sett prata om hemmafru och familjeliv? Antagligen lever jag i en helt annan bubbla och jag håller med dig om att den där konsumtionen inte är bra. 


    Precis 👏👏 Från min personliga erfarenhet när jag jobbade mådde jag jättedåligt och kände mig väldigt ensam eftersom jag inte hann göra något annat än att arbeta. Nu har jag varit hemma under en längre tid och mår jättebra. Jag känner mig inte ensam längre och jag har mer tid att göra det jag tycker om.
  • Anonym (Nonym)
    Anonym (E) skrev 2024-04-26 13:42:53 följande:

    Men man kan ju plocka russinen ur kakan. Gör om gör rätt, så att säga. Vi vet att det blev en kvinnofälla där dagens kvinnliga pensionärer är stora förlorare. Vad händer om vi som är yngre idag ser till att ordna med sparande till pensionen, så vi och männen har samma villkor i familjen? OM man nu vill vara hemma och sköta om familjen.Jag tror även att fler kvinnor idag (även de som vill vara hemmafruar) både har möjlighet och ser värdet i att göra sådant som är utvecklande för en själv. Gå kurser, ha hobbys, vara involverade i föreningar osv. Där får man ju både erfarenhet, ett kontaktnät och social stimulans på ett annat sätt än förr. 


    De flesta jag känner till som vill leva sådant liv konsumerar inte heller sådant du rabblar upp utan lever snarare "landsbygdsromantik", med hemlagad mat med egenodlade grönsaker, barn som kan springa runt på gården och leka fritt (ingen dyr lägenhet i stan), absolut inga akrylnaglar, restaurangsbesök osv.. Allt det där ser jag mer yngre, barnlösa influencers framför mig och det är inte riktigt dom jag sett prata om hemmafru och familjeliv? Antagligen lever jag i en helt annan bubbla och jag håller med dig om att den där konsumtionen inte är bra. 


    Nu pratade jag om den generella stressen i samhället som ger ett behov att tjäna mer pengar och därmed jobba mer.

    Ang det första stycket så absolut, men då är det ju en fråga om vad hemmafrulivet tillåter. Om mannen ska tjäna in allt och därmed arbetar väldigt mycket, arbetsresor, borta kvällar och helger, kan ju det ge att frun faktiskt inte har sådär mkt tid över för egna hobbys. 
  • Anonym (Ja)

    Ja, jag hade gärna varit hemmafru. Hade fixat hemmet galant och jag älskar att umgås med vänner och familj. Tränat, lagat bra bra och gjort fint hemma. Skulle dessutom vilja hitta på fler saker med min man. 

    Men jag är då 50 och tycker att jag gjort mitt i arbetslivet. Tyvärr har jag inte varit  så karriärinriktad och utåtriktad som man bör vara därute.  Dessutom flumexamen. Nej, jag gjorde en dålig karriärplanering som ung, eller snarare, ingen alls.

    Helst hade jag varit rik själv så att jag hade  kunnat gå i pension tidigare..men mitt sparande är inte riktigt där än om.mågonsin.

    Fadt när jag var yngre ville jag inte vara hemmafru - då älskade jag arbetslivet.

  • Anonym (Ja)

    Dessa stavfel, när man skriver på mobil. Synd att man inte kan redigera texten här på familjeliv.

  • Anonym (E)
    Anonym (Sverige är sämst) skrev 2024-04-26 14:07:42 följande:
    Fast det där med kvinnofälla och pension är inte sant längre, det är något som folk fortsätter att rapa upp utan att ha tagit reda på hur det verkligen ligger till. Sanningen (efter den senaste höjningen av garantipensionen) är att majoriteten av alla pensionärer får garantipension idag, och detta blir alltså samma antal kronor för samtliga av dem. Hur stor del som består av egen-intjänad pension och hur stor del som fylls upp till normen med skattepengar gör ju ingen skillnad för den enskilda pensionären. Och till detta kommer ett saftigt bostadstillägg om man är ensamstående.

    (Enda gången det gör skillnad hur mycket egen-intjänad och hur mycket garantipension man har, är om man hade tänkt flytta utomlands som pensionär, för det går inte längre att ta med sig garantipensionen. Utan då kan man bara ta med sig den intjänade pensionen, och man får såklart inget bostadstillägg heller.)

    Det är även så, att för väldigt många kvinnor lönar det sig inte att ha arbetat heltid hela livet, för det enda som händer då är att de får så hög egenintjänad pension att bostadstillägget bortfaller. MED bostadstillägget hade de fått ut exakt samma antal kronor i handen - och sluppit offra sina barn genom att lämna bort dem när de var små, och själva slita halvt ihjäl sig med dubbelarbete under småbarnsåren. Jag känner flera äldre kvinnor som känner sig lurade: de gick som nyblivna mammor på det där budskapet att man måste tänka på pensionen och därför fortsätta arbeta heltid, men i verkligheten tjänar de inget på det nu som pensionärer. Det ger en stor bitterhet.
    Ja, jag har ett sådant exempel i familjen. Min mamma har jobbat sedan hon var 16 år, aldrig varit arbetslös. Ofta jobbade hon helger, storhelger och på våra lov. Nu när jag har barn jobbar hon fortfarande så mycket att hon aldrig hinner hälsa på oss. Hon har missat mitt ena barns dop och hade inte vi hälsat på henne så hade hon nog bara träffat mina barn ett par gånger. (äldsta är 5 år) Vi pratade pension nyligen och hennes är pinsamt dålig! Inte värt allt hon offrade familjen för. 
    Anonym (Nonym) skrev 2024-04-26 14:20:54 följande:
    Nu pratade jag om den generella stressen i samhället som ger ett behov att tjäna mer pengar och därmed jobba mer.

    Ang det första stycket så absolut, men då är det ju en fråga om vad hemmafrulivet tillåter. Om mannen ska tjäna in allt och därmed arbetar väldigt mycket, arbetsresor, borta kvällar och helger, kan ju det ge att frun faktiskt inte har sådär mkt tid över för egna hobbys. 
    Ah, jag förstår. Jag läste det lite fel. Du har ju verkligen helt rätt i det. Det är en otrolig press gällande vad som är normalt och vad som generellt förväntas. Kanske märks det av lite mindre här på landet, men samhället är ju verkligen uppbyggt på konsumtion och där krävs det ju två arbetande i hushållet för att det ska gå runt. Förhoppningsvis slår det tillbaka så trenden vänder snart, för som du säger tror jag många hade tjänat på att båda får mer tid med familjen, inte bara mammorna. 
  • Anonym (E)

    Det här tror jag är en anledning till att många kvinnor blir utbrända. Många män missar hälften av alla sysslor som behöver göras och tror att resten gör sig själv. 


    baambaam skrev 2024-04-26 15:46:47 följande:
    Jag är en man och vill ha 50/50. Jag kan känna att jag vill också träffa mina barn och inte vara på ett jobb 12 timmar från måndag till söndag. Sen förstår jag inte riktigt vad man ska göra hemma? diska gör maskinen, tvätta behöver man inte göra varje dag. det gäller ju städning också. lita pocka undan möjligtvis. Förbereda maten behöver man väl inte 8 timmar på sig. Barnen är ju i skolan.... 

    Har du barn? Hur mycket gör du hemma idag? Och är man hemmafru är det ju ofta för att man har små barn man vill vara hemma mer med. Jag har två, visserligen ganska små barn men här går tvättmaskinen varje dag. Det är alltid tvätt som ska tvättas, hängas på tork, plockas ner från torkställningen och sorteras. Diskmaskinen ska fyllas och tömmas. Är familjen hemma så blir det på något sätt kaos i köket på 5 minuter oavsett hur nyligen jag plockade eller torkade bord/bänkar. Jag vet inte hur många gånger jag behöver dammsuga och torka golv. Oavsett hur nyligen jag gjort det så är det grisigt två sekunder senare. Har jag precis dammsugit så lovar jag att barnen springer in och vänder en stövel med grus upp och ner över golvet. Det ligger alltid leksaker överallt. Blommor ska vattnas, ibland planteras om. Det ska lagas frukost, (lunch), middag och mellanmål. Det ska plockas undan efter detta. Mat ska planeras och handlas. Vi lagar mycket från grunden, bakar bröd osv och det tar sin lilla tid, även om man ofta kan multitaska. Det ska gås ut med sopor, vilket är ett mindre projekt när man sopsorterar. Detta ska även köras till återvinningen. Fönster ska putsas. Just nu är det små ketschuphänder på köksfönstret och då tog jag ändå en fönsterputsrunda nu i veckan. Toaletterna ska städas. Dvs toalettstol, handfat, spegel, duschen (inkl avlopp). Det ska inte göras typ en gång i månaden och mitt ex som viftade med toaborsten och sa "den här kan vi väl slänga för den använder man ju ändå aldrig" har fel.. Det är massor av saker som ska planeras gällande barnen och högtider. Utflykter, födelsedagar, midsommar mm - bjuda, planera, laga matt, baka osv (presentlistor, julklappslistor och gud vet vad till hela släkten) Det ska ordnas kläder inför varje ny årstid och det ska alltid finnas i rätt storlek. Sedan är det tandläkarbesök, bvc, utvecklingssamtal och lappar som ska lämnas in till förskolan. Det ska skjutsas till aktiviteter och det blir antagligen värre ju äldre barnen blir. Djuren ska ha mat, vaccin, veterinärbesök osv. Och så har vi ju trädgården, odlar man mycket, har höns och lite så så kan det vara ett heltidsprojekt bara det... Jag skulle kunna fortsätta bra mycket längre ..


    Har man inga barn hemma och bor i lägenhet är det ju en annan femma, men då är det kanske inte det typiska "hemmafrulivet" heller?  


     

  • Anonym (Nonym)
    Anonym (E) skrev 2024-04-26 15:09:37 följande:
    Ja, jag har ett sådant exempel i familjen. Min mamma har jobbat sedan hon var 16 år, aldrig varit arbetslös. Ofta jobbade hon helger, storhelger och på våra lov. Nu när jag har barn jobbar hon fortfarande så mycket att hon aldrig hinner hälsa på oss. Hon har missat mitt ena barns dop och hade inte vi hälsat på henne så hade hon nog bara träffat mina barn ett par gånger. (äldsta är 5 år) Vi pratade pension nyligen och hennes är pinsamt dålig! Inte värt allt hon offrade familjen för. 
    Anonym (Nonym) skrev 2024-04-26 14:20:54 följande:
    Nu pratade jag om den generella stressen i samhället som ger ett behov att tjäna mer pengar och därmed jobba mer.

    Ang det första stycket så absolut, men då är det ju en fråga om vad hemmafrulivet tillåter. Om mannen ska tjäna in allt och därmed arbetar väldigt mycket, arbetsresor, borta kvällar och helger, kan ju det ge att frun faktiskt inte har sådär mkt tid över för egna hobbys. 
    Ah, jag förstår. Jag läste det lite fel. Du har ju verkligen helt rätt i det. Det är en otrolig press gällande vad som är normalt och vad som generellt förväntas. Kanske märks det av lite mindre här på landet, men samhället är ju verkligen uppbyggt på konsumtion och där krävs det ju två arbetande i hushållet för att det ska gå runt. Förhoppningsvis slår det tillbaka så trenden vänder snart, för som du säger tror jag många hade tjänat på att båda får mer tid med familjen, inte bara mammorna. 
    Jo det är galet vad som blivit normen. Vi åkte typ på min första flygresa när jag var 12 år som barn och då hade mina föräldrar sparat i flera år, verkligen dragit in på precis allt för att få ihop till EN flygresa med familjen.

    Idag åker ju folk flera gånger om året så, plus renoverar om och ska styla sig som kändisar. Allt måste också vara högklass, ska man fjällvandra ska det vara tält för 10000 kr och utrustning för det dubbla. Skidsemester för 20-30000 kr. Barnen ska ha kläder för nypriser som är dyrare än jag nånsin köpt en jacka för. Allt är liksom på något vis att man ska ha elitversionen av det. Och det går ju inte om man inte just har pengarna. Så antingen lånar man och måste jobba för att betala av, eller så måste man jobba sjukt mkt för att ha råd.
  • Anonym (Sverige är sämst)
    Anonym (E) skrev 2024-04-26 15:09:37 följande:
    Ja, jag har ett sådant exempel i familjen. Min mamma har jobbat sedan hon var 16 år, aldrig varit arbetslös. Ofta jobbade hon helger, storhelger och på våra lov. Nu när jag har barn jobbar hon fortfarande så mycket att hon aldrig hinner hälsa på oss. Hon har missat mitt ena barns dop och hade inte vi hälsat på henne så hade hon nog bara träffat mina barn ett par gånger. (äldsta är 5 år) Vi pratade pension nyligen och hennes är pinsamt dålig! Inte värt allt hon offrade familjen för. 
    Anonym (Nonym) skrev 2024-04-26 14:20:54 följande:
    Nu pratade jag om den generella stressen i samhället som ger ett behov att tjäna mer pengar och därmed jobba mer.

    Ang det första stycket så absolut, men då är det ju en fråga om vad hemmafrulivet tillåter. Om mannen ska tjäna in allt och därmed arbetar väldigt mycket, arbetsresor, borta kvällar och helger, kan ju det ge att frun faktiskt inte har sådär mkt tid över för egna hobbys. 
    Ah, jag förstår. Jag läste det lite fel. Du har ju verkligen helt rätt i det. Det är en otrolig press gällande vad som är normalt och vad som generellt förväntas. Kanske märks det av lite mindre här på landet, men samhället är ju verkligen uppbyggt på konsumtion och där krävs det ju två arbetande i hushållet för att det ska gå runt. Förhoppningsvis slår det tillbaka så trenden vänder snart, för som du säger tror jag många hade tjänat på att båda får mer tid med familjen, inte bara mammorna. 
    Ja, ska det löna sig ekonomiskt som pensionär att arbeta heltid hela livet, så måste man vara högavlönad. (Jag vet inte exakt var brytpunkten går, men det handlar i alla fall om sådana inkomster som ytterst få kvinnor har.) Och dessutom finns det andra värden än de rent ekonomiska. Att inte hinna och orka med sina barn och barnbarn är ju inte klokt - vad är det för liv?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    baambaam skrev 2024-04-26 15:46:47 följande:
    Jag är en man och vill ha 50/50. Jag kan känna att jag vill också träffa mina barn och inte vara på ett jobb 12 timmar från måndag till söndag. Sen förstår jag inte riktigt vad man ska göra hemma? diska gör maskinen, tvätta behöver man inte göra varje dag. det gäller ju städning också. lita pocka undan möjligtvis. Förbereda maten behöver man väl inte 8 timmar på sig. Barnen är ju i skolan.... 
    Som jag skrev ovan, jag förstår inte heller varför så många tror att män vill jobba mycket samt knappt träffa sina barn?

    I relationer där kvinnan är hemmafru på heltid, jobbar mannen ofta väldigt mycket.

    Att svenska män oftast inte vill stå för hela försörjningen, framställs av hemmafru-förespråkare som något dåligt. När det i själva verket är något bra! Inte minst för bådas kontakt med barnen.

    Exakt hur man delar upp det, är upp till varje par. Men att kalla män som vill vara hemma med sina barn för snåla och omanliga, är bara trashigt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-26 14:05:55 följande:

    En annan tanke till er som förespråkar hemmafru-liv, som jag tycker att ni ska fundera på.

    Tror ni att män alltid vill jobba? Framför allt jobba så mycket som krävs om familjen ska leva på bara hans inkomst. Känna den pressen. Knappt se sina barn?

    I sådana här trådar pratas ofta bara om vad kvinnor vill eller inte vill. Min man hade gärna jobbat mindre under småbarnsåren. Han gillar sitt jobb, precis som jag gillar mitt. Men det ÄR tufft ibland att rodda både jobb och hem och barn. ÄVEN om man hjälps åt.

    Det finns par där båda går ner i tid under småbarnsåren, för att få mer tid för familjen. Vi gjorde inte det och ibland ångrar jag det. Vi hade haft råd med det, och pengar är inte allt.

    Hade vi gjort det, hade det också främst varit för FAMILJENS skull. Inte för vår egen skull, som ibland kritiseras i dessa trådar. Att moderna jämställda par är så individualistiska. 

    Varför är det mindre egoistiskt och mer manligt att jobba mer för att dra in mer pengar till familjen, än att jobba mindre för att få mer tid för sina barn? Förutsatt förstås att det går ihop ekonomiskt. 


    Varför måste båda gå ner i tid? Det är ofta bättre att en går ner till åttio procent än att båda gå ner till 90%. Jobbar man 80% är det mer tydligt att arbetsuppgifter måste anpassas, 90% är ju nästan heltid tycker man på jobbet. Få har råd med att båda jobbar 80%.


    Jag förstår inte vitsen med att båda måste jobba exakt lika mycket, det verkar vara någon jämställdshetside som är jätteviktig för många , båda måste gå ner i tid om det skall deltidsjobbas. Mannen vill oftast inte jobba deltid, och då skall inte kvinnan heller göra det och då får barnen gå längre dagar.

    För mig var det självklart att jobba 80% och min man jobbade 100% . För mig var det mycket viktigare att hämta barnen tidigt än det var för min man. Han hade inga synpunkter på om jag ville gå ner i tid och hämta tidigare , men om jag inte gjort det hade han inte gått ner i tid utan barnen hade fått längre dagar. 


    Vi har gemensam ekonomi och statlig pension kompenseras tills barnen är fyra år. 

Svar på tråden Drömmer om att vara hemmfru