• hemlis

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9

    Startar en ny tråd för oss med mycket extraslag på hjärtat

    Jag startade tråden för ca 22 mån sedan, då hade jag precis fött mitt tredje barn och fick plötsligt hur mycket extraslag som helst på hjärtat.
    Jag åkte till akuten vettskrämd med mitt nyfödda barn, jag hade ca 20 extraslag per minut då och dom tog massor av prover.
    Jag har nu träffat fler hjärtspeciallister och fått göra mycket undersökningar, jag har ofarliga extraslag.
    Det har tagit lång tid för mig att må bättre psykiskt bra trots alla extraslag som jag fortfarande ofta har.

    Jag märkte när jag startade den förra tråden att jag inte var ensam, det var så skönt.
    Nu hoppas jag att alla ni gamla hittar hit och även nya förstås!

  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9
  • pågmamman

    snartvår: absolut låter som samma som jag har - men jag har blivit "utskriven" från kardiologen! & min puls brukar kunna ligga runt 140 ett bra tag efter "attackerna" - i alla fall 1/2 timme - timme på akuten en gång typ 2 timma!! Håller med låter likt som ditt och jag äter bara inderal (betablokerare) vid behov! Kunde de se att rusningen utlöstes av xtraslagen eller kom extraslagen för att försöka neutralisera hjärtrusningen? De måste ju i alla fall tyckt det var bra att pulsen ej gick över 150? Vad menade de med att pulsen sedan blev normal? Ca 100 eller lägre? De trodde inte den höga pulsen kunde bero på att du blev rädd för xtraslagen? Vad är sves? Äter du seloken vid behov eller dagligen? Mina problem förvärrades då jag fick seloken så jag fick sluta med den!

    Många frågor blev det! Men det viktigaste av allt - menade de fortfarande att det var ofarligt även om det naturligtvis e besvärligt? Hoppas du e nöjd i alla fall och att du känner dig tillräckligt utredd och tagen på allvar. :)

    Jag har oxå problem ibland av att gå runt med lite förhöjd puls om jag typ e på fest, äter lite mycket, har mkt att göra på jobb etc - då ligger puls runt 100 fast jag sitter still!

  • snartvår

    Hej!
    Min puls ligger normalt på ca 70. Jag äter ju T Seloken kontinuerligt 25 mg morgon och kväll och mår mycket bättre på det än utan då jag också hade mycket högre puls upp mot 90. Min dr säger att det blir mindre extraslag då man äter seloken= betablockerare och det tror jag bla beror på en lägre puls. Jag har ju mer exstraslag då jag är aktiv och vid återhämtningen efter. Jag tror inte att extraslag och hjärtrusningen är kopplat till varann. Man tror att pulsen rusar pga en extra retledningsbana. Jag kan få rusning pga att jag jäspar ´sedan haR jag exrtaslag med men det är nog något annat. Dr menade att detta inte var något farligt då hjärtat är friskt. Blir det värre är ju alternativet en ablation då man bränner den extra retledingsbanan som gör att hjärtat rusar. Jag blir också sämre av att festa speciellt dagen efter. Jag mådde dåligt första 14 dagarna av seloken i början men sedan har det bara blivit bättre.
    Nej det är tråkigt med våra hjärtan som spelar oss ett spratt, men jag hoppas på att det bara blir bättre. Jag försökte att vara utamn min medicin men då mår jag inte alls bra får som du hög puls och massa mer extraslag och mer rusningar.
    hur mår du nu alltväl??
    Mår du med sämst vid aktivitet??

  • Carla
    snartvår skrev 2009-06-15 18:53:11 följande:
    Hej!Min puls ligger normalt på ca 70. Jag äter ju T Seloken kontinuerligt 25 mg morgon och kväll och mår mycket bättre på det än utan då jag också hade mycket högre puls upp mot 90. Min dr säger att det blir mindre extraslag då man äter seloken= betablockerare och det tror jag bla beror på en lägre puls. Jag har ju mer exstraslag då jag är aktiv och vid återhämtningen efter. Jag tror inte att extraslag och hjärtrusningen är kopplat till varann.
    Din text fram tills ovan stämmer på mig oxå, men jag tar en halv 25mg seloken morogn/eftermiddag pga att jag redan har lågt BT.
    Just nu har jag x-slag precis efter mens och innan mens suck jobbigt trots allt!
  • pågmamman

    Hur e läget tjejer? Varit tyst här ett tag nu. Hoppas att det e ett GOTT tecken - att allas hjärtan hållt sig lugna & fina :) Sitter i kväll med en nervös känsla av att hopp & rusning lurar i bröstet på mig - håll en tumme att det stannar vid just "en känsla" - orkar verkligen inte tackla hopp/rusning i kväll - vill bara gå & lägga mig, somna sött och vakna pigg och lugn i morgon - med en skön vilopuls på si så där en 60 - 70! Om jag tänker så - så kanske blir det så..... :) kram

  • moeder

    Får jag fråga hur extraslagen känns? Mitt hjärta beter sig lite konstigt ibland (fast nu var det länge sedan, flera månader), men jag uppfattar det inte som extraslag, utan mer som att det hoppar över ett slag och sedan slår ett hårt slag (förstår ni vad jag menar). Har inte tagit pulsen och det brukar bara göra det ett par gånger. Är det extraslag, eller är det så att det hoppar över ett slag? Obehagligt är det iallafall!

  • hemlis
    moeder skrev 2009-06-23 23:09:03 följande:
    Får jag fråga hur extraslagen känns? Mitt hjärta beter sig lite konstigt ibland (fast nu var det länge sedan, flera månader), men jag uppfattar det inte som extraslag, utan mer som att det hoppar över ett slag och sedan slår ett hårt slag (förstår ni vad jag menar). Har inte tagit pulsen och det brukar bara göra det ett par gånger. Är det extraslag, eller är det så att det hoppar över ett slag? Obehagligt är det iallafall!
    Det är precis så extraslag känns, lite lurigt!
    Men det känns som att det hoppas över och slår ojämt.

    Jag har inte varit inne här på ett tag, ser att några nya har hittat hit, välkomna!

    Mitt hjärta håller på och hoppar, fladdrar och far för det mesta, kan bli galen iband, men men det verkar inte som det kommer gå över heller.
    Läkaren sa ju i och för sig det också, men man hoppas ju ändå.....
    Nu har jag semester en vecka, men med barn som har sommarlov och en lite plutt att hålla efter så blir man ju lite stressig ibland och då är det full fart igen
    JAg ska jobba två veckor efter denna sen ha 4 v, då ska vi vara på landet i Trosa och åka några dagar till danmark, det ska bli sååååå skönt att bara vara med familjen, inte alla kopisar till barnen och övernattningar, köra hit och dit och hitta på massa aktiviteter, då blir det nog liiite bättre kanske.
  • LillaPinglan

    Allasväl: Hoppas du slipper rusningen, har själv klarat mig ett tag nu. Ta i trä..
    Extraslagen är relativt lugna hos mig, men finns fortfarande kvar och stör mig, lite sådär lagom ;)
    Hoppas att alla haft en bra midsommar!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9