• Poussin

    Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

    Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

    Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

    Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

    Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

    Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

    Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

    Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

    Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

    Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

    Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

    Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

  • Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • fiorellini

    Vilka tider tar du Utrogestan på när du tar 4 gånger om dagen? Just nu tar jag 2x200mg och jag har extremt låga progesteron värden, visserligen naturligt gravid men funderar på att ta 4 st istället. Prorogesteronsprutor verkar inte hjälp mig, provade förra graviditeten.

  • Vallmo78

    Hur länge har ni behövt ta Fragmin sprutan? 


    jag tror jag tog hela förra graviditeten plus ev vecka efter 
    förlosaningen. Vad har ni för erfarenhete? 
    Denna graviditet har jag fått hög risk för havandeskapsförgiftning?inte kul Rynkar på näsan

  • Kattelina

    Vi var i Aten för några veckor sedan och fick vår medicinplan i fredags. Har blivit beordrad att ta Intralipid vid ägglossning och sedan ta blodprov ca en vecka senare för att se hur nivåerna ligger och när det blir aktuellt med nästa droppbehandling (IL). Hade lite problem att få ut Intralipid på fredagen då det inte var något apotek som hade det på lager, men har fått det idag. Vi hade dock tänkt sätta det hemma, då min man har tidigare erfarenhet av att sätta dropp och vi inte hittat någon klinik som kan hjälpa oss. Dock blev vi förvånade över att det bara var medicinpåsar som vi fick (påsar med vätskan) och inte medföljande droppstens eller droppåse. Gick tydligen inte heller att köpa? Har sett att några av er här i tråden har satt dropp hemma, så min fråga är hur ni lyckades blanda vätskorna samt Få tag i droppslang osv?

  • Nina05
    Kattelina skrev 2022-11-07 17:14:52 följande:

    Vi var i Aten för några veckor sedan och fick vår medicinplan i fredags. Har blivit beordrad att ta Intralipid vid ägglossning och sedan ta blodprov ca en vecka senare för att se hur nivåerna ligger och när det blir aktuellt med nästa droppbehandling (IL). Hade lite problem att få ut Intralipid på fredagen då det inte var något apotek som hade det på lager, men har fått det idag. Vi hade dock tänkt sätta det hemma, då min man har tidigare erfarenhet av att sätta dropp och vi inte hittat någon klinik som kan hjälpa oss. Dock blev vi förvånade över att det bara var medicinpåsar som vi fick (påsar med vätskan) och inte medföljande droppstens eller droppåse. Gick tydligen inte heller att köpa? Har sett att några av er här i tråden har satt dropp hemma, så min fråga är hur ni lyckades blanda vätskorna samt Få tag i droppslang osv?


    Intralipiden ska ju blandas med sterilt vatten så jag bad Dimitri om recept även på det. Sedan köpte jag nålar, sprutor, infusionsaggregat, PVK osv på nätet från en butik i Danmark. Jag minns inte vad butiken hette men det går nog att googla. Nålarna och sprutorna hade jag för att dra ut 50 ml av Intralipiden och sedan spruta in av sterila vattnet.
  • Sokeli
    Kattelina skrev 2022-11-07 17:14:52 följande:

    Vi var i Aten för några veckor sedan och fick vår medicinplan i fredags. Har blivit beordrad att ta Intralipid vid ägglossning och sedan ta blodprov ca en vecka senare för att se hur nivåerna ligger och när det blir aktuellt med nästa droppbehandling (IL). Hade lite problem att få ut Intralipid på fredagen då det inte var något apotek som hade det på lager, men har fått det idag. Vi hade dock tänkt sätta det hemma, då min man har tidigare erfarenhet av att sätta dropp och vi inte hittat någon klinik som kan hjälpa oss. Dock blev vi förvånade över att det bara var medicinpåsar som vi fick (påsar med vätskan) och inte medföljande droppstens eller droppåse. Gick tydligen inte heller att köpa? Har sett att några av er här i tråden har satt dropp hemma, så min fråga är hur ni lyckades blanda vätskorna samt Få tag i droppslang osv?


    Hoppas det har löst sig för dig? Jag hade lite liknande problem som du. Bor i Norge och här är det lite svårt att få tag på allt. Hittade att det går att beställa online i Sverige, men förutsätter att man köper i storpack. T.ex 50-100 infusionskanyler. Om du fortfarande är på jakt, kolla också på apotekens hemsidor, här är det några som säljer i 10-pack även om det är lite dyrare per styck. Vi var i Athen över jul och passade på att köpa Intralipid, infusionsset, kanyler och annat direkt. Natriumklorid köpte vi inte men är receptfritt i både Norge och Sverige. :)
  • Cashili33
    Angel00 skrev 2014-02-06 09:29:20 följande:

    snartgravid skrev 2014-02-05 22:39:17 följande:
    Det här hittade jag på Apotekets hemsida angående kortison. Vi kanske ska vara lite försiktiga. Jag har ont i lederna och armen fortfarande. Har jag fått SLE eller inbillar jag mig bara. Jag är orolig. Är det alla il som jag har tagit? Vi vet ju inte riktigt vilka konsekvenser il dropp kan få. Jag har ont lite överallt i ledarna. Jag har varit inne och manipulerat immunförsvaret något som jag inte kan själv någonting om. Hjälp.

    KortisonKortison har en kraftigt inflammationsdämpande verkan och kan dämpa inflammationer i nästan alla organ i kroppen. Många personer som har SLE får därför en låg underhållsdos av kortison i form av tabletter. Angrips inre organ krävs däremot större doser kortison. Eftersom kortison ger biverkningar, framför allt i höga doser, ska man alltid sträva efter så låg kortisondos som möjligt.De vanligaste biverkningarna av kortison är:viktuppgång, på grund av att vatten samlas i vävnaderna och att aptiten ökar benskörhet tunn, skör hud sköra kärl i huden som kan brista och ge upphov till blåmärken högt blodtryck grå starr diabetes magsår hyperaktivitet sömnsvårigheter. Man kan få kortison som salva mot hudutslag eller som sprutor i inflammerade leder och senfästen. Behöver man större doser kan man få kortison i form av tabletter eller dropp.



    SLE är inget du kan få pga att du äter predisolone. Det är en reumatisk sjukdom. Se www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/SLE/

    IL har används länge och skulle ledvärk vara en biverkning, så skulle det stått med på listan för biverkningar. Så ja, vi vet vilka biverkningar IL dropp kan ge. Du kan få en allergisk reaktion och du kan få ont i armen när du har tagit dropp. Kan hända även fast du har tagit tio dropp innan. Du kan jämföra det med att du försöker trycka ut gröt genom ett sugrör. (Där gröten är IL och sugröret artärerna) Det går trögt och omgivande vävnad svullnar och orsakar smärta. Denna smärta och svullnad går sedan ned med tiden.

    När det gäller kortison är den främsta biverkningen som gravida bör se upp med att kortisonet höjer blodsockret. Därav bör man testa blodsockret med jämna mellanrum så att man inte åker på graviditetsdiabetes. Inget roligt. :(

    Hej
    detta är en gammal tråd tror jag men chansar ändå 

    har någon av er känt av mild smärta i armen där IL drop ges efter behandling, typ dagen efter ? 


    fick sist lite ont i armen när Nc tog slut fortare än IL men denna gång fick jag extra nc men känns ändå lite i armen. ingne svulland , ingen konstig känsla i kärlet osv. ska jag va orolig ? 


    tagit en hel del drop före men inte känt av ngt då ( alltid i samma arm / kärl ska tilläggas ) 

  • Vallmo78
    Missmitzi skrev 2023-04-24 15:41:36 följande:

    Finns det någon som har intralipid som den vill sälja? 


    Hej! 


    jag har 4 st Som du kan köpa. :)

  • Sunshine24

    Hej!

    ser att det var längesedan någon skrev i tråden.


    jag var nere hos dr D i april och startafe min behandlingsplan i maj. Är det någon annan som fått plaquinil utskrivet?
     Tycker det tar väldigt lång tid att få svar. Får ni svar när ni skickar era blodresultet?


     

  • Nina05
    Sunshine24 skrev 2023-07-15 01:07:19 följande:

    Hej!

    ser att det var längesedan någon skrev i tråden.


    jag var nere hos dr D i april och startafe min behandlingsplan i maj. Är det någon annan som fått plaquinil utskrivet?
     Tycker det tar väldigt lång tid att få svar. Får ni svar när ni skickar era blodresultet?


     


    Hej!

    Jag har inte tagit det läkemedlet under mina behandlingar så kan tyvärr inte säga något om det.

    Angående att han är lite seg på att svara ibland, så kan jag säga att det var samma för mig :)
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!