• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • Anonym (Mållinjen)

    Carola får kritik för att hon vill bli av med extrakilon och gilla det hon ser i spegeln. Sticker i ögonen på folk, och det pratas om svältdiet.
    Livet är en tävling. Är nån snyggare och smalare, då är det svårt att hålla tyst.

  • Anonym (Niklas)

    Problemet är segregationen i skolan. Vi måste blanda mer svenska elever och invandrare 50/50. 
    Risken finns dock att svenska elever smittas av av den macho-gangster-töntigt att plugga- kultur som råder på invandrartäta skolor.

    Svenska folket har dock röstat för denna utveckling. dags att stå erat kast

  • KillBill
    Anonym (Niklas) skrev 2023-05-17 11:12:07 följande:

    Problemet är segregationen i skolan. Vi måste blanda mer svenska elever och invandrare 50/50. 
    Risken finns dock att svenska elever smittas av av den macho-gangster-töntigt att plugga- kultur som råder på invandrartäta skolor.

    Svenska folket har dock röstat för denna utveckling. dags att stå erat kast


    Marknadsskolan är en viktig del av problemet. Den har kraftigt bidragit till segregationen. En annan bidragande orsak är EBO lagstiftningen som M, KD, C och L införde på 90-talet och som gjorde det möjligt för flyktingar att bosätta sig var som helst i landet med bidrag. Den har bidragit till att skapa många av Sveriges utanförskapsområden. 


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta


    Poäng på testet i läsförståelse. Ljus stapel är från 2016, mörk stapel 2021.

    Alltid respektive Inte alltid syftar på i vilken utsträckning det talas svenska i elevens hem.
  • K Markatta

    omni.se/miraklet-i-mississippi-gav-markant-battre-lasforstaelse/a/dwp6mz

    "Miraklet i Mississippi" gav markant bättre läsförståelse

    Elever i den amerikanska delstaten Mississippi har gått från att ligga i botten när det gäller läsförståelse till att nu vara bättre än genomsnittet i landet, rapporterar AP. 2013 rankades delstatens fjärdeklassare som näst sämst i USA men förra året hamnade man på plats 21. Samtidigt uppvisade Louisiana och Alabama, som också ligger i den amerikanska södern, vissa framsteg under pandemin, tvärtemot många andra delstater som istället backade när skolor stängde ner.

    En av förklaringarna till framgångarna är att man, med hjälp av screeningprogram, tidigt ser till att fånga upp elever som har det svårt. Vissa har benämnt utvecklingen som "miraklet i Mississippi", och nu visar andra delstater ett stort intresse för Mississippis strategier. Men Kelly Butler på Barksdale Institute säger till nyhetsbyrån att det inte finns något hemligt recept.

    - Vi vet hur man undervisar i läsning. Vi måste bara göra det överallt.

    Mer information om hur man nu gör i Mississippis skolor:

    www.usnews.com/news/best-states/louisiana/articles/2023-05-17/mississippi-miracle-kids-reading-scores-have-soared-in-deep-south-states

    Här framgår bland annat att elever inte blir uppflyttade till årskurs 4 innan de klarat ett läsförståelsetest. De som inte klarar testet får gå i sommarskola efter trean där man bara tränar språk.

  • KillBill
    K Markatta skrev 2023-05-17 15:00:04 följande:

    omni.se/miraklet-i-mississippi-gav-markant-battre-lasforstaelse/a/dwp6mz

    "Miraklet i Mississippi" gav markant bättre läsförståelse

    Elever i den amerikanska delstaten Mississippi har gått från att ligga i botten när det gäller läsförståelse till att nu vara bättre än genomsnittet i landet, rapporterar AP. 2013 rankades delstatens fjärdeklassare som näst sämst i USA men förra året hamnade man på plats 21. Samtidigt uppvisade Louisiana och Alabama, som också ligger i den amerikanska södern, vissa framsteg under pandemin, tvärtemot många andra delstater som istället backade när skolor stängde ner.

    En av förklaringarna till framgångarna är att man, med hjälp av screeningprogram, tidigt ser till att fånga upp elever som har det svårt. Vissa har benämnt utvecklingen som "miraklet i Mississippi", och nu visar andra delstater ett stort intresse för Mississippis strategier. Men Kelly Butler på Barksdale Institute säger till nyhetsbyrån att det inte finns något hemligt recept.

    - Vi vet hur man undervisar i läsning. Vi måste bara göra det överallt.

    Mer information om hur man nu gör i Mississippis skolor:

    www.usnews.com/news/best-states/louisiana/articles/2023-05-17/mississippi-miracle-kids-reading-scores-have-soared-in-deep-south-states

    Här framgår bland annat att elever inte blir uppflyttade till årskurs 4 innan de klarat ett läsförståelsetest. De som inte klarar testet får gå i sommarskola efter trean där man bara tränar språk.


    När man värderar denna nyhet är det viktigt att beakta att skolelever i USA inte är särskilt duktiga på läsförstående (brukar prestera sämre än svenska skolelever) och skoleleverna i Mississippi ligger trots förbättringen bara något över genomsnittet för USA. Ska man lyfta fram något positivt så är det att skolelever i USA slipper bli utsatta för experimentet med marknadsskolan där pengar som var tänkta för undervisning hamnar i riskkapitalisternas fickor i stället.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • K Markatta

    Hahaha!

    Det gick visst att klämma in dagens trötta socialdemokratiska talepunkt "Dumma Dumma Marknadsskolan!!" även här.

  • KillBill
    K Markatta skrev 2023-05-17 16:14:20 följande:

    Hahaha!

    Det gick visst att klämma in dagens trötta socialdemokratiska talepunkt "Dumma Dumma Marknadsskolan!!" även här.


    Det finns nog ingen tråd på FL som är så passande att belysa problemen med marknadsskolan som i en tråd som handlar om vad som händer inom skolan. 

    En överväldigande majoritet av befolkningen är kritisk mot marknadsskolan och tittar vi på den grupp som jobbar inom skolan och som möter de problem som marknadsskolan genererar så är kritiken ännu mer kompakt. 

    Landets M/KD/L regering  och dess styrparti är genomkorrumperade av friskolelobbyn och tittar bort när kommunala skolor går på knäna samtidigt som de stora skolkoncernerna delar ut ännu större vinster på börsen samtidigt som skolsegregationen ökar och läskunnigheten minskar.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2023-05-17 12:14:21 följande:

    Marknadsskolan är en viktig del av problemet. Den har kraftigt bidragit till segregationen. En annan bidragande orsak är EBO lagstiftningen som M, KD, C och L införde på 90-talet och som gjorde det möjligt för flyktingar att bosätta sig var som helst i landet med bidrag. Den har bidragit till att skapa många av Sveriges utanförskapsområden. 


     


    Men den viktigaste orsaken till segregationen i skolor och områden är att vi tar emot för många.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2023-05-18 11:14:29 följande:
    Men den viktigaste orsaken till segregationen i skolor och områden är att vi tar emot för många.
    Inte säker på det. Hade Sverige haft en jämnare fördelning av flyktingmottagandet mellan landets kommuner inom landets kommuner och hade vi skluppit marknadsskolan och dess fria skolval så skulle situationen varit en helt annan.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Skolan - vad händer?