• DidoAeneis

    Få tillbaka ägglossning efter förlossning

    Hej!

    Jag fick barn för fem månader sedan och helammar just nu. Men vi vill gärna ha syskon tätt, så jag är ivrig att få tillbaka ägglossningen. Har barn sedan innan, då tog det hela tio-elva månader! Det var dock ett magbarn, så jag ammade mycket. Hon sov även dåligt på natten, så det blev mycket amning då med. Jag hoppas ju innerligt att det ska gå snabbare den här gången, och det här barnet har inga problem med magen. Gillar mat, bajsar som hon ska och för det mesta utan problem.

    Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden... Hur snabbt kan man trappa upp maten om magen tycks hänga med hyfsat? Barnet har fått lite smakportioner, och ibland får vi ta ett steg tillbaka när det går någon dag mellan bajsningarna. Har någon något annat tips för att få tillbaka ägglossningen snabbare? Eller är det någon som sitter i samma sits som vill bolla tankar och känslor?

  • Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning
  • DidoAeneis

    Äl+3 och tiden går så långsamt. Är också nervös inför nästa vecka. Om lutealfasen inte förlängts och jag inte blir gravid kommer mensen på onsdag eller torsdag typ. Tänkte liksom inte på det, hade bestämt mig för att testa på helgen nästa vecka (typ äl+12-13), men jag kanske inte får chansen om mensen hinner komma innan. Trök. Så det blir väldigt pirrigt nästa vecka, helt enkelt.

    Men har kommit fram till att oavsett hur det blir så blir det bra. Antingen har lutealfasen inte förlängts och jag får mens på torsdag. Då tar det säkert bara lite tid innan prolaktinet lämnar kroppen. MEN då infaller äl på barnfri vecka nästa gång! Jiho! Eller så förlängs lutealfasen men jag blir inte gravid. Det är ändå det tråkigaste alternativet, men det är väl ändå gött att veta att lutealfasen förlängts. Eller så blir jag gravid!! Win win win ☺️

    Men livet är så himla bra i övrigt. Våren är här! Har fått jobb! Håller på att tar mc-kort! Känns toppen i bonusfamiljen! Så alltså, just nu är jag på topp ändå, så graviditeten får komma när den kommer. Nån gång kommer den ju.

    Hur går det för dig? Nånting som tyder på äl? Starkare tester eller flytningar?

  • Kvinnan97

    Ja nästa vecka kommer bli intressant! Men det vore så najs om din lutealfas blivit längre! Bara det är ju något att fira haha! men Äl på barnfri vecka låter ju inte heller  helt fel om det skulle bli så nästa gång! 


    Det låter verkligen som du är på en riktigt bra plats i livet!!!! Fantastiskt! Coolt med mc kort dessutom! Grym du är! 


    Är på CD17 idag och äl testen visar inget positivt än. Inte heller haft några känningar att den skulle vara på ingång. Hade lite ökade flytningar igår men det avtog lika snabbt. Men har har faktiskt bokat en gyn tid i veckan bara för att kolla att allt ser bra ut, och bolla lite tankar och idéer kring min korta lutealfas Så det ska bli intressant och se vad dom säger. Hoppas även dom går all in med ultraljud och kollar äggstockarna. Återstår att se! 


    ja nu är våren här, bara tanken på det gör mig gråtfärdig. Äntligen! Ogillar mörkret. även om hösten är mysig så är vinterhalvåret dränerande med all mörker. 

  • DidoAeneis

    Jaa, haha är så pirrig! Men mina bröst läckte lite idag, så jag tänker ändå att jag förmodligen kanske får vänta en cykel till innan kroppen är i balans igen. Jag vill inte ha för höga förhoppningar. Äl+5 idag, inga känningar whatsoever.

    Det hjälper verkligen när man har annat som känns bra! Mindre fokus på sånt där. Taggad på jobb, så graviditeten får gärna låta vänta på sig nu, så jag hinner jobba hela höstterminen, haha. Men vi kommer ändå försöka nästa månad också. Som sagt, ingen tid att förlora.

    Okej! Det låter ju jättebra att kolla upp det, kanske ta prover. Progesteron hade varit spännande att se. Ser fram emot att höra hur det går och vad de säger.

    Ja, vintern är hemsk! Särskilt där vi bor, bara blåsigt och blött. Ingen snö ens. Suck. Men nu sol och varmt snart!

  • Kvinnan97

    Insåg idag att jag kommer vara på CD20 när jag ska till gyn. Vore kul om hon eller han kan se om det finns några mogna äggblåsor redo att släppa då. Fick dock ganska mycket flytningar typ nyss? Inte helt hundra procentiga äl flytningar. Men kanske på ingång nu kanske. Om inte annat kanske dom kan se om det skett en ägglossning? Är inte så insatt i just gyn och vad dom kan och inte. Blir otroligt lärorikt. Ja det hade varit intressant att se hur alla hormoner står sig just nu. är Taggad Oavsett. Få lite feedback. Inte ofta man visar på sig på det där viset Haha. Går nog därifrån lite klokare om inte annat! 


    ja det kanske man får räkna med. Att det iallafall kanske krävs en cykel för att kroppen ska komma ifatt. Häftigt ändå hur våra kroppar är så invecklade med så mycket hormoner. helt Otroligt. ingen aning om hur lång tid det tar innan kroppen slutar producera mjölk. Men ja man kan ju amma fast att man inte ammar varje dag, så klart det tar sin tid Det med. snart Är det dags att dra ner på mer amning för vår del. Låter ändå som det funkat bra för er? Känner ändå att jag fått en härlig sista tid med amningen nu. inte många dagar kvar till 1års dagen, så kanske har det som mål för amningstop. 


    vi håller faktiskt på att kika på lite solsemester nu under våren. Det hade varit sååååå skönt. Hoppas hoppas vi kommer iväg! 

  • DidoAeneis

    Oj, är det idag??? Berätta allt! Håller ni er borta från samkväm nu då, du och mannen?

    Ja, alltså avslutet som så har funkat jättebra. Hon sover bättre än nånsin på nätterna. Brösten var det inga problem med alls fram till för två dagar sen typ. Skönt att du känner att du förmodligen får det avslutet du ville ha! 1 års amning är en toppenstart i livet.

    Äl+7 idag. Tycker att jag har asmkt flytningar, men det verkar ju bara vara det nya normala mellan äl och BIM för min del, så det säger väl inte så mkt. Försöker att inte hoppas för mycket med tanke på att jag precis slutat amma. Men klart man hoppas ändå!!! Hahah. Blir såååå spännande på onsdag och torsdag att se om mensen kommer eller inte. Kreverar av pirr! Haha.

    Gött med potentiell solsemester! Det är ju verkligen underbart. Åker i juni med min femåring och mormor, då får "bebisen" stanna hemma med sin far en vecka. Ska bli så gött!

  • Kvinnan97

    Hmm är tillbaka från gyn precis! Besöket va inte vad jag hade hoppats på haha! Jag hade hoppats på att få prata och diskutera. En snabb undersökning blev det. Va inte ens inne i rummet mer än 6minuter!!!! Sjukt. 


    han sa bara att jag är ?super fertil? och tyckte att allt såg normalt ut. och att jag har mogna ägg. han tyckte inte ens att lutealfas på 7dagar va ett hinder? han har bra timpenning den där killen haha. Aja känner mig inte smartare alls efter detta besök. Ägg fanns det iallafall. Men det betyder ju egentligen inte mer än just det.

    men nu vill jag veta, du är ju på äl +8 idag, ingen mens? varje dag du inte har mens är ju en vinst nu! 


    vi har ju sex liksom men kanske inte detta planerande och äl tajmande sexet, utan det sex vi normalt har haha! Om man kan svara så? vi är inte avhållsamma. Vi har sagt att det blir vad det blir. Men att vi undviker det mest fertila dagarna. Jag har än inget stegrande på mina äl test. 


    åh va härligt med lite egentid med 5åringen! najs att kunna dra själva på tumanhand! lyx! 

  • DidoAeneis

    Nämen! Trist att det var så hafsigt gjort. Gött att höra att du är superfertil, men vad baserar han det på mer än de många äggen? "Han" också... Inte för att vara sån, men har alltid funderat över varför män blir gynläkare. Rodda med era egna kön. Svårt att sätta sig in i en vilja att bli gravid och en oro att inte kunna bli det för en man. Och att en kort lutealfas inte skulle påverka är väl rena dumheterna!

    Ingen tillstymmelse till mens idag iaf, inga rosa flytningar, ingenting. Känner mig också helt ogravid, haha. Förra cykeln fick jag rosa flytningar på kvällen äl+9 och sen kom mensen morgonen efter, så jag håller verkligen andan nu imorn och i övermorgon. Hoppas hoppas hoppas. Testar på lördag om jag inte fått mens.

    Ahh, så det finns fortfarande en liten "risk" alltså. Spännande! Hur går det med den fortsatta amningsnedtrappningen?

    Jaa, så härligt att få lite egentid med henne. Även om vi mest är i luven på varandra just nu. Men resan är ju ändå några månader bort, så hon kanske hinner växa ur denna fas 🙈

  • DidoAeneis

    Guuud, kvinnan! Inget blod, inget rosa än. Vill inte hoppas fööööör mkt. Men det är ju iaf helt klart längre lutealfas än sist! Tror jag fick äl fm cd17 sist också, denna gång kväll cd16. Så absolut längre. Testar imorgon bitti. Kan inte hålla mig längre. Äl+11. Borde vara rättvisande. Men ska inte bli knäckt om neg. Isf bra att lutealfasen förlängts iaf.

    Hur går det för dig? Äl-test?

  • Kvinnan97

    Ja hela besöket kändes bara absurt. Har inga problem med en manlig gyn vid vanliga kontroller. Men nu var det nästan nonchalant, han mötte inte alls mina tankar eller frågor. Ja man är ju ung och ska väl va i sina bästa dagar?. Han frågade inte ens om jag fortfarande ammade? kändes nästan värdelöst att gå dit. Men han gav mig en påminnelse om att göra cellprov, så får göra det hos min BM och kanske prata med henne istället.. 

    wohoooo fantastiskt att det verkar gå framåt för din del!!! Äntligen! Hur känns det? 


    fixk liten stegring på äl test imorse. varit iväg nu hela dagen, ska testa när jag kommer hem igen. Men är på CD22 idag. Så möjligtvis har inget än förändrats denna cykel. Just nu ammar vi 2-3ggr dag. Kl 06. 13 och 18. Men det känns som att de två senare kan jag nog ta bort utan större problem. Men vid 06 är det en kamp att hålla undan tuttarna. Men det är väl bara ta tjuren vid hornen några mornar och sen borde det va över.

Svar på tråden Få tillbaka ägglossning efter förlossning