• Melsson

    Vi som till slut blev gravida med IVF

    Vickan31 skrev 2024-03-18 16:20:46 följande:

     


    Melsson skrev 2024-03-18 08:18:48 följande:
    Åh tack för tips med bananer, jag älskar bananpannkakor så får komma igång och äta det mer :D Ja men visst känns det som att tiden kommer gå fortare nu när det börjar bli vår med? Mycket ledigt osv med!

    Ska kolla hos nya BM om det är någon föräldrakurs - för visst är det via barnmorskan man anmäler sig till en sån? Ja jag tror också det blir bra med en kurs, att få lite övningar osv man kan göra hemma! 

    Vi får också låna av kompis - men får låna bedside crib hehe, så vi har ingen spjälsäng än! Så vi kör på det från start tror jag! Sen säger ju alla att det är så mysigt med bebis i sängen, tycker dock det är läskigt också men många har tipsat om en sån Najell sleep carrier med hårda kanter så att man inte riskerar att rulla över barnet eller nåt sånt. Så funderar på att köpa en sån :)

    Appen heter "Hitta barnnamn".

    Melsson: Ooh nu blev jag också sugen på bananpannkakor, haha! Ja jag tror verkligen att våren kommer att gå snabbare, och jag har längtat så mycket efter att det ska bli ljusare igen och allt mysigt som kommer med den här årstiden, inklusive ett gäng röda dagar 😉


    Ja men precis, jag fick inbjudan till föräldrakursen direkt från min barnmorska och så skickade hon mer info via 1177, så kolla med nya barnmorskan när du ska dit Glad


    Men toppen ju att ni får låna ett bedside crib! Det blir säkert toppen 😃 Ja vi har också funderat på en sån där Najell sleep carrier, och den är verkligen inte billig, men har hört av kompisar att den ska vara väldigt bra!


    Tack för tipset, då ska jag kolla in den appen Glad


    Ja det är ju SÅ gott :D Synd man är lite för lat för att orka göra det varje vardagsmorgon hehe. Ja det känns som livet börjar återvända till en med ljusare dagar och att man faktiskt blir piggare! Nu ska vi upp till vår lägenhet idag för en sista långhelg med utförsåkning! Jag hoppas att jag ska kunna åka lite utför, annars får det bara bli längd! Har ni börjat få lite vår uppe i norr eller är det fortfarande kallt hos er? 
    Åh ska kolla upp det med mitt möte med henne, hade varit jättekul att gå på en sån kurs!

    Ja jag har lagt den i shoppingkorgen flera gånger men så blir jag lite snål...MEN som sagt det är ju sååå många som tipsar om den så vi kanske borde unna oss? Vi satt faktiskt och pratade namn här om dagen och vi har nog bestämt oss för Fredrika nu faktiskt, sen i mellan-namn så blir det Matilda efter min sambos syster som tyvärr gick bort i hjärntumör för 3 år sedan. Men vem vet vi kanske hinner ångra oss flera gånger om!
    Orkidé8181 skrev 2024-03-18 20:21:36 följande:

    Melsson: alltså jag vet inte ang magen, men något händer ju vid en förlossnin! de säger ju att det utsöndras något i kroppsform gör att man typ glömmer bort hur ont det gör, annars skulle man ju inte skaffa fler barn.
    jag tror dock att det där som utsöndras även tar bort annat, såsom hur det var å vara gravid 😂 för när jag hade magen var det som att jag glömt bort hur det var att inte ha magen, och nu kommer jag typ inte ihåg hur det kändes? har tittat på magbilder från de sista veckorna men får ingen känsla? helt sjukt! 😂


    Vad spännande, man har ju verkligen vant sig att ha någon sparka där inne varje dag - men sen får man ju den lilla på utsidan i och för sig! Hade du några baby blues? Blev varnad på jobbet igår att tiden efter en förlossning och första tiden med bebis inte alltid är guld och gröna skogar hehe. Jag tror jag ser allt i ett lite rosaskimmer där allt bara rullar på.. 
    Awesomeginger skrev 2024-03-20 13:40:53 följande:

    Hur svullna var alla ni i början? Jag ser ut att vara i typ 7e månaden fast jag är i vecka 9. Kan inte ha några kläder och måste verkligen gömma magen i stora skjortor och stickade tröjor, då min chef inte vet något än.
    Hoppas att de är för progesteronen jag fortfarande tar som bråkar och att de ska lägga sig när jag väll slutar med de. Så att de bara blir själva bebis mage och inte bakomg mage.



    Jag tyckte jag var svullen fram till typ v13, 14 isch, sen så la det sig och man gick tillbaka. Jag blir svullen av progestoron och sen så svullnar ju lätt tarmar osv också! 

  • Melsson

    @Orkide Skönt att du slapp babyblues. Förstår att du känner dig kluven med att få tiden att räcka till till dina stora barn med, men toppen om ni kan umgås lite på kvällarna allihop ju <3 

    Hur har det gått att börja jobba? :) 

    @Clemmentina Jag mår bra, tackar som frågar! Är i v 32 idag, vilken v är du i? Jag tycker magen växer VARJE dag det är ju helt sjukt? Så man börjar ju känna sig lite mer andfådd + att jag får en del sammandragningar när jag går eller anstränger mig lite mer. Men annars mår jag väldigt bra faktiskt vilket jag är väldigt tacksam över :) 

    @Noelani men jäklar bara 4 v kvar, det är ju helt galet! Ja då är det dags fixa dom sista inköpen hihi! Vi har tur att få låna säng, men jag tror vi kommer ha bebisen mellan oss i början (men i ett baby nest för säkerhetsskull) mest bara för jag tror det kommer vara mysigast. Har tänkt köpa ett sånt med höga kanter från Najell. Skönt att du har mycket energi nu och lust att göra saker, tänk vad det kan vända snabbt <3 Har ni bestämt er för namn än?

    //Melsson v 31+0

  • Melsson
    Noelani skrev 2024-03-27 18:35:26 följande:
    Hihi vi får nog ta tag i det på tors-fre 😅
    Vi har fått väldigt mkt av allt möjligt också och de känns skönt att ha sluppit lägga så mycket pengar på sånt som används så kort tid.

    Vi vill ha fristående säng dock..  Min man sover som en galning så hade inte vågat ha bebis i sängen med oss haha.. Men har också funderat på en sån najell då den verkar så smidig att ha med.. och så kan man ju ha den typ i soffan osv om man vill ha bebis nära då och då..

    Vi har bestämt namn för jättelänge sedan haha men kan inte skriva det då det är rätt ovanligt 😉 Har ni bestämt ännu? 

    Hur mår du? Är sammandragningarna jobbiga för dig? Jag tyckte också magen växte mycket för några veckor sedan men nu ibland känns det som den lägger sig ibland.. inte minskar men den är inte lika spänd som innan alltid och det känns skönt o få lite andrum 😊

    / Noelani 34+4
    Ja allt är ju sååå dyrt.. Jag sitter och kollar lite det sista nu som ska handlas - babynest och babyvakt - men man blir såå snål haha. Vi har köpt båda våra vagnar begagnat och haft tur hitta i fint skick - sen köpt och lånat mycket av vänner också...Skulle man köpa allt till nypris hade man ju fått punga ut över 50 tusen..........

    Åhh nej sover han lite vilt så känns ju inte det jättesäkert :P Du får ha bebisen på din sida i så fall. 

    Kul att ni redan valt namn - nu blev jag nyfiken hihi. Vi har inte spikat till 100 än men blir troligtvis Esther, Fredrika eller Evelyn. Så svårt att bestämma sig bara...

    Mina sammandragningar är inte så jobbiga - står jag still och "vilar" så går dom över så det är skönt. Har dina varit jobbiga? Ja magen lever verkligen sitt eget liv, nu är det ju 7 v kvar för mig och kommer den fortsätta växa i denna takt kommer min mage explodera sönder känns det som :P Så skönt att höra att det kanske stannar av lite! 
    Clemmentina skrev 2024-03-27 18:37:11 följande:

    @melsson Jag är i vecka 36+5 nu. :) Så snart bara tre veckor kvar. Tiden går snabbt! Härligt att läsa att du mår bra och att magen växer. Känner igen känslan av att den växer för varje dag. ;) Känner även igen andfåddheten och sammandragningarna. Livet som höggravid! Haha! Men allt annat vore konstigt. Vi har ett sådant babynest från Najell. Inte testat ännu men verkar så praktiskt både i sängen och vagnen och på andra ställen. :)


    Hur kommer det sig att du blir igångsatt på BF? Tror jag missat det :) OH bara tre v kvar det är ju helt GALET.. Shit att både du och Noelani har era babys snart! Ja nu börjar man känna sig otymplig haha, vi hade en rätt intensiv påsk så nu känner jag av lite i fogarna med efter att ha rört mig lite för mycket haha. Kul att ni slog till på babynestet - köpte ni begagnat eller unnade ni er ett nytt? :)
    Orkidé8181 skrev 2024-03-30 13:20:48 följande:

    Glad Påsk allihop 🐣

    idag är det exakt 2 år sedan vi startade våran första sprutomgång.

    på påskafton 2022 var vi inne och räknade ägg för första gången, och nu sitter vi här med vår lilla bebis 8 veckor 😍

    fortfarande overkligt ❤️



    Glad påsk <3 Åhh livet ändå - så fint när man får lite perspektiv på det. Är så hemskt när man är mitt i det och man tror att man aldrig kommer lyckas - men nu är vi här allihopa <3 

  • Melsson
    Orkidé8181 skrev 2024-04-02 14:10:56 följande:

    Noelani: håller med dig, och trots att detta är min 3: e grav så känns det även som den längsta!
    när man väl blev gravid så kändes det på något konstigt sätt som man redan varit det 1 år, eller att man på något sätt redan varit i bubblan sedan ivf startade? men jag ska ändå inte gnälla då jag vet att det finns de som behövt göra betydligt fler omgångar och år än oss 😊

    Jag är inte så bra på att ha koll på datum såhär, men kommer ihåg just första gången vi skulle räkna ägg och att det var så passande runt påsk? vi fick vårat påskägg tillslut 🥰

    Melsson: håller med dig, känslan av att inte ens veta om det kommer att gå? 😕


    Ja det är sjukt faktiskt hur fort man förtränger hur dåligt man mådde på väg hit.. Just nu känns det så självklart att man är gravid - och för dig att du har ditt barn..Är lätt att glömma åren med ångest över ägglossningar, hormonbehandlingar och negativa gravtest... 
  • Melsson
    Vickan31 skrev 2024-04-02 17:25:58 följande:

    Hej på er! Hoppas att ni alla haft en fin påskhelg Glad


    Melsson: Ååh men wow, tänk att det är 7 veckor kvar för dig! 😍 Det låter ju bra att du mestadels mår bra även om fogarna känns nu efter påskens bravader och att du märker av andfåddhet och sammandragningar som är naturligt men ändå jobbigt såklart. Blev det skidåkning som du planerade? Här uppe var det en grå påskhelg med slask, regn och snö om vartannat, men min kropp hade ändå inte klarat av några utflykter så vi var hundvakt och ?mormorvakt? när mina föräldrar åkte till fjällen och det var mysigt det med, men jag hoppas kunna följa med till fjälls nästa år istället då vi haft samma tradition och stuga att åka till sedan jag var liten (eller egentligen redan sedan mamma var liten) Glad Toppen att ni hittat en del begagnat som varit fräscht samt fått/köpt/lånat saker av nära och kära. Superfina namnförslag verkligen! 😍💕 Och jag beklagar att din svägerska gick bort i cancer, så otroligt sorgligt 😔 Vi står fortfarande stilla i namnfrågan, måste ta upp det med sambon igen så vi får bolla lite och se om vi kommer framåt. Har du varit hos nya barnmorskan än? P.S. Jag håller verkligen med dig om att magen ser ut att växa VARJE dag nu, helt galet, haha!


    P.S. Förlåt för mitt gnäll, förutom foglossning och restless legs mår jag - och viktigast av allt: bebis! - bara bra och vi har börjat färdigställa barnrummet med ny färg på väggar, tak och lister samt lite möbler och inredning vilket känns fantastiskt mysigt och fortfarande lite overkligt 🥰

    Kram /Vickan, vecka 28+5 


    Ja helt galet vad fort tiden går, och bara 10 v kvar för dig <3 Men nu tycker jag det känns som man varit gravid i en evighet haha. Ja det blev skidåkning, tyvärr lite dåliga backar men försökte njuta så mycket jag kunde - nästa år blir det nog inte så mycket utför utan mest längd. Vi har faktiskt hittat en begagnad thulevagn (cykelvagn) med skidor till, så den ska bli kul att testa nästa säsong! Tips till er med som bor norröver, vi hittade på marketplace jättebilligt mot vad det kostar i butik! mormorvakt haha, mysigt ändå! Hur mår du i kroppen nu? Är det ungefär samma eller blir det värre varje vecka? 

    Ja namn är ju så svårt, man får ju sån beslutsångest - jag tror man inte riktigt kommer bestämma sig helt förrän man ser den lilla i verkligheten. 

    Åhh nej restless legs ovanpå foglossningen - men du det är okej att klaga! Jag ska också klaga lite - har börjat få kramp i vaderna på natten + har helt plötsligt fått problem att sova? Har sovit som en stock hela graviditeten men nu sover jag som en kratta, så känner mig som en zombie om dagarna....

    Åhh vad mysigt med barnrum - du får skicka lite bilder i meddelande om du vill <3 Är så taggad på att flytta och fixa barnrum!
    Awesomeginger skrev 2024-04-03 09:46:19 följande:
    Det är så skönt att kunna prata med andra som verkligen förstå. Dom jag försökt prata med av mina vänner tycker inte att de är något stort och att de bara konstigt att jag tycker de är jobbigt.
    Jag är i vecka 11 nu, kub om två veckor. Undrar en sak, får man all info vid ultraljudet eller får man de några dagar senare? Ska och lämna blodprov om en vecka. 
    Jag är fortfarande uppblåst som en balong, ser ut att vara i typ 6e månaden. Fått xonvea utskrivet för illamående men har fortfarande problem med de men det är bättre. 
    Mest orolig för att jag inte könner lika mycket saker i magen, ingen plötslig smärta. Hur hade alla ni de runt vecka 11?

    Som Vickan säger så får man resultatet från KUB direkt på plats! Jag tror inte du behöver vara orolig att du inte känner något i magen, för mig var det väldigt lugnt från v 11 fram till v 21-22 när jag började känna rörelser. Jag kände mig totalt o-gravid och precis som vanligt, men det var ju en frisk liten krabat där inne ändå. Jag blev väldigt mycket lugnare efter KUB, hoppas samma känsla infinner sig för dig <3
  • Melsson
    grimaserar skrev 2024-04-04 14:03:10 följande:
    Jag var också så svullen. Helt vattenfylld, kunde inte ha på mig några kläder och var tvungen att köpa gravidbyxor, sedan blev allt normalt och jag kunde ha mina vanliga kläder fram till vecka 22 typ, (har fortfarande många saker som jag använder hela tiden trots att jag inte kunde ha dem de första veckorna för att jag var så svullen och allt som satt åt gjorde såå ont). Och tror inte du behöver oroa dig för att du inte känner något, jag upplevde att det var en paus mellan vecka 11 v. 18 typ,  när det värsta illamåendet gett sig och foglossningen inte kommit igång, så jag nojade istället över om jag ens var gravid... Från vecka 13 så brukar en ju prata om spökveckorna, men tänker att det ju är lite individuellt när det börjar, och du har ju fortfarande illamånedet så helt som ett spöke är ju inte skrutten i din mage :) 
    Hur mår du @grimaserar, länge sedan vi fick en update om dig! Vilken v är du i nu? :)
  • Melsson
    grimaserar skrev 2024-04-05 09:48:05 följande:
    Jag är inne och läser ibland så hänger helt okej med i vad som händer för er, men är lite dålig på att skriva.

    Jag mår helt okej, är i vecka 31+6 (tror jag, verkar som att olika vårdinstanser räknar lite olika). Har tydligen fått järnbrist, var nere på 92 för en och en halv vecka sedan så är lite stressad över det och väldigt, väldigt trött. Är inte typen som gråter, men just nu gråter jag typ dagligen av trötthet, känns som att vara tillbaka i början av graviditeten där tröttheten är helt förlamande. Men i övrigt flyter det på, min skrutt skruvar sig där inne, sparkar inte så hårt längre utan men puffar på mig i takt med att det verkar bli lite trängre för honom. 

    Vi har renoverat kök nu i april men börjar nu se ett slut i tunneln vilket ska bli skönt, så ska ägna de sista två månaderna åt att fixa det sista för att han ska komma. Tror att vi har det mesta men vill gå igenom allt och ska köpa lite förbrukningsvaror och småfix samt ställa i ordning skötbord och sängar å så vidare, just nu står allt inställt i barnrummet så ska bli skönt att få ordning och lite mysigt. 
    Ja jag är också alltid inne och läser men tycker det är så "dåligt" att svara i mobiltelefonen så vill helst sitta vid datorn när jag gör inlägg. 

    Gud vad tiden går, alla närmar sig slutet nu :D Tråkigt med järnbrist, är samma här. Dom vill jag ska trippla min dos på tabletterna men mår så dåligt i magen av dom, så försöker kämpa på med blutsaft och sideral. Har du blivit erbjuden järn intravenöst? Jag är också som du så himla trött och har börjat sova dåligt på nätterna med, kramp i vaderna och ont i höfterna har kommit som ett brev på posten, 

    man känner sig som en levande zombie!! Men skönt att det går bra i övrigt <3 och nu är det ju inte alltför långt borta, man börjar se målet! Jag har också blivit så känslig haha, gråter hela tiden men tror det är på grund av tröttheten som du säger - just nu hoppas jag innerligt att man slipper gå två v över tiden!!!

    Men gud så härligt med nyrenoverat kök lagom tills bebisen kommer, speciellt nu när du kommer spendera mycket tid hemma är det jättehärligt med nytt kök ju :D Ja det är svårt att veta om man har allting, vi ska ju snart flytta så jag kan inte förbereda någonting, det känns lite jobbigt faktiskt, men får ta tag i det direkt vi flyttat att se över vad vi har och vad vi behöver handla! 
    Noelani skrev 2024-04-08 10:00:19 följande:
    Åh jag förstår helt hur du har det! Jag har också restless legs och de är så fruktansvärt. Jag hade det även innan förlossningen och det som fungerat bäst är faktiskt akupunktur (gärna med el). Jag fick gå kanske 10-12 gånger innan det gav effekt men det tog bort det HELT och höll de borta genom 3 månaders IVF och 6 månaders graviditet.. Nu är det dock tillbaka och jag har precis börjat gå igen... Jag går dock hos en sjukgymnast som är utbildad akupunktör - skulle nog inte vilja gå till någon utan längre utbildning när jag är gravid. Men väl värt att testa!! Hittar man en sjukgymnast så är det också ofta knutna till regionen och på så sätt kan man ta det på frikort :) 

    Samma för foglossningen, akupunktur kan hjälpa där också har jag hört! Jag har dock istället gått till kiropraktor och på massage och foglossningen i ryggen är nästan helt borta.. Foglossningen i bäckenet var dock värre att få bukt med - men min kiropraktor har gjort mkt även där + att jag ser till att inte röra mig för mkt och nu är jag nästan helt okej.

    2 veckor och några dagar kvar nu till förlossningen.. Känns både surrealistiskt och väldigt välkommet. Även om jag mår rätt bra nu både fysiskt och psykiskt så är jag less haha.. Redo för nästa steg och komma tillbaka till sig själv på något sätt... iaf med lite mindre mage och mindre ont haha
    Jag kommer ta en paus från familjeliv nu och bara vila, lovar att kika in efter förlossningen och skriva en rad till er alla hur det gott Hjärta  Lycka till, till er alla som också är nära BF! Kram!! 
    Åh så spännande med två v kvar Noelani, du gör helt rätt som går in i en bubbla här innan. Stort lycka till när förlossningen närmar sig - ser fram mot att höra din förlossningsberättelse sen när du har tid och orkar. Stor kram <3
    Clemmentina skrev 2024-04-08 11:35:19 följande:

    @alla Så spännande att läsa om era uppdateringar även om jag själv inte varit så aktiv det senaste. Lycka till allihop! 


    Så nära för dig med nu Clemmentina, den lilla kan ju komma vilken dag som helst. Så otroligt spännande! Men du har inte haft några känningar om att det är på G? :) 

    //Melsson v 32+6
  • Melsson
    Vickan31 skrev 2024-04-09 09:27:49 följande:

    Melsson: Ååh jag förstår känslan av att man tycker att man varit gravid i en evighet nu, och då har jag ändå inte varit gravid lika länge som du 😅 Men då verkar du ändå rätt pigg i kroppen om du klarat av skidåkning? Glad Det hade jag varken orkat eller vågat, haha. Men vilket bra tips, toppen att ni hittade en thulevagn till så bra pris begagnat ju! 😃 Jo men senaste veckan har det ändå varit på ungefär samma nivå, ett tag tyckte jag att smärtan av foglossningen trappades upp mer och mer för varje dag, men man vänjer sig nästan, haha.


    Ja men precis, många säger ju just så, att det är först när man ser bebisen i verkligheten som man kan bestämma sig helt för namnet. Ska bli spännande att höra vad alla här i gruppen väljer för namn när det blir dags Glad


    Alltså man vill ju typ inte klaga för man vet att det finns de som har det värre, och det var ju absolut en mycket jobbigare tillvaro psykiskt att inte bli gravid så jag är ju såååå glad att jag är där jag är nu! Hjärta Men lite måste man ändå få gnälla när kroppen hittar på en massa nya saker tycker jag 😆 Kramp i vaderna låter ju superjobbigt, och att inte få sova som man ska! Har det hållit i sig eller hur mår du nu?


     


    Det verkar inte gå att skicka bild i meddelande-funktionen (FL har lite att jobba på där) men jag skickar här så får ni se, tack för peppen! 🥰


    /Vickan, vecka 29+5


    Du ligger ju precis hack i häl med mig! Ja men alltså vi har ju varit gravida sen september nu? Helt galet!!
    Så tråkigt med foglossningen, och så irriterande att det inte finns något bra "botemedel" mot det..Så strongt av dig att kämpa på och hålla humöret uppe <3 Ja alltså jag tycker vi har rätt att klaga lite - det är ju verkligen en berg och dalbana detta haha, och man känner ju inte igen sin kropp alls så man blir ju så frustrerad...Sen så börjar man ju tänka : hmm kommer jag verkligen må helt bra i kroppen när bebisen är ute eller kommer det ta några månader att komma tillbaka....Hoppas vi alla får snabb återhämtning!! 

    Jag har börjat med magnesiumtabletter precis innan jag ska sova och tycker krampen har blivit mycket bättre! Har dock mycket sammandragningar på nätterna men ska till barnmorskan idag så ska fråga lite om det då!

    Och så fint barnrum, ÄLSKAR grönt, jag skulle kunna ha gröna väggar och gröna tapeter överallt :D 
    grimaserar skrev 2024-04-09 12:18:33 följande:
    Ja, väldigt segt med järnbrist, vad ligger du på för värden? Jag var på 107 i vecka 22 och i vecka 29 var jag nere på 92, vet inte när jag/om jag ska bli orolig på riktigt eller om jag bara ska fortsätta knapra på så gott det går. Jag har inte fått intavenöst, har du blivit erbjuden? Väntar på kontakt från vårdcentral, men de verkar sega. Du vet säkert redan det men för mig hjälpte det att äta två-tre kiwi varje dag, försökte ofta äta dem i samband med järnet för tänker att det är bra C-vitamin som kan hjälpa kroppen ta upp järnet :) Nu har dock kroppen verkat vant sig och jag klarar av järntabletterna helt okej. 

    Jag relaterar till krampen i höfterna, känns som att de bränner hela nätterna och jag är som en val som inte kan röra mig, går typ inte att vända mig i sängen och känner mig så oerhört osmidigt, inte främst för att magen är stor utan mer för att allt gör så förbannat ont...  Har haft foglossning sedan v. 18-20 typ och är så oerhört less på det, förstår inte hur jag ska klara de sista veckorna och min fysoterapeut bara skakade på huvudet när jag sa att jag tänkte jobba maj ut, får väl se om det går vägen.

    Ja, väldigt lyxigt med nytt kök, och med diskmaskin(!!!), vilket typ var hela anledningen till att vi drog igång projektet nu innan barnet kommer. Förstår att det känns lite stressande att inte ha i ordning, men i gengäld tror jag att det går att lösa rätt fort när en väl får tummen ur :) och skönt att flytta innan trots allt, även om jag förstår att det hade varit skönt att fixa. När flyttar ni? 
    Mitt hb låg strax under 100 och ferritin strax över 20 nåt sånt! Men verkar inte vara tillräckligt illa för att bli erbjuden intravenöst - ska till barnmorskan idag så ska be om ett till järnprov om hon inte säger att jag ska ta det. Dom säger ju att det kan påverka återhämtning osv med så man vill ju gärna ha bra värden.... Det där med kiwi har jag inte hört något om - får testa det :D Jag läste någonstans att chiafrön är en del järn i - så försöker göra en smoothie om dagen när jag kommer ihåg haha, kan ju ha kiwi i då! 

    Ja alltså man känner sig som en tant på 90 år som behöver byta ut höfterna??? Håller med om vändningarna, är ju för att det gör ont inte för att man är otymplig...Jag får såna sammandragningar när jag ska vända mig med + krampen i vaderna, så alltså är en kamp att vända sig haha!! Inatt sov jag som tur var bra, typ första natten på 2 v, men var väl för att man var helt slut haha. Ja alltså unna dig lite gravpenning/sjukpenning/semester, man är ju sån himla typisk svensk som ska jobba in i kaklet.... 

    Ja det förstår jag - vilken lycka att allt blev klart i tid <3 Ja jag tänker det med, flyttlasset går 10:e maj, och BF är 28:e maj hehe, vi får nycklarna om 2 v men då är det först rust innan vi kan flytta in! 
    Clemmentina skrev 2024-04-09 11:50:54 följande:

    @melsson Ja verkligen vilken dag som helst nu. :) Jag har en del förvärkar och sammandragningar men det har jag förstått kan pågå rätt länge innan. ;) 

    Det låter som om du har liknande problem med sömnen som jag har haft. Tycker det hjälpt en hel del att ta magnesiumtabletter innan läggdags (ta dem ihop med kalcium för bästa effekt) samt ibland ta vätskeersättning eller elektrolyter. Tror man får kramp pga att det är problem med mineralbalansen. Höfterna är svårare...sover med flera kuddar under höft, mage och en mellan benen. Haha! Segt med ditt låga järnvärde. Hoppas det blir bättre. Hjärta


    Så himla spännande!! Kollar dom hur öppen man är hos barnmorskan på besöken i sluten? och tappen osv? 

    Köpte faktiskt tabletterna med magnesium och kalcium, har bara tagit dom två nätter men tycker faktiskt att det hjälpt :D 
  • Melsson
    Clemmentina skrev 2024-04-12 18:04:20 följande:

    Vad skönt att det har hjälpt! :) Nej de kollar inte hur öppen man är eller något med tappen. De känner på magen hur bebis ligger, mäter sf-måttet och lyssnar på hjärtat. Jag var hos bm idag och bebis ligger långt ner och i princip fixerad. Har haft mycket förvärkar/sammandragningar det senaste så jag hoppas att det snart drar igång här. 


    @vickan31 Ja nu är det onekligen spännande! :) Längtar! Känner en helt annan tyngd i kroppen nu. Klart du ska ventilera?himla tufft med de krämpor du har. Jag har full förståelse! Underbart med vårväder på ingång! 

    Ha en fin helg allihop! 


    tråkigt, jag trodde man kanske utökade besöken med lie mer allteftersom tiden går men då är det samma då! Åh vad spännande, när som helst nu då! Jag var också hos BM idag och vår lilla låg med huvudet nere också, dock inte fixerad än såklart. Dock står magen still i växten så måste tillbaka dit nästa v igen för att se så att SF måttet ökar, känner mig dock inte orolig för känns som min mage ändå växt mycket under en kort tid så att den står still lite nu känns inte konstigt. 


    skiljer det sig mycket mellan en förvärk och en sammandragning? 


    trevlig helg ❤️❤️ 

    /Melsson v 33+3

  • Melsson
    Vickan31 skrev 2024-04-15 14:39:39 följande:

     


    Melsson: Ja visst är det galet hur tiden har gått, att det upplevts som långsamt ibland och samtidigt som igår som både du och jag plussade! Hjärta Ååh tack, jag är såklart inte den enda med foglossning men i min vänskapskrets är det många, de allra flesta skulle jag säga, som aldrig varit med om det så jag får försöka förklara för dem varför jag inte orkar så mycket då det påverkar både sömn, humör och rörelse. Ja det är verkligen en berg- och dalbana som du säger, och det ska bli spännande att se hur kroppen känns efter förlossningen, för även om det är mycket hormoner i omlopp efteråt också så säger ju många att flera symptom försvinner i princip direkt efteråt om jag förstått det rätt Glad


    Skönt att höra att magnesiumtabletterna verkar hjälpa! Vad sa barnmorskan om järnvärdet? Och frågade du om sammandragningarna? Mitt järnvärde har också börjat sjunka så jag ska kolla det på fredag, har försökt äta blodpudding och sånt men vet inte om det hjälper. Vad spännande att ni får nycklarna snart, flytten närmar sig! 👏😍 Och gud vad roligt att du gillade den gröna färgen vi valt, tack! 🥰


    Jag har förresten fått ett nytt symptom (haha förlåt) och det är kraftig halsbränna och sura uppstötningar. Är det någon av er som haft/har samma och i så fall kan tipsa om vad som funkat för er?


    /Vickan, vecka 30+4 


    Ja verkligen, känns på ett sätt som nyss man tragglade med sprutorna och på ett sätt som en evighet sen! 


    Fick din syster också foglossning? Ja alltså speciellt när sömnen påverkas så påverkas ju ens "allmänna" humör sååå mycket. Sover du med sån gravidkudde? Jag fick låna en av en kompis och tycker jag sover mycket bättre med den! 


    Alltså jag får ju ALLTID typ blackout när jag är på besök i sjukvården, haha, så järnvärdet glömde jag ju helt fråga om och be om nya prover på...SUCK...Äter du några järntabletter? Jag kom iaf ihåg att fråga om sammandragningarna och hon sa att det troligen inte var några konstigheter alls utan att kroppen börjar förbereda sig inför förlossningen. Så det kändes ju skönt iaf :) Lite segt var att mitt SF-mått stått still så nu måste jag tillbaka denna vecka igen och se om det ökat, annars blir det tillväxtultraljud.. 

    Åhh vad segt med halsbränna - jag har också haft det till och från sen i julas, som tur är inte varje dag men kanske någon gång i veckan (tänker kanske det är beroende på hur bebis ligger?) Jag har kört på omeprazol (stavning? hehe) och det har funkat bra! Sen har jag märkt att vissa saker triggar halsbrännan - framförallt kaffe!

    //Melsson v 33+6

  • Melsson
    Zaro skrev 2024-04-17 01:10:05 följande:

    Hej alla fantastiska kämpar, vad fint att läsa om er resa och vad kul att det närmar sig för så många av er. Det kommer gå så bra för er alla. Hjärta


    Ledsen att jag försvann och tack för alla tankar. Jag har varit inlagd ett tag. Som ni vet var det precis före rul en hög vattenavgång de trodde skulle leda till abort sista dagen med tillstånd av socialstyrelsen. Men vi kunde fortsätta graviditeten genom besök till en överläkare vv. I v 28-30 började jag blöda och blev inlagd. Tappen var lite kort, vattnet gick helt denna gång och de misstänkte till slut att även moderkakan höll på att lossna. Så vi fick en prematur men ändå stor pojke genom vaginal förlossning som jag velat. Förlossningen gick jättebra även om jag blev förvånad över att kräkas hela krystfasen och att det hela inte ens gjorde så ont som jag trott. Personalen där och på bb är helt fantastiska. Även på neo då han ligger på neontal intensivvårdsavdelningrn. Han sover tyvärr själv där för att han är medtagen och behöver hjälp med värme, mat, andning med mera men jag pumpar brösten för att spara till honom. Imorgon ska vi prata med dem om provsvar efter blodprov och röntgen. Är fortfarande i chock men såklart väldigt tacksam och förhoppningsfull.


    Åh vad skönt att höra från dig Zaro. Tror jag talar för alla när jag säger att man tänkt SÅ mycket på er och hoppats att allt gått bra <3 

    Så fantastiskt att er lilla pojke är här, och heja svensk sjukvård! Förstår det måste vara sjukt segt att ligga inlagda på Neo och inte få vara hemma, men hoppas att ni lyckats få till en någorlunda vardag ändå. Så skönt att höra att det funkar att pumpa brösten även om han kom så tidigt, kroppen är verkligen fantastisk som vet vad den ska göra! Vilken vecka var det han kom i? 

    Skönt att höra att förlossningen gick bra och att det blev vaginalt som du ville, det med kräkningarna lät ju dock mindre roligt, men skönt att det gick bra ändå <3 

    Stor kram till er och er lilla pojk<3 <3 
  • Melsson
    Awesomeginger skrev 2024-04-17 12:47:20 följande:

    Jag var på KUB idag, allt såg jätte bra ut, fick riskfaktor 1: 20 000 vilket ska vara kanon! Så känns riktigt härligt, väldigt rörlig och hoppig bebis.
    Börjar sakta sjunka in att de med största sannolikhet kommer att gå bra. ❤️❤️❤️


    Åh vad skönt, Grattis!! KUB är ju en riktig milstolpe och jag tyckte iaf att jag kunde slappna av så mycket mer och vågade njuta på riktigt efter KUB <3 Sen har du ju "spökveckorna" framför dig, så bli inte orolig att symptom försvinner, du inte får mage etc - ser det bra ut på KUB så går det ju oftast vägen i de allra flesta av fallen <3
  • Melsson
    Vickan31 skrev 2024-04-17 15:48:14 följande:
    Ja men precis så! 😁

    Nä hon fick nästan inga besvär alls under sina två graviditeter, hon visste inte ens vad foglossning var 😅 Ja jag sover också med en gravidkudde, funkar faktiskt lite bättre än en vanlig kudde mellan knäna, men vet inte om man bör ha något för höfterna också då jag vaknar av att de också gör så ont?

    Ååh men det är lätt hänt såklart, du får fråga om järnvärdet vid nästa besök Glad Jag har inte börjat äta järntabletter än, men om värdet fortfarande ser lite lågt ut på fredag när jag ska till barnmorskan så lär hon väl rekommendera det tänker jag. Vad skönt att höra barnmorskan säga det, att det inte är några konstigheter med sammandragningarna och att kroppen förbereder sig Glad Hur känns dina sammandragningar, gör de ont? Vad segt med SF-måttet men ändå bra att de är noggranna och håller koll på det, även om det säkert inte är några konstigheter alls Hjärta

    Men vilket bra tips, tack! 😃 Ska läsa på lite vad som triggar halsbränna och hur man slipper det, men det du säger om kaffe låter ju bekant! 

    /Vickan, vecka 30+6
    Men åh att det kan skilja så mycket när man är helsyskon - då blir man ju nästan irriterad när det ena syskonet klarar sig utan och det andra får - orättvist ju ;) Ja för mig är det höfterna med som gör ont, så irriterande? Vi har en jättemjuk säng så känns ju inte som det är sängen liksom...Vet inte om det är någon slags foglossning som sätter sig i höfterna eller att man väger mer nu och det blir mer tryck på höften?? Sjukt irriterande är det ju när man inte får sova ordentligt iaf.. 

    Ja ska göra det, var ju nyss där men då var det bara ett kort besök för att kolla om SF-måttet ökat, och nu hade det faktiskt ökat 1 cm så det var skönt (även om man nästan hade önskat det hade stått still så hade man fått ett ultraljud och fått se den lilla igen, känns som det var så länge sen RUL nu..Hade varit intressant att veta strl på bebis med..Jag var ett stort barn och min partner liten..Hoppas hon ärver pappans gener haha! Tror du att ni får en liten eller stor? 

    Ja hoppas du slipper halsbränna varje dag är så sjukt segt, idag fick jag halsbränna efter frukosten som fortfarande inte har släppt, brukar aldrig få det såhär tidigt på dagen annars - men ja lär väl bara bli värre framöver haha. 
    Sandralinnea123 skrev 2024-04-17 21:54:49 följande:

    Hej😊

    Tänker jag hoppar in i tråden 😊🤰🏼

    Jag gick idag in i v.6, efter 3 äggplock, 5 återföringar & 1 missfall i v.9, så nu hoppas jag de är vår tur också 🤰🏼

    Har skrivit in mig hos bm,  & den 10 maj har jag tid för tidigt ultraljud på sahlgrenska där vi gjort vår ivf 😊

    Mina symptom nu är super ömma bröst, fruktansvärt illamående & spytt dessutom känner jag mig yr till & från, sen klassiska mensvärk liknande som gör en lika nervös varje gång 😅

    Ska bli kul att följas åt här med våra ivf graviditeter ❤️


    Välkommen in i denna fina grupp och grattis till din graviditet. Det låter verkligen som det är dags för er tur nu <3 Spännande med ultraljudet den 10:e maj, hoppas tiden går fort!!!
    ivf90 skrev 2024-04-18 09:45:02 följande:
    Åh vad glad jag blir att höra från dig! Jag har gått och tänkt så mycket på dig. Stort stort grattis till er fina lilla pojke. Hoppas väldigt mycket att det går bra med att prata igenom alla provsvar idag. Hur länge har han varit utanför kroppen nu? Hur mår du i allt det här? Bor ni kvar på sjukhuset hela familjen eller hur fungerar det? Stor kram!
    Kul att se från dig med IVF90, hur mår du? <3
    Awesomeginger skrev 2024-04-18 11:51:04 följande:

    Melson och Vickan31. Ah de känns så fantastiskt att de gick så bra. Verkligen milstolpe. Mina veckor blev framflyttad med 4 dagar med, så har BF 23/10 nu.
    Jag mår väll okej, testade att inte ta mina illamående tabletter en dag förra vecka, blev riktigt katastrof tvungen att åka hem från jobbet och hann inte hem innan illamående tog över helt om jag säger så 😑
    Och efter det så har jag kännt mycket i magen och illamåendet smyger på på kvällen eller när jag hungrig. Även den här uppblåst heter, mamma kläder sen vecka 10..men hoppas arr nu när jag trappan ner på progesteron att det ska lägga sig!

    Sandralinnea123: välkommen oxh grattis till pluset! Håller alla mina tummar att allt kommer gå bra.



    Ja förstår det, så skönt <3 Vad tråkigt med illamåendet, hoppas det släpper snart, verkar ju som att det släpper för många när man går in i andra trimestern (har dock glömt när den startar men är väl runt v 14-15 där någonstans?)

    //Melsson v 34+2


  • Melsson
    Awesomeginger skrev 2024-04-23 11:59:45 följande:

    Skönt att man inte övertänker saker, fick ju 1:20 000 på kuben. Men ändå är de en del i mig som är..att de ändå finns en risk och funderar på att göra NIPT. 
    Ni som det gått så bra för, hur såg era KUB ut, övervägde ni att göra NIPT och är de något som gjorde NIPT?
    Kändes era val bra i efterhand?


    Jag frågade faktiskt aldrig över min sannolik för jag var rädd att jag skulle gå hem och övertänka haha. Så när barnmorskan sa att allt såg bra ut med liten risk så sa jag att jag inte behövde veta exakta sannolikheten. Jag har dålig koll men 1:20 000 är väl extremt låg risk? Jag tror INTE du behöver oroa dig alls, hade det varit stor risk hade dom ju sagt det! 

    Men om du känner dig extremt orolig och inte kan sluta tänka på det så kan du ju göra det. Men som sagt, hade jag varit du hade jag lagt dom pengarna på något annat roligt istället - tror inte du behöver oroa dig det minsta <3
  • Melsson
    Noelani skrev 2024-04-29 18:31:37 följande:

    Nu är min lilla kille här 😍🥰
    Allt har gått kanon - även fast han låg på -15% i tillväxt vid sista UL så kom det ut en 3kgs bebis.

    Kejsarsnittet gick hur bra som helst också - jag kunde åka hem redan dagen efter och visst har det gjort ont men inte i närheten av vad jag trodde det skulle göra. Man fick också rejält med smärtlindrig så man kunde vara med bebis hur mycket som helst utan att tänka på smärtan. Det var mest lite märkligt att komma på fötter igen efter spinalbedövningen haha de släppte dock på bara några timmar. 

    Om det är någon som funderar på snitt men är rädda - var inte det, en sån häftig upplevelse och inte alls jobbigt/ svårt. 

    Jag tänkte absolut inte samsova innan men vi har landat där och sängen den står tom även här haha 

    Jag har inte läst igenom alla inlägg - är det någon mer som fått eller som det börjar närma sig för? Hur har det gått för Zaro - någon som vet ?

    Många kramar till er alla! ❤️


    Åh grattis till dig/er. Så skönt att allt gick så smidigt med snittet också, jag hoppas att återhämtningen kommer att gå bra med <3

    Åh det där med samsovning tänkte jag med från början Nej nej nej, men nu börjar jag tänka "åhh mysigt om  den lilla kan ligga mellan oss i sitt babynest". Hehe. Kör ni med babynest eller hur ligger bebisen? Jag tänkte jag ska läsa på lite om samsovning men har inte hunnit.... 

    Stor kram till er!!
  • Melsson

    Hallå allihop - har varit lite mayhem här någon vecka men vi har fullt ös med flytt och renovering, vi har varit i nya huset varje dag typ 12 h/dag hela förra veckan, och denna vecka går flyttlasset på torsdag - seeeen ska jag börja varva ned inför förlossning och försöka packa upp alla bebisgrejer osv <3 Är SÅ kul att följa alla och speciellt när alla börjar få sina små med. Tycker att familjeliv är så svårt använda från mobilen dock - kanske fundera på sikt om det är några här som vill prata i en lite mer användarvänlig app? Typ messenger eller whats up eller så! Vore skönt ha några att bolla lite bebisgrejer med nu när man snart ska vara hemma!


    lissan111 skrev 2024-05-02 20:29:47 följande:

     


    Vad snällt av dig att säga 😊 japp v. 36 nu, tiden går fort vilket känns bra! Vi har UL igen på måndag, så det blir spännande att få besked då om det kommer att funka med en vaginal förlossning eller ej, hoppas ju på det. Har verkligen börjat känna av mer i fogarna denna vecka, nu blir det lugnt tempo på allt sista veckorn känner jag. Känner med dig som har så mkt problem med foglossning! ❤️ barnmorskan tipsade mig om att använda TENS-apparat då jag hade besvär tidigare, har du provat nåt sånt?


    Så galet att vi är så många som närmar oss slutet och att det är flera som redan fått sina små. Vad tråkigt du känner av fogarna. Det är samma här, när jag vaknar på morgnarna har jag jätteont i höfterna, det sitter i någon/några timmar men sen släpper det som tur är. Känner du av dina hela tiden??
    Zaro skrev 2024-05-02 18:51:12 följande:

    Så kul att ta del era upplevelser och grattis till er som fått barn. Särskilt till dig Noelani som jag följt sen starten och som jag vet ville ha ett kejsarsnitt. Hjärta
    Nu är vi utskrivna från neo och bvc har tagit över. Neo kommer dock följa oss lite och räknar på hans utveckling från bf eftersom prematura ibland ligger efter i utvecklingen. Det är skönt att vara hemma, slippa alla sladdar, apparater, undersökningar och sondmatning. Amningen och nätterna fungerar också bra trots att han har sin största vakenperiod då, till skillnad från i magen. Kroppen och psyket börjar också hänga med efter lite baby blues, men det är segt att läcka så mycket bröstmjölk hela tiden. De vill inte att vi flaskmatar och skapar förvirring och så går han ned igen (har gulsot = tröttare = svårare att gå upp i vikt). Så det är en fördel med att inte amma kan jag tänka mig. {#emotions_dlg.flower}


    Åh så skönt att ni är utskrivna från neo nu Zaro, tror vi alla här har varit så oroliga och hejat på er, så känns ju så underbart att ni nu får komma hem <3 Skönt att amning osv funkar bra, känns det konstigt att amma? Jag stod igår och klämde på mina bröst och bara hmmmm snart ska en bebis äta från dessa - dock känns det som jag har noll mjölk men för vissa kommer det ju först efter förlossningen.. 
    Det där med baby blues verkar ju vara helt galet - känns som alla blir instabila och gråter osv, men så bra att folk belyser det så att man är beredd när det händer. Hoppas att hormonerna snart lugnar ned sig för dig <3

    En fråga till dig som ammar - hur många amningsbehåar skulle du säga att man behöver? har inte köpt en enda än....
    grimaserar skrev 2024-05-01 13:21:08 följande:

    Hej!
    Hoppas allt är bra med er alla, blir så glad av att se att det gått bra för så många att ni nu lever lite bebisbubbla. Jag är vecka 34+4 och pendlar mellan att vara väldigt trött på magen, vill bara få ut honom nu och få tillbaka en kropp som inte gör ont hela tiden, till att i nästa sekund vara stressad över hur jag ska hinna fixa allt den här sista månaden och hoppas att han ska stanna kvar längre så att jag har tid på mig. Men vi är i ganska bra fas tror jag, skulle han komma imorgon skulle det inte vara några större problem, utöver att jag bara packat saker till honom i BB-väskan, och inget till mig själv utöver raggsockor (som jag av någon anledning tror att jag kommer uppskatta i juni?). I övrigt tror jag att det mesta är i ordning, och det är mest småfix som att ställa in skötbordet i badrummet och spjälsängen bredvid vår säng. 

    Idag står jag och kokar storkok för att ha i frysen, är det någon som har tips på bra och smidig frysmat? Har gjort lite olika soppor och en hel del bönbiffar och tänker att jag ska göra lasagne i helgen, men sen tar inspirationen slut... 

    Jag har också en fundering, jag är som sagt i v. 35 och min skrutt har inte vänt sig än. Han har dessutom varit 4-5 "dagar" större vid varje UL, så blir lite stressad över att han snart inte ska få plats att vända sig... Vill verkligen inte göra kejsarsnitt om det går att undvika... När vände sig era, är det någon som fick göra vändningsförsök, hur var det? Och är det någon mer som försökt med att hänga upp och ner från soffan eller liknande övningar? Hur har det funkat i så fall? 


    Åh känner igen mig SÅ i det du skriver - är livrädd att bebisen ska komma för tidigt innan allt är klart för bebisens ankomst, samtidigt som jag INTE vill gå över tiden och som du säger bara vill ha ut den lilla nu haha. Men dom kommer väl när dom kommer dom små liven :P 

    Vi har gjort lite frysmat inför vår renovering nu, och då gjorde jag kycklinggryta med matvete - det har funkat bra att frysa in, även köttgryta och ris (om ni äter kött vill säga), lasagne med såklart men det såg jag ni redan fixat hehe. 

    Jag har inte fått göra vändningsförsök men har 4 kompisar som gjort det, varav 2 vände sig och 2 vände sig inte..En av mina kompisar är också övertygad om att det var för hon gick till en akupunktör som fixade det. Så om du är öppen för förslag kanske det är något att testa <3
    Vickan31 skrev 2024-04-30 12:39:27 följande:
    Melsson: Haha ja det är nästan lite orättvist att trots att man är helsyskon har den ena jättelätt för att bli gravid, mår superbra under graviditeterna och har snabba förlossningar medan en annan är precis tvärtom 😅 Eller ja, förlossning vet jag ju ingenting om än förstås, haha.

    Hur mår du nu och hur har det gått med höfterna och foglossningen i övrigt? Tycker att det bara blir värre och värre, vilket det känns som att jag sagt varje vecka nu ett tag 🙈 Men jo jag har förstått det som att det är rätt vanligt att foglossning kan kännas av i höfterna bland annat, även ryggen och blygdbenet är vanligt. 

    Vad skönt att höra att SF-måttet ökat lite, har ni någon mer koll inplanerad? Ooh vad spännande att se då när du var ett stort barn och din partner ett litet 😁 Jag tror att vi får ett barn som är väldigt medel, det säger barnmorskan efter SF-kurvan i alla fall, men med tanke på hur många som kommenterar just nu att min mage är såååå STOR och att det måste vara tvillingar så undrar man ju 

    lissan111 skrev 2024-04-25 13:42:51 följande:

    Jätteroligt att följa er alla i denna tråd, jag är bara så dålig på att skriva själv! 😅 Ville verkligen svara och tacka alla för det fina välkomnandet till tråden efter att jag skrev i januari men fick aldrig tummen ur (förrän nu då!). Oj vad månaderna gått både långsamt och fort! Nu är jag i v. 35 och längtar efter att få träffa vår lille kille snart 🥰 Jag har dock en lågt sittande moderkaka (tydligen vanligare vid IVF eftersom embryot förs in underifrån istället för att det kommer ovanifrån som vanligt) och behöver gå på ett extra UL om två veckor för att få besked om jag kommer kunna föda som vanligt eller om det blir kejsarsnitt. Hoppas på att kunna göra en vanlig förlossning! Har liksom laddat och känner mig peppad och skulle kännas som lite av ett antiklimax med kejsarsnitt, även om det förstås också har sina fördelar :) Vi får se helt enkelt, huvudsaken bebisen kommer ut med både sin och min hälsa i behåll!

    Annars har jag mått väldigt bra under graviditeten ändå och inte känt av alltför mycket besvär. Hade ca en vecka med rejäla smärtor från foglossning för en månad sedan så jag har stor respekt för er som lider av det under flera månader!! Mirakulöst nog gick det över lika fort som det kom för min del. Jag kände av främst i fogarna på baksidan av bäckenet och möjligen att det kan ha hjälpt att jag började massera musklerna i ländryggen med en massageboll, liggandes på golvet, en stund varje morgon. Men nu börjar man ju känna sig stor och otymplig och blir lätt stel i bäcken och ländrygg, bökigt att vända sig i sängen (vilket jag gör typ 10 ggr/natt) samt alla mängder av toabesök 😂 men hanterbart ändå.

    Hoppas ni mår bra alla!


    Ja verkligen orättvist, men du har säkert mer "tur" med andra saker ska du se <3 

    Ja mina höfter blir värre, sitter här med värk och hoppas det ska ge med sig, men känns som du säger som att det bara blir värre och värre för varje dag som går...Samtidigt ska jag inte klaga för oftast släpper det för mig efter jag varit vaken några timmar, men det är väldigt segt att ha ont på nätterna eftersom sömnen blir så lidande. Får du sova bra? 

    Ja väldigt skönt, nu börjar jag istället oroa mig för att man ska få en jättebebis haha, med tanke på alla godsaker jag trycker i mig så frodas bebisen i socker och blir väl hur stor som helst där inne haha. Vad skönt att hon säger att den kommer vara normalstor, ska fråga min BM på onsdag när jag ska dit vad hon tror.. Åh det där med kommentarer om magen är ju så segt, jag tycker det är jobbigt att folk verkligen GRANSKAR en och stirrar på ens mage.. Min mage har växt extremt mycket från v30 och fram tills nu, innan var det mer "åh du har sån liten mage", men nu är det mer "OJ OJ vilken mage du har hööööhööö", sen förstår man ju att folk inte menar något illa - men tycker det är lite jobbigt när folk helt plötsligt ska börja kommentera ens kropp bara för att man är gravid. Väldigt många (men mest vänner iofs) frågar ju "hur mycket har du gått upp nuuu??", och visst är ju bara av nyfikenhet men jag tycker det är lite jobbigt att diskutera viktuppgång osv.. 

    Stor kram till er alla <3

    //Melsson v 36+5




  • Melsson
    lissan111 skrev 2024-05-09 13:26:45 följande:

    Melsson, åh vad spännande och samtidigt jobbigt kan jag tänka mig med flytten! Men så härligt när ni börjar komma iordning i nya huset snart och kan njuta av det med bebisen sen 😊 Känner igen mig lite för vi har också skrivit kontrakt på hus för en månad sedan och jobbat massa med att förbereda lägenheten för försäljning sedan dess för att få så mkt som möjligt gjort innan bebisen kommer! Men vi kommer inte att flytta förrän i höst, ville inte ta det mitt i sommaren och med ny bebis och allt. Vi flyttar dessutom rätt långt, från Uppsala tillbaka till Umeå där jag kommer ifrån! Men ser jättemycket fram emot det också 🤩

    Håller med om att detta forum inte är så användarvänligt, jag kan absolut tänka mig att vara med i en grupp i messenger eller whatsapp framöver! 


    Så jobbigt att du har så ont i fogarna men skönt att det släpper efter några timmar iaf! Jag har inte så mkt besvär egentligen, mest att de är känsliga och att jag känner av dem antingen om jag suttit mkt pga kontorsjobb eller varit extra aktiv och gått mycket eller fixat med massa i lägenheten typ under dagen. Nu har jag dessutom börjat få mkt sammandragningar bara av att promenera så det blir som sagt inga långprommisar men skönt att röra sig lite ändå 😄

    Haha känner förresten igen mig med godsakerna, under gravideten har mitt sötsug verkligen ökat!! nog för att jag alltid gillat sånt men nu är det typ det bästa som finns 😂 speciellt bakelser/mjuka kakor, choklad osv?. mmmm! Försöker hålla det på en rimlig nivå men blir helt klart mer än innan, men det tycker jag man kan få unna sig 😁 Faktiskt även börjat gilla frukt väldigt mycket som jag aldrig varit särskilt förtjust i innan men det känns ju nyttigt iaf 😄

    Och känner även igen det där att vissa stirrar på ens mage och kommenterar hur stor den blivit. Särskilt obekvämt då det hänt på kontoret, känns så konstigt att folk tycker det är okej att kommentera på ens kropp bara för att man är gravid! Vad ska man svara liksom?!


    Oj vad spännande med helt ny stad och hus, är din sambo med från Umeå från början? Skönt att komma närmare familjen när man har en liten <3 Hoppas försäljningen av lägenheten går bra :D 

    Ja dessa krämpor ska bli skönt att slippa haha, nu har dock min sömn blivit bättre senaste tiden, tror jag fått till hur jag ska använda gravidkudden jag sover med haha. Segt med sammandragningarna, jag hade väldigt mycket sammandragningar just vid promenader också, men annan aktivitet går bra! Nu har det varit så mycket med flytt och renovering så nu är det ett tag sen det blev en promenad dock hehe. 

    Känner med att man måste få unna sig lite, är så svårt att stå mot. Bara hoppas att bebisen inte växer sig för stor där inne pga all choklad man stoppar i sig så att man får klämma ut en femkilos baby :P
    Zaro skrev 2024-05-10 14:19:32 följande:
    Tack snälla Melsson!
    Det är nog på ett sätt lite konstigt att plötsligt mata sitt barn genom sina bröst, för mig är de egentligen en sensuell del, men man vänjer sig. Din mjölk kommer säkert komma i samband med förlossningen, annars får du hjälp. Oroa dig inte!
    Jag köpte aldrig gravidkläder eller amningskläder, men vissa saker var åtminstone jag inte förberedd på trots amningskurs etc, det är kanske sådant man inte säger till den gravida? Tex att de 2 första veckorna bokstavligt talat spruta mjölk och därför hela tiden ha blöta kläder, blöt bebis och blöt säng. Så jag skulle säga att flera amningsbh:ar är bra, vilket jag köpte i efterhand, att sova på en handduk i sängen, att ha mindre handdukar i närheten när det bröstet bebisen inte äter på läcker, och amningsinlägg. Jag har både en amningskupa eller vad det heter som samlar upp när man ammar på det andra bröstet samt inlägg i både tyg och engångsinlägg från Nuk. De har jag hela tiden i bh:n, även dagtid och jag har alltid extra med mig när jag är ute. Vill också säga att för mig är amningen inte fantastisk eller mysig, trots att allt fungerar perfekt så att säga, så det kan man ju också försöka vara förberedd på tänker jag. Men för mig överväger hälsofördelarna. Däremot har vården varit väldigt bra och min erfarenhet är därför att ingen hetsar en utan snarare tycker mamman ska må bra och att det finns alternativ, tex pumpa ut och ge flaska eller ge ersättning istället, om man inte vill eller kan amma. Har förstått att vissa kan bli såriga etc.
    Ja kan tänka mig det, har så svårt att förstå att man ska snart ska mata en bäbis med brösten. Skönt att höra att man kan få lite hjälp på förlossningen, känner att jag har läst på lite för lite om amning osv, har tänkt att det "löser sig" men om det inte gör det är det ju jättebra att man akn få hjälp! Jag har köpt mina 3 första amningsbehåar iaf, och massa amningsinlägg - det här med att läcka mjölk är ju något man inte heller riktigt tänkt på att man kommer göra. Men smart med tips om handdukar!!! Men du har inte behövt såna genomskinliga som man sätter på bröstvårtorna? Har glömt bort vad det heter...

  • Melsson
    Vickan31 skrev 2024-05-13 11:51:03 följande:

     


    Melsson: Bra kämpat med flytten och allt, så roligt med nytt boende och hoppas att allt gått och fortsätter att gå så smidigt som möjligt 🥰 Att flytta är ju rätt jobbigt, och det låter som långa arbetspass med 12 timmar per dag, så du är verkligen såååå välförtjänt av vila nu och att mysa med att boa inför bebis ankomst 💕 Jag är gärna med och pratar i ett mer användarvänligt forum som du föreslog ? Whatsapp eller Telegram tycker jag är bra för gruppchattar där man är ett gäng 😃 Messenger försvinner så lätt i mängden för mig där jag skriver med ?alla?, haha! Hur går det med värken i höfterna nu, upplever du fortfarande att det blir värre och värre? Haha jag tänker likadant med mitt sockerintag just nu, men fråga gärna din barnmorska för jag tror säkert att din bebis följer storlekskurvan precis som min verkar göra Glad Ja man känner sig verkligen granskad precis som du säger, och det är så drygt att nära och kära såväl som kollegor och typ främlingar känner ett så starkt behov av att kommentera ens kropp bara för att man är gravid. Tror att de flesta menar väl såklart, men jag känner mig inte heller bekväm med att diskutera viktuppgång med vem som helst, så jag önskar att man kunde få ha sin kropp lite mer ifred.


    För egen del så kämpar jag på, börjar kännas lite tungt fysiskt med foglossning, trötthet på grund av sjunkande järnvärde med mera, men mentalt känns det ändå bra, spännande och pirrigt! Förutom stressen över allt jag ska hinna med på jobbet innan jag går hem 😅 Jag tänkte gå hem sista maj, vilket är 2,5 vecka innan BF 19 juni. När har ni andra gått hem eller planerar att gå hem från jobbet?


    Är det förresten någon som känt av värk och domningar i händerna? Nu kan jag nämligen checka av en ny rolig grej på symptomlistan: karpaltunnelsyndrom 😆


    /Vickan vecka 34+4


    Ja nu är vi inflyttade och det känns så bra, men såklart lite stress med att man borde bli klar med att packa upp allt. Men vi försöker tänka att det inte är någon idé att stressa osv, det får ta den tid det tar, nu hann vi iaf med att renovera och flytta och det var ju det som var målet. 

    Jag tycker värken i höften faktiskt (peppar peppar) blivit lite bättre sista veckan, jag tror det är för att jag använder min gravidkudde lite mer!

    Lite socker kan man väl få unna sig när man bakar en bäbis tänker jag hehe. Ja det här med att känna sig granskad är inte kul, man får försöka tänka bort det. Vissa är ju tvärt om och tycker gravida kroppar är sååååå fint, då blir man nästan obekväm åt andra hållet när man får komplimanger haha. 

    Vad tråkigt det känns tungare fysiskt, men skönt att du snart går hem från jobbet, bara hålla ut det sista nu! Jag jobbar mina två sista dagar nästa vecka, hade velat vara ledig lite mer innan - men jag har inte riktigt hunnit klart det jag vill på jobbet så vill gärna avsluta det, men sen ska jag VILA och njuta av det fina vädret :D 

    Japp händerna har jag med, får typ som kramp i handen/fingrarna om jag håller saker fel ibland osv haha. Sen har jag en ny åkomma som är EXTREMT svullna fötter och vader, ser inte riktigt klok ut, så igår började jag med stödstrumpor haha.
  • Melsson

    Jag tänker jag drar igång en whats-app grupp där alla som vill får vara med. Skriv till mig i meddelande med ert nr/användarnamn så lägger jag till er <3 

    Stor kram till er alla och trevlig helg <3 

    //Melsson v 38+2

Svar på tråden Vi som till slut blev gravida med IVF