• Anonym (Covid)

    Covid finns ännu..

    Jag har till och från hela våren vart sjuk både med förkylningar, feber, magont.

    Läste på folkhälsomyndigheten att förutom luftvägssymtom så kan även besvär från mage/tarm vara symtom på covid likväl. 


    Jobbar inom vården och vet att en del har gått till jobbet även när de vart sjuka och de har då gått hem under dagen om de inte blivit bättre. Under pandemin så var msn ju tvungen att stanna hemma vid minsta symtom. Men nu är vi tillbaka till hur det var innan.

    Vet flera i min närhet som vart sjuk i omgångar nu och då kan jag ju inte låta bli att undra ifall det är väldigt många som nu som totalt skiter i att stanna hemma vid sjukdom eftersom det numer inte pratas om det. Tror de att covid inte längre finns? Även om man nu kanske inte blir så sjuk så är det inte kul att bli sjuk flera omgångar för att det finns de som går till jobbet när de är sjuka etc. 


    Sen tycker jag det är väldigt märkligt att vårdpersonal inte själva inser att det är bättre att stanna hemma än att smitta ner övriga personal och än värre de äldre och sjuka. Borde man inte ha lärt sig när pandemin var ? 

  • Svar på tråden Covid finns ännu..
  • Anonym
    EpicF skrev 2024-04-24 21:37:50 följande:
    EpicF skrev 2024-04-24 21:34:53 följande:
    Mitt erkännande? 

    Jag ALLTID sagt att vaccinet är frivilligt. ALLTID. Sedan vaccinet kom. 
    Perplexande att du har missat det eller inte kommer ihåg. Men jag är inte speciellt förvånad. 
    Ditt språk är i vanlig ordning helt magiskt.
    Först uppfinner du alltså det helt nya ordet "perplexande" (måhända ett ämne att exameniaficera i?) och redan i nästa mening framgår att du alltså är perplex men samtidigt inte förvånad.

    Är det lite av den där dyslexin som aldrig gör att du skriver fel som slagit till, kanske?

    Men fint att du åtminstone slutligen kommit till insikten att vaccinet var frivilligt att ta!
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-04-25 21:08:23 följande:
    Ditt språk är i vanlig ordning helt magiskt.
    Först uppfinner du alltså det helt nya ordet "perplexande" (måhända ett ämne att exameniaficera i?) och redan i nästa mening framgår att du alltså är perplex men samtidigt inte förvånad.

    Är det lite av den där dyslexin som aldrig gör att du skriver fel som slagit till, kanske?

    Men fint att du åtminstone slutligen kommit till insikten att vaccinet var frivilligt att ta!
    Nu var det inte jag som har uppfunnit det ordet utan klyban. Hade du hängt med i klyban otroligt många covid-diskussioner så hade du förstått varför jag använde det
     

    Dyslexi som aldrig gör att jag skriver fel som slagit til? Ehh....jag har alltid varit öppen med att jag har dyslexi. Ser ingen vits med att hålla det hemligt eller skämmas över det. 

    Ja, jag har under hela pandemin sagt att vaccinet är frivilligt att ta. Det hade du också sätt om du hängt med i covid-diskussionerna. 

    Och nej, mitt språk är allt annat än magiskt. 
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2024-04-25 20:54:32 följande:

    Med 65-90% att inte ens bli smittad med första vaccinet, det berättar att dessa har ingen förmåga att smitta någon.
    Eller är det för avancerat att förstå?
    Och sen stödjer statistiken att vaccinen var mycket effektiva i början, sen har de gått ned och upp med nya vaccin och nya mutationer.
    Och studierna har var vaccin redan presenterat, kanske läsa dessa först?

    Om man träffar patienter så får man minska risken, och hur gör man det som ovaccinerad?


    Tja, t.ex. att man redan haft viruset. Eller är det för svårt att förstå? en väldigt stor del hade redan antikroppar från delta innan vaccinet rullades ut. och det gav ett bättre skydd än en som enbart hade tagit vaccinet och inte hade covid. Och covid blev mildare när vaccinen kom, men plötsligt var det tack vare vaccinet? 😄
    personer som vet med sig att dom inte haft covid eller tagit vaccinet var väldigt mkt mer försiktiga. På arbetsplatsen var dessa mkt noga med mask, virus etc till skillnad mot dom vaccinerade.
  • Anonym
    EpicF skrev 2024-04-25 21:37:09 följande:
    Nu var det inte jag som har uppfunnit det ordet utan klyban. Hade du hängt med i klyban otroligt många covid-diskussioner så hade du förstått varför jag använde det
     

    Dyslexi som aldrig gör att jag skriver fel som slagit til? Ehh....jag har alltid varit öppen med att jag har dyslexi. Ser ingen vits med att hålla det hemligt eller skämmas över det. 

    Ja, jag har under hela pandemin sagt att vaccinet är frivilligt att ta. Det hade du också sätt om du hängt med i covid-diskussionerna. 

    Och nej, mitt språk är allt annat än magiskt. 
    Men flämt! Säger du det?!? Jag kunde aldrig tro att du brukat tjata om att du har dyslexi men samtidigt aldrig går med på att du har skrivit fel! Det har ju framförallt aldrig funnits några debatter om "examenia" i alla fall!
    Det var ju tur att du förklarade vad jag skrev.
    Som sagt, tydligen lider du av en udda form av dyslexi, vilken gör att det som du skriver alltid är rätt och att du inte kan gå med på annat. En osedvanligt meningslös form men som du mer än gärna skyltar med.

    Jo, ditt språk är helt magiskt. Det är nya, felaktiga ord och uttryck varenda gång du loggar in.

    Jag har aldrig deltagit i någon debatt där du uttalat dig om vaccinets frivillighet tidigare. Jag har ingen aning om vad du sagt om detta och du behöver inte förklara vad något om det. Jag bara håller med alla som är emot dig, med syftet att pusha dig att ta några lågstadie-examenia.

  • klyban
    EpicF skrev 2024-04-25 21:01:10 följande:
    Stort av mig? Hur då? 

    Jag har aldrig sagt att vaccinet är frivilligt (förövrigtär all vaccin och läkemedel frivilliga att ta). Hur kan du ha missat det?n

    Så nu går du tillbaka och säger vaccinet INTE är frivilligt?
    Eller vad betyder nu dina dubbla budskap?


    För om du ändrat dig, så är detta inte stort, utan lågt och vi tillbaka att vaccinen inte är frivilliga.
    Mycket intressant utveckling som sker nu.


    EpicF skrev 2024-04-25 21:02:43 följande:
    Det är ingen idé att tala om det för klyban. Han har aldrig tagit in det och gör inte det nu heller. 

    Ta in vad?


    I hur extremt effektivt vaccinet faktiskt var, och hur många länder bekräftade effektiviteten?
    För det vore makalöst av dig att ignorera fakta och om så är fallet.


    Anonym skrev 2024-04-25 21:08:23 följande:
    Ditt språk är i vanlig ordning helt magiskt.
    Först uppfinner du alltså det helt nya ordet "perplexande" (måhända ett ämne att exameniaficera i?) och redan i nästa mening framgår att du alltså är perplex men samtidigt inte förvånad.

    Är det lite av den där dyslexin som aldrig gör att du skriver fel som slagit till, kanske?

    Men fint att du åtminstone slutligen kommit till insikten att vaccinet var frivilligt att ta!

    Perplexande är inget uppfunnit ord, utan en korrekt böjning av ordet.


    Och det är jag som gett böjningen som har stöd i det svenska språket, dock denna användare varit riktigt arg över den korrekta böjningen.
    Men efter säkert 5-7st förklarat det är en korrekt böjning, så har användaren insett det är korrekt.


    Men förstår det är en böjning som rätt sällan används och att det förvirra en hel del.


    EpicF skrev 2024-04-25 21:37:09 följande:
    Nu var det inte jag som har uppfunnit det ordet utan klyban. Hade du hängt med i klyban otroligt många covid-diskussioner så hade du förstått varför jag använde det
     

    Dyslexi som aldrig gör att jag skriver fel som slagit til? Ehh....jag har alltid varit öppen med att jag har dyslexi. Ser ingen vits med att hålla det hemligt eller skämmas över det. 

    Ja, jag har under hela pandemin sagt att vaccinet är frivilligt att ta. Det hade du också sätt om du hängt med i covid-diskussionerna. 

    Och nej, mitt språk är allt annat än magiskt. 

    Vi alla vet som varit med med perplex och deras böjningar och hur du har pudlat.
    Så låtsas inte om detta inte existerar, för vi vet redan.


    Anonym (M) skrev 2024-04-25 21:52:41 följande:
    Tja, t.ex. att man redan haft viruset. Eller är det för svårt att förstå? en väldigt stor del hade redan antikroppar från delta innan vaccinet rullades ut. och det gav ett bättre skydd än en som enbart hade tagit vaccinet och inte hade covid. Och covid blev mildare när vaccinen kom, men plötsligt var det tack vare vaccinet? 😄
    personer som vet med sig att dom inte haft covid eller tagit vaccinet var väldigt mkt mer försiktiga. På arbetsplatsen var dessa mkt noga med mask, virus etc till skillnad mot dom vaccinerade.

    65-90% är fakta och något man sett bevisats världen över som har statistik på vaccinen.


    Och vi alla som följt vaccineringen såg hur ovaccinerade stod för ~99% av de döda i den initiala fasen av vaccineringen.
    Det är lugnt, för jag förstår din agenda som antivaccer inte pallar med sån FAKTA,


     


    Vi vet också att ansiktsmask hade en mycket litet skydd, och vissa länder som Peru som hade massiv användning av masker hade också sjuka siffror av smitta.


    Det jag lärde mig snabbt i Sverige, det var de som hade mask, de var också de mest vårdslösa i att hålla avstånd.
    De var som en tank som körde rätt fram, och aldrig insåg att en mask är ett mycket mediokert skydd.


     


    För vi vet om att Sveriges strategi var överlägsen och om man följde FHM´s råd, vi var tredje sist i EU i andra änden av COVID-19.
    Men lugnt, fakta är inte din sak, så antar det är något du aldrig kommer acceptera.
    Eller?


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-04-25 22:05:54 följande:
    Men flämt! Säger du det?!? Jag kunde aldrig tro att du brukat tjata om att du har dyslexi men samtidigt aldrig går med på att du har skrivit fel! Det har ju framförallt aldrig funnits några debatter om "examenia" i alla fall!
    Det var ju tur att du förklarade vad jag skrev.
    Som sagt, tydligen lider du av en udda form av dyslexi, vilken gör att det som du skriver alltid är rätt och att du inte kan gå med på annat. En osedvanligt meningslös form men som du mer än gärna skyltar med.

    Jo, ditt språk är helt magiskt. Det är nya, felaktiga ord och uttryck varenda gång du loggar in.

    Jag har aldrig deltagit i någon debatt där du uttalat dig om vaccinets frivillighet tidigare. Jag har ingen aning om vad du sagt om detta och du behöver inte förklara vad något om det. Jag bara håller med alla som är emot dig, med syftet att pusha dig att ta några lågstadie-examenia.
    Jag är och hur alltid varit t öppen med min dyslexi och att den ibland tillsammans med att jag inte har svenska som modersmål gör stt ord ibland blir felstavade. 

    Nope, ingen udda form av dyslexi utan den helt vanliga, enda formen som finns. Att du inte förstår det är ditt problem. Det är också ditt problem att du aldrig snappar upp att jag är öppen  med min dyslexi. 

    Nej, mitt språk är inte magiskt. klybans språk däremot, det är magiskt med flera nya uttryck som tar sig fel i meningarna. 

    Du har aldrig deltagit en en debatt med mig men ändå så är du tvärsäker på att jag aldrig tidigare sagt vaccinet är frivilligt... intressant. Den enda personen som tjafsar emot är klyban, men det är vanligt beteende för honom eller henne. 

    Lågstandie-examenia? Finns det ens? När jag gick lågstadiet så hade man varken prov eller fick någon examen. Och vad jag vet är det samma nu. Både i Sverige och grannlandet. 
  • EpicF
    klyban skrev 2024-04-25 22:06:41 följande:

    Så nu går du tillbaka och säger vaccinet INTE är frivilligt?
    Eller vad betyder nu dina dubbla budskap?


    För om du ändrat dig, så är detta inte stort, utan lågt och vi tillbaka att vaccinen inte är frivilliga.
    Mycket intressant utveckling som sker nu.


    EpicF skrev 2024-04-25 21:02:43 följande:
    Det är ingen idé att tala om det för klyban. Han har aldrig tagit in det och gör inte det nu heller. 

    Ta in vad?


    I hur extremt effektivt vaccinet faktiskt var, och hur många länder bekräftade effektiviteten?
    För det vore makalöst av dig att ignorera fakta och om så är fallet.


    Perplexande är inget uppfunnit ord, utan en korrekt böjning av ordet.


    Och det är jag som gett böjningen som har stöd i det svenska språket, dock denna användare varit riktigt arg över den korrekta böjningen.
    Men efter säkert 5-7st förklarat det är en korrekt böjning, så har användaren insett det är korrekt.


    Men förstår det är en böjning som rätt sällan används och att det förvirra en hel del.


    EpicF skrev 2024-04-25 21:37:09 följande:
    Nu var det inte jag som har uppfunnit det ordet utan klyban. Hade du hängt med i klyban otroligt många covid-diskussioner så hade du förstått varför jag använde det
     

    Dyslexi som aldrig gör att jag skriver fel som slagit til? Ehh....jag har alltid varit öppen med att jag har dyslexi. Ser ingen vits med att hålla det hemligt eller skämmas över det. 

    Ja, jag har under hela pandemin sagt att vaccinet är frivilligt att ta. Det hade du också sätt om du hängt med i covid-diskussionerna. 

    Och nej, mitt språk är allt annat än magiskt. 

    Vi alla vet som varit med med perplex och deras böjningar och hur du har pudlat.
    Så låtsas inte om detta inte existerar, för vi vet redan.


    65-90% är fakta och något man sett bevisats världen över som har statistik på vaccinen.


    Och vi alla som följt vaccineringen såg hur ovaccinerade stod för ~99% av de döda i den initiala fasen av vaccineringen.
    Det är lugnt, för jag förstår din agenda som antivaccer inte pallar med sån FAKTA,


     


    Vi vet också att ansiktsmask hade en mycket litet skydd, och vissa länder som Peru som hade massiv användning av masker hade också sjuka siffror av smitta.


    Det jag lärde mig snabbt i Sverige, det var de som hade mask, de var också de mest vårdslösa i att hålla avstånd.
    De var som en tank som körde rätt fram, och aldrig insåg att en mask är ett mycket mediokert skydd.


     


    För vi vet om att Sveriges strategi var överlägsen och om man följde FHM´s råd, vi var tredje sist i EU i andra änden av COVID-19.
    Men lugnt, fakta är inte din sak, så antar det är något du aldrig kommer acceptera.
    Eller?


    Gör jag eller kan det möjligen vara ett litet litet ord som inte kom med...? Det kan du ta och fundera på. 

    Nej, jag inte ändrat mig. Hävdar fortfarande att vaccinet ALLTID har varit och är helt frivilligt att ta. 

    Ta in det folk skriver om viruset respektive vaccinet. Den fakta du har så svårt att ta in och förstå även 3-4 år efter. 

    Jag ignorerar varken fakta eller vetenskapliga studier, men jag vet till skillnad från dig art vetenskapliga studier inte behöver betyda att resultatet alltid stämmer. Resultat kan blir felaktiga för värdens popularion då det grundar sig på en väldigt liten del av populariteten. Men detta är något du varken förstår eller vill ta in. Vilket innebär att det är helt meningslöst att ens diskutera med dig. 

    Arg över böjningen av perplex? Var har jag varit arg över det? 

    Och var har jag låtsas att ordet perpelx inte existerar? 

    De ~99% ovaccinerade av de döda dog inte alla av covid, som du verkade tro. Och dessutom är siffran felaktig. Det var vaccinerade som också dog och tog upp vårdplatser, eftersom de fick viruset trots att de var vaccinerade just pga vaccinet inte gav någon immunitet. 

    Ansiktsmask skyddar framförallt, om man använder den korrekt, gör att den som har viriset inte smittar andra. Men det krävs att man använder den korrekt. Men de ger även ett skydd mot att få viruset, om den används korrekt och att man framförallt använder rätt mask. 
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2024-04-25 22:06:41 följande:

    Så nu går du tillbaka och säger vaccinet INTE är frivilligt?
    Eller vad betyder nu dina dubbla budskap?


    För om du ändrat dig, så är detta inte stort, utan lågt och vi tillbaka att vaccinen inte är frivilliga.
    Mycket intressant utveckling som sker nu.


    EpicF skrev 2024-04-25 21:02:43 följande:
    Det är ingen idé att tala om det för klyban. Han har aldrig tagit in det och gör inte det nu heller. 

    Ta in vad?


    I hur extremt effektivt vaccinet faktiskt var, och hur många länder bekräftade effektiviteten?
    För det vore makalöst av dig att ignorera fakta och om så är fallet.


    Perplexande är inget uppfunnit ord, utan en korrekt böjning av ordet.


    Och det är jag som gett böjningen som har stöd i det svenska språket, dock denna användare varit riktigt arg över den korrekta böjningen.
    Men efter säkert 5-7st förklarat det är en korrekt böjning, så har användaren insett det är korrekt.


    Men förstår det är en böjning som rätt sällan används och att det förvirra en hel del.


    EpicF skrev 2024-04-25 21:37:09 följande:
    Nu var det inte jag som har uppfunnit det ordet utan klyban. Hade du hängt med i klyban otroligt många covid-diskussioner så hade du förstått varför jag använde det
     

    Dyslexi som aldrig gör att jag skriver fel som slagit til? Ehh....jag har alltid varit öppen med att jag har dyslexi. Ser ingen vits med att hålla det hemligt eller skämmas över det. 

    Ja, jag har under hela pandemin sagt att vaccinet är frivilligt att ta. Det hade du också sätt om du hängt med i covid-diskussionerna. 

    Och nej, mitt språk är allt annat än magiskt. 

    Vi alla vet som varit med med perplex och deras böjningar och hur du har pudlat.
    Så låtsas inte om detta inte existerar, för vi vet redan.


    65-90% är fakta och något man sett bevisats världen över som har statistik på vaccinen.


    Och vi alla som följt vaccineringen såg hur ovaccinerade stod för ~99% av de döda i den initiala fasen av vaccineringen.
    Det är lugnt, för jag förstår din agenda som antivaccer inte pallar med sån FAKTA,


     


    Vi vet också att ansiktsmask hade en mycket litet skydd, och vissa länder som Peru som hade massiv användning av masker hade också sjuka siffror av smitta.


    Det jag lärde mig snabbt i Sverige, det var de som hade mask, de var också de mest vårdslösa i att hålla avstånd.
    De var som en tank som körde rätt fram, och aldrig insåg att en mask är ett mycket mediokert skydd.


     


    För vi vet om att Sveriges strategi var överlägsen och om man följde FHM´s råd, vi var tredje sist i EU i andra änden av COVID-19.
    Men lugnt, fakta är inte din sak, så antar det är något du aldrig kommer acceptera.
    Eller?


    Nej du, en riktig mask (ej munskydd) som vi hade inkl visir skyddade mkt bra, varför tror du att dessa används i vården? Du tänker att ovaccinerade inte borde fått arbeta alls och vaccinerade skulle kunna flåsa gamlingar i ansiktet utan mask och enbart förlita sig på vaccinet som INTE skyddade mot smitta. Det är verkligen goddag yxskaft på dig  


    ovaccinerade som troligen även haft covid, liksom jag själv. Som hade ett ännu bättre skydd än den vaccinerade. 


    matt ovaccinerade med mask skulle vart mer anvarslösa än vaccinerade är enbart bullshit! 

  • Anonym (Lisa)

    Och vi alla som följt vaccineringen såg hur ovaccinerade stod för ~99% av de döda i den initiala fasen av vaccineringen.
    Det är lugnt, för jag förstår din agenda som antivaccer inte pallar med sån FAKTA,


     


    Dessa siffror visades av FHM. Vad FHM däremot inte rapporterade var att deras definition av vaccinerade och ovaccinerade var gjord på ett sånt sätt, att vaccinet alltid kommer framstå som effektivt. 

    Det man gjorde var att klassa alla som tagit vaccinet inom 14 dagar som ovaccinerade, både 14 dagar efter dos 1 och efter dos 2. 

    Det är allmänt känt att immunförsvaret är lite försvaget ca 2 v efter vaccination, dvs risken att få blå covid är lite större direkt efter vaccineringen. 

    Att klassa alla dessa (blir ett stort antal människor!) Som nyligen tagit vaccinet som ovaccinerade ändrar totalt bilden av hur mycket vaccinet verkar skydda. 

    Det finns en film på Youtube av en statistiker som förklarar att om man klassificerar på det här sättet,  så kan även placebo verka väldigt effektivt. 

    Det är skrämmande att FHM ändå presenterade siffrorna på detta missvisande sätt. 

    Skulle däremot de som nyligen fått vaccinet klassas som vaccinerade,  skulle man inte se någon effekt av vaccinet.

    Här är videon som visar det väldigt enkelt. 





    Kort sammanfattat. Säg att man har 100 personer som inte är vaccinerade och 100 personer som tagit ett inaktivt placebo vaccin.  Vecka 1 kommer tex 10 personer bli smittade med covid i varje grupp. Blir ju lika många i varje eftersom i det här tankeexperimentet är det ett verkningslöst placebo. Om alla dessa 10 personer i placebogruppen klassas som ovaccinerade, så kommer det helt plötsligt bli 20 personer i den ovaccinerade och 0 i placebogruppen, som blivit infekterade. 

    Det är lätt att förstå att siffrorna blir missvisande när man gör en sån här konstig klassifikation. 

    Läkaruppropet betalade FHM för att få ut den exakta informationen om vilka som har smittats, och när de tagit vaccinet.  Om de som nyligen tagit vaccinet faktiskt klassas som vaccinerade, så såg man att detINTE fanns någon minskad risk att drabbas om man hade vaccinerats. 

    Eller, man såg att för män över typ 85 år tror jag,  fanns en minskad risk för allvarlig sjukdom efter vaccinering. Inte för någon annan åldersgrupp.

Svar på tråden Covid finns ännu..